Mainos

Uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendit vuodelle 2022

7.3.2022 17:12
MarkkinointiUutiset
Uutiskirjemarkkinoinnissa personointi parantaa avausprosenttia, klikkaussuhdetta, asiakaskokemusta sekä vahvistaa asiakassuhdetta ja jopa kasvattaa yksittäisen ostoksen arvoa. Lue vinkit parempaan personointiin!

MAINOS: Smaily

Sähköposti- ja/tai uutiskirjemarkkinointi ei koskaan ole ollut vaivattomin markkinoinnin väline. Matkalla voi olla monenlaisia sudenkuoppia kirjoitusvirheistä asiakastietojen kehnoon hallintaan. Monet kuluttajat eivät luota sähköposteihin ja uutiskirjeisiin tai vain ohittavat ne, varsinkin, kun monien sähköpostilaatikot pullistelevat postista joka päivä.

Haasteista huolimatta uutiskirjemarkkinoinnissa sijoitetun pääoman tuotto (ROI) on loistava ja markkinointikeinona se on erinomainen liidien keräämisen tapa. Uutiskirjemarkkinointi ansaitsee jokaisen yrityksen huomion – ja saman huomion ansaitsee personointi, uutiskirjemarkkinoinnin peruspilari. Tässä tekstissä tutustutaan vuoden 2022 olennaisimpiin uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendeihin, jotta omien kampanjoiden hienosäätäminen olisi helpompaa. 

Miksi sähköpostien ja uutiskirjeiden personointi on tärkeää?

Tämä kysymys ei ole yksinään kovin arvokas, sillä personointi on tunnetusti peruspilari uutiskirjemarkkinoinnissa ja markkinoinnissa ylipäänsä, ja monet tutkimukset ovat todistaneet sen hyödyt. Uutiskirjemarkkinoinnissa personointi parantaa avausprosenttia, klikkaussuhdetta, asiakaskokemusta sekä vahvistaa asiakassuhdetta ja jopa kasvattaa yksittäisen ostoksen arvoa. 

Siksi tärkeämpää onkin kysyä, miksi uutiskirjeiden personointi on tärkeää juuri nyt, vuonna 2022 ja tästä eteenpäin. Nostamme esiin muutamia tärkeitä kehityskulkuja edellä mainittujen etujen lisäksi. 

  • Kuluttajat odottavat personointia yhä enemmän. Kun kuluttajien sähköpostilaatikot täyttyvät yli äyräittensä, Statistan tutkimuksen mukaan personointi on keino siihen, että kuluttaja edes avaa markkinoijan viestin.
  • GDPR-yhteensopivuus nostaa kuluttajien odotuksia. Monet ihmiset eivät edelleenkään halua antaa tietojaan yrityksille, jolloin personointi on keino herättää ja ylläpitää luottamusta. 
  • Seuranta on vaikeampaa. Kolmannen osapuolen evästeiden estäminen selaimissa ja Applen uusi tietosuojapäivitys tuovat jo nyt haasteita uutiskirjemarkkinointiin, joten personointi on täysin välttämätöntä. 

Lyhyesti sanottuna: uutiskirjemarkkinointi on muuttumassa haastavammaksi, mutta personointi on keino vastata haasteisiin. 

Uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendit vuodelle 2022

Pitäen mielessä edellä mainitun markkinoinnin kokonaiskuvan, tässä artikkelissa syvennytään uutiskirjemarkkinoinnin tämän vuoden kuuteen tärkeimpään trendiin. 

1. Aloita terveestä osoitelistasta

Personointi alkaa aina terveestä osoitelistasta. Se vaikuttaa liidien laatuun, avausprosenttiin ja ennen kaikkea tuo luotettavuuden tunteen. Hyvän kontaktilistan luomiseen on käytettävä aikaa ja, mikä tärkeintä, varmistettava kontaktien suostumus viestien vastaanottamiseen. Kukaan ei halua uutiskirjeitä lähettäjältä, jota ei tunne tai josta ei välitä. 

