Valion brändillä menee hyvin. Konsulttiyhtiö Brand Financen pohjoismaisten yhtiöiden Nordic 150 -arvioinnissa Valio sijoittui brändin vahvuutta arvioivan BSI-listauksen (Brand Strength Index) ykköseksi. Listaus kattaa kaikki toimialat. Listan kakkosena oli ruotsalainen kauppajätti ICA ja kolmantena suomalainen kauppajätti Prisma.
Valion BSI-indeksi on 96,3 ja luokitus AAA+. Valio-brändin markkina-arvoksi Brand Finance arvioi noin kaksi miljardia dollaria, eli 1,8 miljardia euroa, Valio tiedottaa.
- Arviointi toteutettiin Suomen sisäisellä markkinalla, ja siinä todettiin, että Valio on arvostettu jokaisella osa-alueella. Erityisesti huomiota herättivät täydet pisteet seuraavissa kategorioissa: mieltymys, harkinta, ymmärrys, ja suositus. Brand Finance korostaa myös Valion tuotteiden taustan ja laadun sekä innovatiivisuuden ja hiilineutraalisuustyön merkitystä tuloksen saavuttamisessa, tiedotteessa lukee.
Arviointi toteutettiin Suomen sisäisellä markkinalla, ja siinä todettiin, että Valio on arvostettu jokaisella osa-alueella. Yhtiö sai täydet pisteet seuraavissa kategorioissa: mieltymys, harkinta, ymmärrys, ja suositus. Brand Finance korostaa myös Valion tuotteiden taustan ja laadun sekä innovatiivisuuden ja hiilineutraalisuustyön merkitystä tuloksen saavuttamisessa.
Maailmanlaajuisessa Food & Drink 2025 brändien vahvuusvertailussa Valio on sekä ruoka- että meijerialan vahvin brändi. Markkina-arvoltaan suurin ruoka-alan brändin on Nestlé, 20 miljardin dollarin arvolla. Meijeribrändeistä arvokkain puolestaan on Yili reilun 11 miljardin dollarin arvolla. Valio sijoittuu tällä listalla yhdeksänneksi.
- Valion brändiä on rakennettu pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti jo 120 vuotta. Valion vahvat juuret ovat Suomessa, ja olemme osa lähes jokaisen suomalaisen kotitalouden arkea. Raportin mukaan Valiolla onkin poikkeuksellisen vahva asema kuluttajien mielissä ja omilla kotimarkkinoilla, mikä heijastuu brändin vahvuuden pisteytyksessä. Brändin rahallisessa arvossa kilpailemme menestyksekkäästi meitä huomattavasti suurempien meijerien ja ruokatalojen kanssa, Valion brändistä, viestinnästä, vastuullisuudesta ja sidosryhmäsuhteista vastaava johtaja Ismo Nikkola sanoo tiedotteessa.