Digitaalisuus

Asiantuntijat povaavat: Yritykset tekevät enemmän podcasteja, tiedotteita suunnitellaan julkaistavaksi audiona

Yritykset keskittyvät entistä enemmän audiobrändäykseen, povaa Bauer Media.
Kuva:
Unsplash/Jukka Aalho
Asiantuntijat povaavat: Yritykset tekevät enemmän podcasteja, tiedotteita suunnitellaan julkaistavaksi audiona

Kaupallisen radion markkinajohtajan Bauer Median Head of Audio Branding Lauri Domnick ja Audio Branding Specialist Vellu Maurola sanovat, että audiobrändäys on tänä päivänä yrityksille selviö.

– Lähes poikkeuksetta jokainen markkinointijohtaja on hyväksynyt ja ymmärtänyt äänen merkityksen osana vahvaa, moniaistillista brändiä, eikä aihetta enää sivuuteta. Tämän hetken suurimmat pohdinnan aiheet ovat lähinnä, että millaisella aikataululla brändille ääni luodaan, millainen budjetti siihen varataan ja kuka sen tekee, Domnickin ja Maurolan kirjoituksessa sanotaan.

Domnickin ja Maurolan mukaan yritykset tulevat tekemään tänä vuonna entistä enemmän omia podcasteja, mikä ei ole yllätys, sillä niiden suosio on kasvanut rajusti viime vuosien aikana. 15–64-vuotiaista 21 prosenttia kuuntelee podcasteja viikoittain, selviää RadioMedian tutkimuksesta. Odotettu trendi on myös se, että mobiilisovelluksissa kuullaan enemmän ääntä.

– MobilePay on jo fiksusti tehnyt tuomalla oman tunnistettavan äänilogonsa osaksi rahan siirtämistä.

Domnickin ja Maurolan arviossa on nostettu esiin yllättäviäkin trendejä, kuten printtinä ilmestyvien kanta-asiakaslehtien siirtyminen audiopohjaisiksi.

– Ainakin audioversiot tulevat painetun julkaisun rinnalle, kaksikko kirjoittaa.

Myös yritysten viestintäosastojen uskotaan luottavan aiempaa enemmän ääneen. Domnickin ja Maurolan arvion mukaan yhtiöiden sisäinen viestintä muuttuu "moniaistillisempaan suuntaan", mikä tarkoittaa niin videota kuin audiotakin.

– Edellä mainitut eivät ole valtavirtaa vielä vuonna 2021. Ne ovat kuitenkin tärkeitä ja seuraamisen arvoisia ensiaskelia, joista me kaikki – niin audion ammattilaiset kuin yrityspäättäjätkin – voimme ottaa oppia ja omaksua parhaat ideat.

Arviossa muistutetaan myös puhetunnistuksen kehittymisestä. Puheentunnistuksessa on jo ylitetty yli 95 prosentin tunnistustarkkuus, joka alkaa olla jo parempi kuin ihmiskorvalla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa