Kolumni

Älä pelkää tekoälyä – pelkää sitä, että muutut tekoälyksi

25.1.2023 7:05
Mikael Nemeschansky
Kerran luova johtaja neuvoi eräälle copy-harjoittelijalle, että ”muista sitten katsoa läpi kaikki Cannes-reelit”. Copy kuitenkin ammensi aivoihinsa kaikkea muuta populaarikulttuurista jalkapalloon, ja hänestä tuli yksi tämän maan kovimmista copyista, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Mikael Nemeschansky.

Tekoäly on kehittynyt viime aikoina sellaisin harppauksin, että heikompaa hirvittää. Se tuottaa tekstiä ja kuvia, joista on vaikea sanoa, ovatko ne ihmisen vai koneen tuottamia. 

Samaan aikaan markkinointiviestintä on korkeintaan polkenut paikallaan ja muuttunut tylsäksi ja ennalta-arvattavaksi varman päälle pelaamiseksi. Opittuja kaavoja toistetaan ja brändit muistuttavat toisiaan.

Brändääminen, joka joskus aikaisemmin oli erottautumista, on tänä päivänä samankaltaisuuden tavoittelua. Toimistojen on turha syyttää asiakkaitaan rohkeuden puutteesta, kun ei siellä pöydän toisella puolella uskalleta tai osata synnyttää omaperäisiä ajatuksia.

Suunnittelusta on tullut apinointia, jossa mainontaa tehdään selailemalla jo tehtyjä mainoksia.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Suunnittelusta on tullut apinointia, jossa mainontaa tehdään selailemalla jo tehtyjä mainoksia. Kaikilla tuntuu olevan käytössä samat referenssit, eikä kukaan kykenisi saamaan mitään aikaan ilman nettiä. 

Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuisi, jos suunnittelijoilta veisi nettiyhteyden kuukaudeksi ja he olisivat pakotettuja luottamaan itseensä ja omaan päähänsä.

Tekoäly osaa hyvin yhdistää asioita, jotka se tietää liittyvän yhteen. Ihmisen luovuus taas on asioiden yhdistämistä sattumanvaraisesti. Ihminen osaa synnyttää uutta liittämällä yhteen hyvin erilaisia asioita. Luovuus ei ole algoritmi, jolle voi kertoa, millainen lopputuloksen pitäisi olla. Luovuudelle ei ole kaavaa, eikä sille pidäkään olla. Sen ihanuus piilee siinä, ettei kukaan voi tietää etukäteen, mitä valloilleen päästetty luova mieli tuottaa. 

Jos ammennat ainoastaan mainontaa, sinusta ei tule parempaa mainonnan suunnittelijaa, vaan tekoälyn kaltainen fakki-idiootti.

Luova mieli ei toimi, jos pää on täynnä vain yhtä asiaa. Jos ammennat ainoastaan mainontaa, sinusta ei tule parempaa mainonnan suunnittelijaa, vaan tekoälyn kaltainen fakki-idiootti.

Muistan, kuinka eräs luova johtaja neuvoi eräälle copy-harjoittelijalle, että muista sitten katsoa läpi kaikki Cannes-reelit. Kyseinen copy kuitenkin ammensi aivoihinsa kaikkea muuta populaarikulttuurista jalkapalloon, ja hänestä tuli yksi tämän maan kovimmista copyista. 

Luovuus ei kumarra ketään, vaan pyrkii aina ratkaisemaan ongelman. Idea ei ole minkään arvoinen, jos se on olemassa ennen haastetta, johon etsitään ratkaisua.

“Tehdään Cannes-idea, tehdään PR-kampanja, tehdään joku lisää haluamasi uusi teknologia hyödyntävä kampanja, tehdään jotain lisää haluamasi vaikuttajan kanssa tai tehdään jotain, minkä asiakas varmasti ostaa” ei ole hyvä lähtökohta tekemiselle. 

Kun seuraavan kerran kuulet jonkun sanovan, että tekoäly vie luovien työpaikat, mieti, mitä sellaista arvoa sinä tuotat, johon ei tekoäly tai edes kollegasi tai kilpailijasi pysty. Usko siihen, ettei kaikkea tarvitse tukea datalla eikä pystykään. Pysy ihmisenä, luota vanhaan kunnon intuitioon ja tee ihmisen näköistä luovaa ihmisille.

Mikael Nemeschansky on pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka haluaa herättää keskustelua, rikkoa myyttejä ja löytää uusia totuuksia. Nemeschansky kirjoittaa alan ilmiöistä ja sisäpiiristä sekä kehottaa jokaista markkinoijaa kyseenalaistamaan itsensä ja uskomuksensa, sillä sille on tarvetta enemmän kuin koskaan.