Kuva Emmi Ekilä
Kolumni

Alkukantainen markkinatalous voitti woken: Victoria’s Secret marssitti taas enkelit lavalle ja osoitti, että seksi myy – edelleen

20.11.2024 7:35
Leena Komulainen
Heikot myyntivuodet saivat Victoria’s Secretin palaamaan juurilleen. Yleisön reaktio määritti tulevien vuosien suunnan, kirjoittaa Leena Komulainen.

Alusvaatebrändi Victoria’s Secret laittoi vuonna 2019 stopin kuuluisille muotinäytöksilleen suuren kohun saattelemana, kun woke-ajattelijat alkoivat kyseenalaistaa seksisymboliksi nousseiden alusvaatemallien eli ”enkeleiden” yksipuolisuutta ja koko näytöskonseptin vanhanaikaisuutta.

Näytökset lakkautettiin, ja samalla alkoi Victoria’s Secretin liiketoiminnan globaali alho. Brändin haluttuus laski etenkin ydinkohderyhmänsä eli nuorempien kuluttajien keskuudessa. Victoria’s Secretillä huomattiin, että mikään ei myynyt niin hyvin kuin seksi ja showbisnes, ja lopulta tänä syksynä brändi herätti kohutut näytökset uudelleen henkiin.

Viihde on vahva ase – vahvempi kuin tiedostavuus.
MAINOS

Brändi ei ollut täysin unohtanut vuoden 2019 kohua, joten lavalle lupailtiin aiempaa enemmän diversiteettiä ja vastuullisuutta. Käytännössä tämä tarkoitti muutamaa normaalipainoista huippumallia, alkuperäisten huippumallien marssittamista catwalkille, keinohöyhenistä valmistettuja enkelinsiipiä ja sitä, että mallien lavakävelyä tahdittivat miesmuusikoiden sijaan naismuusikot.

Jokainen lavalla marssinut ihminen oli perinteisten kauneusstandardien mukaisesti upea, ja pitsiä ja paljasta pintaa riitti.

Näytöksen paluu nousi valtavaksi ilmiöksi somessa. Pelkästään Tiktokissa brändin pääprofiilin yksittäisellä näytösjulkaisulla on lähes 90 miljoonaa katsomiskertaa. Näytöksen liveseuraajiksi rekisteröityi ennakkoon miljoonia ihmisiä. Keskustelu kävi kuumana sekä somealustoilla että kaikissa varteenotettavissa muoti- ja bisnesmedioissa.

Vaadittiinko brändiä tilille naisten esineellistämisestä tai mahdottomana kauneusihanteen vaalimisesta tai vanhakantaisuudesta? Ei.

Entä vaadittiinko brändiä tilille naisten esineellistämisestä tai mahdottomana kauneusihanteen vaalimisesta tai vanhakantaisuudesta? Ei.

Sen sijaan somekanavilla harmiteltiin sitä, että osalla malleista oli hiukset kiinni sen sijaan, että ne olisi föönattu seksikkäiksi hiuspilviksi, kuten näytösten aikaisemmalla aikakaudella. Osa taas jäi kaipaamaan alusvaatteiden asusteiksi isompia enkelinsiipiä. Useat toivoivat aikaisempina vuosina muun muassa timanteista tehtyjä fantasiatissiliivejä takaisin.

Kommentoijien oletettu sukupuoli ei vaikuttanut reaktioihin, ja aikaisemmin kovinkin tiedostavina pidetyt parikymppiset olivat näytöksen äänekkäimpiä fiiliistelijöitä.

Näytöksen menestys taannee sen, että seuraavat näytökset ovat jo suunnittelupöydällä. Lisäksi se todisti kaksi asiaa:

  1. Viihde on vahva ase – vahvempi kuin tiedostavuus.
  2. Markkinatalous on lopulta hyvin alkukantaista: seksi myy.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Kolumneissa käsitellään muun muassa markkinointialan ajankohtaisia ilmiöitä, trendejä ja kehityskohteita.