Klarna
Ilmiöt

Arvaatko, mikä on ollut tänä vuonna verkkokaupan suurin kuluttajatrendi Suomessa?

8.12.2022 10:50
Toni Rajamäki
Suurin trendi kertoo, että ihmisillä on kaipuu onnellisempiin ja huolettomampiin aikoihin, sanoo trenditutkija.

Vähittäispankki-, maksu- ja shoppailupalvelu Klarnan vuotuisen The Checkout -kuluttajatrendiraportin mukaan vuoden 2022 verkkokaupan ilmiönä on kaipuu entiseen, sillä muun muassa vintage-teknologiatuotteet ja 2000-luvun muoti ovat trendanneet Suomessa.

Isossa kuvassa suurin trendi on siis nostalgia, joka näkyy niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Nostalgia-teeman alle Klarna laskee yhteensä viisi alakategoriaa, jotka ovat korostuneet verkkokaupassa. Suomessa yksi selkeimmistä suosikeista on ollut vintage-teknologia, joka näkyy esimerkiksi langallisten kuulokkeiden ja boombox-kaiuttimien suosiona.

Kategorian muita suosituimpia tuotteita ovat olleet Ipod-minisoitin, levysoitin, simpukkapuhelin ja vinyylilevyt.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Muut suositut alakategoriat ovat hyperfeminity, Y2K, counterculture ja regencycore.

Hyperfeminity tarkoittaa niin sanottujen naisellisten tuotteiden suosimista. Kategoriassa näkyy muun muassa vaaleanpunaisten korsettien, kynsitimanttien ja tyllihameiden suosio. Y2K puolestaan tarkoittaa 2000-luvun alun trendituotteita, kuten matalavyötäröisiä farkkuja, pyöräilylaseja, trucker-lippiksiä ja army-housuja.

Counterculturen juuret ovat 80-, 90- ja 00-luvun nuorisoliikkeissä ja musiikkityyleissä, kuten gootti-, grunge- ja pop-punk-genreissä. Suosittuja tuotteita ovat tänä päivänä esimerkiksi skeittilaudat, aurinkokorvakorut, nahkatakit ja samettihameet.

Regencycore saa inspiraationsa viktoriaanisesta ja regency-kaudesta. Tämän vuoden myyntilukemien perusteella suosituimpia tuotteita ovat oopperakäsineet, tiarat ja hiusrusetit.

– On tavallista, että muilta aikakausilta haetaan inspiraatiota, mutta silti nostalgian vaikutus tämän vuoden trendeihin on ollut huomattava. Vaikuttaa siltä, epävarmoina aikoina ihmiset hakevat turvaa ja vastapainoa arjelle nostalgisista tuotteista, jotka muistuttavat heitä onnellisimmista ja huolettomammista ajoista, sanoo tunnettu trenditutkija Agus "The Algorythm" Panzoni Klarnan tiedotteessa.