N2 Creative on nimittänyt Markus Malmbergin Senior Creativeksi elokuun alusta lähtien. Hän siirtyy tehtäväänsä Nord DDB Helsingiltä.
Uransa aikana Malmberg on hakenut oppeja lukuisista Suomen kärkitoimistoista. DDB:llä hän ehti viettää viisi vuotta.
Malmberg on suunnitellut urallaan monta menestynyttä kampanjaa, joista viimeisimpinä mainetta ovat niittäneet Cannesissa hopeaa ja pronssia napannut McDonald’sin McDrip sekä kultaisella, hopeisella ja pronssisella leijonalla palkittu, Nordealle suunniteltu Asuntolainan vanhempainvapaa.
Malmbergin lisäksi N2 Creative on palkannut tänä vuonna kuusi uutta työntekijää. N2 Creative on osa N2 Groupia, johon kuuluvat Mellakka Helsinki, Mellakka Events, Mellakka Management, Albiino ja VML. Yhteensä konserni työllistää 120 ihmistä.
Markkinointiuutiset kysyi Malmbergilta hänen odotuksistaan uudessa tehtävässä – ja vähän muutakin:
Kuten sadussa Kultakutri ja kolme karhua, joskus suuri on liian suurta, pieni liian pientä ja siltä väliltä juuri sopiva. Nord DDB ehti viidessä vuodessa muotoutua jo kodiksi, mutta N2 Creativen asiakasportfolio ja jatkuvasti kasvava panostus luovuuteen houkuttelivat uutta kohti.
Eiköhän tärkein oppi ole ollut usko omaan tekemiseen. Siihen, että pimeästä pohjolastakin voi ponnistaa maailmanluokan duuneja, kun vaan uskaltaa ajatella isommin ja uskoa yhteiseen päämäärään.
Uusilta työkavereilta saa valtavasti virtaa ja uusia näkökulmia. Odotan että pääsen tutustumaan kaikkiin paremmin ja tekemään maailman parasta mainontaa mahtavien asiakkaiden kanssa.
Eniten jännittää kaikki. Onneksi N2 Creativen henki on ollut alusta asti ihan loistava, mikä helpottaa alkushokista toipumista.
Olisi huono veto poteroitua kotiin heti alkumetreillä, joten aion ehdottomasti viettää suurimman osan työajastani toimistolla. Etätöissä tulee muutenkin usein tehtyä töitä ilman taukoja, joten käytän sitä vapautta harkiten.
Vuosien varrella olen huomannut, että luovuus kukkii toimistolla eniten aina perjantaisin, kun viikon kiireet helpottaa ja aletaan laittaa aivoja lepotilaan.
Leikkimällä pikkuautoilla 2-vuotiaan poikani kanssa. Yleensä kilpa-auto tai työkone lyödään käteen jo heti ovella. Myös pitkä pyörälenkki tai kierros frisbeegolfia nollaa ajatukset huolella.
Katso maailmaa lapsen silmin ja tuo hölmöimmätkin ideasi esille ilman häpeää. Ennen kaikkea tunne omat rajasi ja uskalla kertoa niistä, sillä työ ei tekemällä lopu. Ajan myötä osa tehtävistä sujuu jo autopilotilla, ja umpisolmuihin auttaa AI.
Ulkomaiset alan supertähdet eivät aiheuta minussa suuria väristyksiä. Ihailen kuitenkin monia vanhoja kollegoja, joilta olen saanut oppia matkan varrella. Esimerkiksi äärimmäisen terävä Akseli Kouvo opetti minulle aikoinaan jutun jos toisenkin konseptoinnista, ja Ville Granrothin lempeys ja rauhallisuus tekivät silloin vielä nuoresta suunnittelijasta paremman tiimipelaajan. Lisäksi ihailen tietenkin puolisoani Netta Puumalaista, joka on mainoskomiikan mestari ja Art Directoriksi melkoinen copy. Alalla ei anneta riittävästi kiitosta kavereille, vaikka kaikki kehitys on puhtaasti näiden erilaisten työympäristöjen ansiota.
Heikko taloustilanne on roikkunut tummana pilvenä alan yllä jo pitkään, ja monen tutun työttömyys harmittaa. Näen kuitenkin jo valoa tunnelin päässä ja uskon, että suomalainen markkinointi voi pian paremmin kuin koskaan. Ensi vuonna Ranskan Rivieralla nähdään taas ennätysmäärä suomalaista markkinointiväkeä, ja usko kotimaiseen osaamiseen kasvaa kohisten.
Alalla olisi vielä paljon kehitettävää kuormittuneiden työntekijöiden kohtelussa ja uupumuksen jälkeisessä töihin sopeuttamisessa. Ei ole kenenkään etu, että omistautuneimmat työntekijät ajetaan loppuun ja ajatellaan, että vika on puhtaasti työntekijässä. Alalle tarvitaan puolin ja toisin enemmän avoimuutta ja empaattisuutta, jotta töihin olisi aina kiva tulla.
Laaja-alaisen empiirisen tutkimukseni mukaan oikein riittävästi, mutta laitan toki yhä loton vetämään joka lauantai.