Kuva: Getty UK
Brändit

50 miljardin dollarin yritysjätin markkinointijohtaja Cannesissa: "Annamme brändimme faniemme haltuun”

17.6.2025 8:19
Santtu Kottila
Marsin markkinointijohtaja Gülen Bengi kertoi Cannes Lions -festivaalin lavalla, miten yhtiö uudistaa markkinointistrategiaansa. Viime vuosi oli Marsille ison muutoksen aikaa, ja nyt yhtiö panostaa keskustelevaan markkinointiin yksisuuntaisen viestinnän sijaan.

Yksi maailman suurimmista mainostajista, monikansallinen Mars, on uusinut kasvustrategiansa ja tekee merkittäviä muutoksia markkinointiinsa. Tämän kertoi yhtiön markkinointijohtaja Gülen Bengi esiintyessään Cannes Lions -festivaalin CMOs in the Spotlight -paneelissa.

Bengi johtaa yli 1700 markkinoinnin ammattilaista ympäri maailmaa yli 50 miljardin dollarin arvoisessa yhtiössä, joka on tunnettu ikonisista brändeistään lemmikinhoito-, välipala- ja ravintokategorioissa.

MAINOS

Marsin portfolioon kuuluvat muun muassa Mars- ja Snickers-suklaapatukat sekä Pedigree-koiranravintotuotteet. Ennen Marsille siirtymistään Bengi on työskennellyt muun muassa Unileverillä ja Danonella.

Asiakkaat markkinoinnin keskiöön

Marsin markkinointistrategian ytimessä on asiakaslähtöisyys, mutta lähestymistapa siihen on muuttumassa perusteellisesti:

– Muutamme markkinointiviestintäämme yksisuuntaisesta keskustelevaksi, Bengi kertoi Cannesin lavalla.

Tämä merkitsee sitä, että Mars ottaa brändiensä fanit ja yhteisöt vahvemmin mukaan markkinoinnin ytimeen. Yhtiö on valmis antamaan brändiensä hallinnan asiakkaille tavalla, joka on sille uutta.

– Annamme brändimme yhteisöille ja heidän haltuunsa. Luotamme heihin ja he ovat sitoutuneita fanejamme, mutta se on meille uutta, Bengi myönsi.

Vaikka Mars tekee merkittäviä muutoksia markkinoinnissaan, yhtiön brändit säilyttävät perusluonteensa.

– Viime vuosi oli Marsille ison muutoksen vuosi. Uudelleenkirjoitimme Marsin kasvustrategian. Perusasiat pidetään ennallaan – brändimme perusasiat pysyvät ennallaan, Bengi korosti.

Muutos koskee siis tapaa, jolla Mars lähestyy asiakkaitaan ja rakentaa suhdetta heihin, ei sitä mitä brändit edustavat.

Teknologia, ihmiset ja luovuus

Bengin mukaan Marsin tulevaisuus rakentuu kolmen elementin varaan: teknologian, ihmisten ja luovuuden yhdistämiselle.

Tekoälyn suhteen Bengi antoi selkeän ohjeen kaikille markkinoijille.

– Tekoälyn hyödyntämisen suhteen neuvoisin kaikkia olemaan muokkaajia, ei käyttäjiä, hän sanoi.

Mars hyötyy globaalina yrityksenä siitä, että hyvät ideat ja toimintatavat voidaan skaalata nopeasti lukuisiin maihin. Samalla yhtiö panostaa siihen, että hyvät ideat voivat syntyä organisaation kaikilla tasoilla.

– Olemme onnekkaita, koska meillä uteliaisuus on osa kulttuuria. Hyvät ideat voivat tulla mistä vain, Bengi totesi.

MAINOS