Luovuus

Afrikassa on brändeille valtavasti bisnesmahdollisuuksia, muistutettiin Cannesissa

21.6.2023 15:30
Iina Kansonen
Afrikan markkinoille pyrkivien brändien kannattaa tehdä yhteistyötä paikallisten toimistojen kanssa, sanoi Telkomin markkinointijohtaja Gugu Mthembu.

Keskiviikko alkoi Cannes Lions -festivaaleilla keskustelulla muun muassa Afrikan markkinoista. Aiheesta kertoivat näkemyksiään African Bankin markkinointijohtaja Sbusiso Kumalo, YouTuben kehittyvien markkinoiden toimitusjohtaja Alex Okosi, Uniwold Groupin hallituksen puheenjohtaja Monique Nelson ja Telkomin markkinointijohtaja Gugu Mthembu.

Okosin mukaan aika on otollinen Afrikan markkinoiden avaamiselle monelle brändille. Haastatellut korostivat, että Afrikassa on runsaasti lunastamatonta potentiaalia – sekä tekijä- että kuluttajapuolella. Okosi ja Mthembu muistuttivat myös, että afrikkalaisella kulttuurilla on ollut ja on edelleen suuri vaikutus globaaliin kulttuuriin.

"On tärkeää, että afrikkalaiset ihmiset pääsevät kertomaan omia tarinoitaan."
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Afrikassa on nuorekasta, tuoretta energiaa ja luovaa potentiaalia, Mthembu sanoi.

Hän huomautti myös, että Afrikan markkinoille pyrkivän brändin on tärkeää olla paikallisille kulttuurillisesti relevantti. Siksi yhteistyö afrikkalaisten, paikallisten toimistojen kanssa on tärkeää. Paikalliset toimistot tuntevat paikallisen yleisön ja heidän tarpeensa.

African Bankin Kumalo oli Mthembun kanssa samoilla linjoilla.

– Brändin tulee olla autenttinen. On tärkeää, että afrikkalaiset ihmiset pääsevät kertomaan omia tarinoitaan. Homma ei toimi, jos muut kertovat meidän tarinoitamme, hän sanoi.

– Afrikassa on paljon tarinoita, joita ei ole kerrottu, mutta jotka ansaitsevat tulla kerrotuiksi, Nelson totesi.