Muista seuraavat oleelliset seikat: 

  • Tehosta liidien keräämistä. Hienosäädä some-kanavasi, laskeutumissivusi ja muut liidien keräämisen kanavasi niin, että saat niistä laadukkaita liidejä. Laadukkaat kontaktit ovat tavallisesti vastaanottavaisempia viesteillesi vain muutaman kosketuspinnan jälkeen. 
  • Anna liideillesi aikaa kiinnostua. Älä saman tien ryntää tarjoamaan liideillesi mahdollisuutta tilata uutiskirjettäsi. Sen sijaan lisää tilausmahdollisuuksia asiakaspolun varrelle sopivien toimintakehotteiden (call-to-action, CTA) avulla. Voit esimerkiksi ehdottaa uutiskirjeen tilaamista sen jälkeen, kun liidi on ostanut jotakin tai vastannut visailuun. 
  • Älä koskaan osta osoitelistoja. Vaikka monet niin tekevätkin, älä silti koskaan osta osoitelistoja. Ne eivät ole sen arvoisia. Vaikka et välittäisi edes lakipykälistä, ostettujen osoitelistojen kontaktit eivät ole antaneet suostumusta viesteillesi eivätkä tule ilahtumaan yhteydenotostasi. 

2. Kartoita asiakaspolku

Asiakaspolun kartoittaminen on varmasti tämän vuoden ja tulevaisuuden tärkeimpiä uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendejä. Kun yritykset käyttävät yhä useampia markkinointikanavia ja personoinnin merkitys kasvaa, asiakaspolun kartoittaminen ansaitsee yhä vahvemmin paikkansa markkinoinnin peruselementtinä. 

Selkeä näkemys asiakaspolusta antaa uutiskirjemarkkinointiin seuraavia huomattavia hyötyjä: 

  • Liidien nurturointi, eli automaattiset viestiketjut. CRM-ohjelmistojen avulla on mahdollista pisteyttää liidejä, minkä ansiosta sähköpostiyhteydenotot voidaan tehdä mahdollisimman optimoidusti. 
  • Oikea ajoitus. Oli liidin status mikä tahansa, viestin ajoitus on oleellinen osa personointia. 
  • Asiakaspysyvyys. Kun asiakaspolun varrella olevat puutteet ja mahdolliset hankaluudet suoritetun ostoksen jälkeen on tunnistettu, voi asiakkaalle lähettää täsmällistä tilanteessa palvelevaa sisältöä ja siten vahvistaa asiakaspysyvyyttä. 

3. Huolehdi, että brändisi on tunnistettava 

Kun katsotaan konkreettisesti yksittäisen sähköpostin ja/tai uutiskirjeen rakennetta, markkinoinnin tuloksiin vaikuttaa merkittävästi myös BIMI. Lyhenne tulee sanoista Brand Indicators for Message Identification. Juhlavasta nimestään huolimatta kyseessä on yksinkertainen asia: uutiskirjeen lähettäjän tulee aina huolehtia, että viestissä on tunnistettava brändin logo ja/tai muita asiakkaalle tuttuja visuaalisia elementtejä. Se luo luottamusta ja parantaa avausprosenttia.  

Tämä on osa “inboxin ulkonäköä”, josta olemme kirjoittaneet tässä artikkelissa. Muita kokonaisuuteen kuuluvia asioita ovat 

  • lähettäjän nimi
  • aiherivi
  • esikatselurivi

BIMI on myös lisävahvistus sille, että vastaanottaja tietää saavansa itseään hyödyttävää sisältöä. Visuaalinen elementti nousee esille tekstistä ja luo tuttuuden tunteen. BIMI helpottaa markkinoijan työtä: viesti on personoitu minimaalisella vaivalla ennen kuin lukija on edes avannut viestiä.  

4. Pyri yksinkertaisuuteen aina kun mahdollista

Yksinkertaisuus ja minimalismi ovat vuoden 2022 tärkeimpiä uutiskirjemarkkinoinnin personoinnin trendejä. Tämä on ollut nähtävissä myös verkkosivujen suunnittelussa, oli kyseessä sitten laskeutumissivu, tuotesivu tai blogi. Sama pätee uutiskirjemarkkinointiin - ja personoinnin tulee seurata tätä kehitystä

Pelkistetty, yksinkertainen uutiskirjeen leipäteksti (body) tuo parempia tuloksia, kun taas sekavat, kirjavat sisällöt saavat lukijan hylkäämään viestin. Yksinkertaisuuden etuja ovat seuraavat seikat: 

  • Lukijan reitti on selvä - vastaanottaja ymmärtää, mitä toimintavaihtoehtoja hänellä on.
  • Valintaväsymyksen estäminen - muutama huipputarkasti valittu toimintakehote estää lukijaa väsymästä tuotteiden tai palveluiden valitsemisen viidakossa ja tuo parempaa konversiota. 
  • Parempi luettavuus - varsinkin mobiilissa pelkistetty sisältö on helpommin hahmotettavaa.

