Duunitori
Luovuus

Vuoden parhaat työnantajabrändit ja rekrytointikampanjat valitaan näiden finalistien joukosta

12.10.2022 12:45
Toni Rajamäki
Kampanjasarjan finaaliin päästiin esimerkiksi TikTok-trendeihin pohjautuvalla kampanjalla sekä Hesarin etusivulla julkaistulla rekrytointi-ilmoituksella.

Työmedia ja työnhakupalvelu Duunitorin järjestämän Rekrygaalan finalistit ovat selvillä. Markkinointialan näkökulmasta suurin mielenkiinto kohdistuu etenkin sarjoihin Paras rekrytointikampanja ja Paras työnantajabrändi.

Tänä vuonna parhaan työnantajabrändin palkinnosta kisaavat UPM, Mehiläinen ja Puolustusvoimat. Kampanjasarjan finaalissa ovat mukana Caverionin, Ukko.fi:n ja ja Nurmijärven kunnan kampanjat.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Caverion on finaalissa TikTok-kampanjallaan, jossa tavoitteena oli tuoda esiin kiinteistötekniikan toimialaa ja muuttaa mielikuvaa hieman jähmeästäkin toimialasta. Tule caveriksi -kampanjan Tiktok-videoilla tartutaan nuorten suosimiin sometrendeihin humoristisella ja itseironisella otteella. 

– Kampanja ylitti odotuksemme! Caverion tuli tutuksi yrityksenä myös laajemmin kuin olimme alun perin ajatelleet. Videot keräsivät eri kanavissa huikean määrän kommentteja, joihin vastailtiin ahkerasti ja näin luotiin tiivis vuorovaikutus katsojien kanssa. Tiktokissa keskustelut koskivat enimmäkseen rekrytointeja ja videoiden sisältöjä. Kampanja sai myös aikaan fanitusta videossa esiintyvien cavereiden ympärille. Linkedinissa keskustelu oli pääasiassa ylistystä rohkealle markkinoinnille ja brändilliselle teolle, Caverionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Kaisa Korkala kertoo tiedotteessa.

@caverionfinland Ei voida luvata TikTok-tanssitaukoa joka palaverissa, mutta hauskaa meillä on! 💃🕺 Hae meille duuniin! 👉 rekry.caverion.fi #caverion #fyp #suomitt ♬ original sound - Caverion Suomi

UKKO.fi puolestaan rekrytoi uutta markkinointijohtajaa näyttävästi keväällä 2022 julkaisemalla työpaikkailmoituksen Helsingin Sanomien kannessa. Työpaikkailmoitus keräsi yli 5 000 lukukertaa, joista 91 prosenttia tuli HS.fi-sivuston tai Helsingin Sanomien paperiversiossa olleen QR-koodin kautta. 

– Näissä hakemuksissa korostuivat kommentit, joiden mukaan kampanjasta välittyi fiilis työpaikasta, jonne haluaa hakea nimenomaan kulttuurin, asenteen ja fiiliksen vuoksi, Ukolta kerrotaan.

Ukko.fi:n mainos HS:ssä.

Nurmijärven kunnan kampanjassa näyttelijä Timo Lavikainen juoksee hidastetusti rantapelastajana Sääksin uimarannalla ja kutsuu katsojan Nurmijärvelle tekemään ilmiötä. Ilmiöntekijät-nimisissä sisällöissä lähestytään kuntatyötä eri tavoilla ja eri näkökulmista.

Suurimman suosion ovat saavuttaneet humoristiset rekrytointivideot, joilla Lavikainen astuu kunnan työntekijöiden saappaisiin. Videot ovat saavuttaneet poikkeuksellisen paljon näkyvyyttä kunnan avoimille työpaikoille, ja niitä on katsottu yhteensä noin 1 500 tuntia. Videot ovat keränneet reaktioita, tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja noin 62 000 kappaletta. Maksetun mainonnan kautta kampanja on tavoittanut noin miljoona suomalaista, ja näyttökertoja on kertynyt noin 2,5 miljoonaa. Kampanjan seurauksena noin 30 000 kävijää on löytänyt kunnan työpaikkailmoituksiin ja rekrysivuille.

– Kampanja on nostanut yksittäiset työpaikkailmoitukset puheenaiheeksi kahvipöydissä ja mediassa, ja sillä on ollut myönteinen vaikutus koko kunnan brändiin. Mikä hienointa, kampanjan kautta olemme löytäneet uusia työkavereita vaikeasti täytettäviin työpaikkoihin. Useat hakijat ovat työhaastatteluissa viitanneet ilmiöntekijät-kampanjaan, Nurmijärven kunnan viestinnästä kerrotaan.

Mehiläinen onnistunut haastavassa markkinassa

Parhaan työnantajabrändin tittelistä kisaava Mehiläinen on onnistunut rekrytoinnissaan terveydenhuoltoalan osaajapulasta huolimatta. Tänä vuonna yhtiössä on aloittanut jo 5 900 uutta työntekijää. 

– Ihmeitä ei synny, niitä tehdään. Mehiläisen tarina ei ole tarina yrityksestä, vaan ihmisistä, joilla on elämä tehtävänä. Myös mittarit tukevat sitä, että olemme onnistuneet puhuttelemaan sote-alan ammattilaisia erityisellä ja erottuvalla tavalla, Mehiläiseltä kerrotaan. 

UPM puolestaan on onnistunut nousemaan halutuksi työnantajaksi teknisen alan opiskelijoiden ja ammattilaisten keskuudessa. Universumin opiskelija- ja ammattilaistutkimuksen perusteella UPM onkin toimialansa ykkönen kohderyhmän keskuudessa.

– Olemme tehneet systemaattista työtä työnantajabrändimme eteen. Ala on miesvaltainen, mutta olemme onnistuneet viestimään yrityksestämme myös naisia kiinnostavalla tavalla. Haluamme olla houkutteleva työnantaja jatkossakin ja kehitämme toimintatapojamme niin globaalisti kuin täällä Suomessa, UPM:ltä kerrotaan.

Kolmas finalisti, Puolustusvoimat, analysoi vuosittain tutkimusdataa työnantajabrändinsä vetovoimaisuudesta ja kehittää jatkuvasti työnantajamielikuvallista viestintää sekä keinoja. Yksi viimeaikaisista onnistumisista on huima nousu Ihanteellisimmat työnantajat -tutkimuksessa IT-alan naisten keskuudessa

– Onnistuminen on systemaattisen työnantajamielikuvatyön tulosta, mutta oleellisinta on kuitenkin se, että viestimme toteutuu myös aidosti ja oikeasti nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Omien työntekijöidemme kuunteleminen on työnantajamielikuvatyömme punainen lanka – vain kuuntelemalla voimme oppia vahvuuksistamme ja kehityskohdistamme, Puolustusvoimilta kerrotaan.

Rekrygaala järjestetään 3. marraskuuta.