Monet kansainväliset suuryritykset ovat alkaneet viime aikoina tinkiä yhdenvertaisuuteen liittyvistä tavoitteistaan eli purkaa DEI-sitoumuksiaan. Erityisesti muutos on nähtävillä Yhdysvalloissa, jossa poliittinen ilmapiiri on leimannut yhdenvertaisuuden woke-uhaksi. Esimerkiksi Amazon, Pepsico, Google ja Disney ovat vetäytyneet DEI-tavoitteista.
Väestöliitto on tarttunut huolestuttavaan kehitykseen tuoreessa kampanjassaan avaamalla kääntötakkeja myyvän verkkokaupan. Tempauksella järjestö haluaa haastaa yrityksiä tarkastelemaan sitoutumistaan yhdenvertaisuuden edistämiseen silloinkin, kun se ei ole muodissa.
Kampanjan on toteuttanut United Imaginations.
Takinkääntäjien verkkokaupassa on esillä tunnettujen yritysten ilmeitä mukailevia kääntötakkeja, joissa toisella puolella DEI on in, toisella DEI on out. Verkkokaupassa ei todellisuudessa myydä mitään, vaan sen tarkoitus on herättää yhteiskunnallista keskustelua ja kerätä lahjoituksia Väestöliiton DEI-työhön.
Lahjoitukset ohjataan Väestöliiton pitkäjänteiseen työhön yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja ihmisoikeuksien edistämiseksi järjestön kansainvälisen työn kohdemaissa.
– Olemme huolestuneet siitä, miten helposti voidaan taloudellisiin syihin vedoten ajaa alas monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteet. Vastuullisuusstrategioiden avulla on tärkeä rakentaa pitkäjänteisesti kestävää liiketoimintaa ja maailmaa, jossa oma tausta ei vaikuta osallistumiseen, Väestöliiton kansainvälisten asioiden johtaja Elina Korhonen kertoo tiedotteessa.