Esimerkki listan kolmannesta kohdasta on tämä Asanan selkeä, leipätekstiin nojaava uutiskirje:

On silti muistettava, että yleisöjä on erilaisia eikä liika yksinkertaisuus pure kaikkiin. Esimerkiksi nuoremmat kuluttajat voivat haluta enemmän ilmeikkyyttä sisältöön. Joten pidä viestiesi yleislinja yksinkertaisena, mutta säädä sitä kohderyhmän mukaan. 

5. Luo interaktiivista sisältöä

Interaktiivinen sisältö kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Animoidut sosiaalisen median postaukset ja markkinoinnin pelillistäminen ovat siitä esimerkkejä. Sama pätee uutiskirjemarkkinointiin. 

Vuonna 2022 uutiskirjeiden personoinnissa voi kokeilla esimerkiksi näitä interaktiivisuuden trendejä: 

  • Animoidut toimintakehotteet laskeutumissivuilla liidien hankkimiseksi 
  • Käyttäjien luoma sisältö (user-generated content, UGC) vahvistamaan olemassaolevien liidien luottamusta
  • Kuvasarja tuotteista ristiinmyynnin tukemiseksi

 Voit aloittaa interaktiivisuuden luomisen yksinkertaisilla visailuilla ja kyselyillä ja laajentaa sitten valikoimaa haluamasi mukaan. Pelkästään näillä hyväksi havaituilla interaktiivisilla sisällöillä voit kartoittaa asiakkaan ostopolkua, saada palautetta yleisestä verkkoläsnäolostasi ja tarjota hauskan ja viihdyttävän kokemuksen olemassaoleville ja potentiaalisille asiakkaillesi. 

6. Hyödynnä käyttäytymiseen perustuvia viestejä

Kun olet päässyt pisteeseen, jossa ymmärrät asiakkaasi tarpeet ja asiakaspolut, voit seuraavana askeleena siirtyä käyttämään vielä yhtä vuoden 2022 personoinnin trendeistä: käyttäytymiseen perustuvia viestejä

Jos käytät CRM:ää tai muuta uutiskirjemarkkinoinnin automaation työkalua, tiedät hyvin, että ostajan erilaiset toiminnot laukaisevat (trigger) liikkeelle uusia viestejä ja uutiskirjeitä. Niiden avulla viestit saadaan ajoitettua mahdollisimman tehokkaasti ja luodaan syvempää asiakassuhdetta. Käyttäytymiseen perustuvat viestit toimivat samaan tapaan. Asiakas näkee viestin, joka on räätälöity hänen käyttäytymisensä mukaan.

The Children’s Placen viestintä on yksi esimerkki tästä:

Kuten näkyy, käyttäytymiseen perustuva viesti voi tehokkaasti täydentää käyttäjän ostokokemusta. Asiakas saa sisältöä, joka pohjautuu hänen kiinnostuksen kohteisiinsa ja toimintaansa. Markkinoija hyötyy siitä seuraavasti: 

  • Muistutussähköpostien ansiosta hylättyjä ostoskoreja tulee vähemmän
  • Puolitiehen jäävistä ostoksista on helppo lähettää seurantaviesti
  • Lisämyynti helpottuu, kun asiakkaalle voi lähettää mielekkäitä tuotesuosituksia 

Oli tilanne mikä tahansa, hyvin räätälöity kommunikointi on aina parasta personointia. 

Lopuksi 

Sähköposti-/uutiskirjemarkkinointi on erittäin tehokas markkinoinnin keino. Se on kuitenkin yhä haastavampaa ja vahva personointi on jo nyt äärimmäisen tärkeää parhaimpien tulosten saavuttamiseksi. Sähköpostien personoinnin trendit vuonna 2022 osoittavat, että terve osoitelista, asiakaspolun kartoittaminen, BIMI, yksinkertainen tyyli, interaktiivinen sisältö ja käyttäytymiseen perustuva viestintä tulevat jatkossakin yhä tärkeämmiksi. Sen sijaan, että tuntisit olosi tukalaksi markkinointihaasteiden äärellä, toivomme, että näillä vinkeillä voit valmistella ja hienosäätää tulevat kampanjasi yhä paremmin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)