Kolumni

Ansaitset lomasi vasta, kun olet lukenut tämän kolumnin

18.6.2021 7:00
Nea Barman
Joulun alla tehdään markkinointikampanjoita vähävaraisten hyväksi. Mutta miksi mainostajat unohtavat kesällä ne, joilla ei ole varaa Lintsin rannekkeisiin ja huolettomaan lomaan, kysyy Nea Barman

Luin aikuisen ystäväni Facebook-päivityksestä, että hänellä oli ensimmäistä kertaa vuosiin palkallinen loma. Hän on tehnyt vuosia määräaikaisia opettajan sijaisuuksia, joten palkallinen loma ei ole ollut hänelle mahdollista.

Tämä sai minut miettimään, onko kukaan koskaan tutkinut sitä, kuinka paljon maassamme on ihmisiä, joille kesä ei ole huoletonta ja mukavaa aikaa?

Monelle kesäloma on selviytymistä syksyyn, kun määräaikaisuus tai sijaisuus taas toivottavasti alkaa. 

Joillekin perheille kesäloma on rahallisesti tiukkaa aikaa, sillä kouluruokailu on tauolla ja lapset ovat talven aikana kasvaneet niin, että pitää hankkia uudet kesävaatteet. Puhumattakaan siitä, että perheen viikon ruokabudjetti hujahtaa huvipuistoon yhdessä iltapäivässä vain, koska kyllähän jokaisella lapsella on oikeus hyviin kesämuistoihin.

Viimeisen vuoden aikana työttömyys ja erityisesti nuorten työttömyys ovat nousseet. Koronarajoitukset, joita puretaan huterasti ja epävarmasti, eivät nekään anna kovin optimistista ajateltavaa työttömyyden tai rahattomuuden kanssa painiville kesälomalaisille.

Mutta mainoksissa kaikki on toisin. On iloa ja nautintoa. On sup-lautaa, kesäjuomaa, kesävaatetta sekä kesäkukkaa. On hotellilomaa ja ihania auringonlaskuja. 

Joulun alla monella ihmisellä ja brändillä on antamisen ilo. Tehdään lahjoituksia ja järjestetään keräyksiä, joissa joulukortteihin tai -kukkiin tavallisesti varatut rahat ohjataan hyväntekeväisyyteen. 

Siksi viimeinen kolumnini ennen kesälomaa on haaste sinulle.

Haastan kaikki markkinointi-ihmiset ajattelemaan ensi kesää ja sitä, miten silloin tekisimme mainontaa tai kampanjoita niin kuin teemme jouluna

Haastan kaikki markkinointi-ihmiset ajattelemaan ensi kesää ja sitä, miten silloin tekisimme mainontaa tai kampanjoita niin kuin teemme jouluna. Haastan markkinointi-ihmiset ajattelemaan ensi kesän mainontaa niin, että vähävaraisetkin voisivat elää kuin viimeistä kesäpäivää.

Ja jotta ei tarvitse odottaa ihan ensi kesään asti, niin mitä jos lahjoittaisit skumppapullon verran rahaa Hopelle, jotta vähävaraisen perheen lapsi pääsisi huvipuistoon, elokuviin tai minigolfaamaan?

Olemmehan me kaikki ansainneet edes yhden huolettoman kesäpäivän raskaan vuoden jälkeen.

Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)