Suomen Tunnistautumisosuuskunta
Digitaalisuus

Uusi osuuskunta tuo markkinoille yrityksiä auttavan tunnistautumispalvelun – perustajajoukossa mukana muun muassa Alma Media

13.1.2022 9:25
Minna Lehto
Suomen Tunnistautumisosuuskunnan tavoitteena on rakentaa kansallinen ja salasanat korvaava tunnistautumisvaihtoehto.

Miljoonat suomalaiset käyttävät päivittäin lukuisia tunnistautumisratkaisuja eri verkkosivuilla. Asiassa on omat haittapuolensa: tunnistautumisjärjestelmien ylläpitäminen ja kehittäminen on yrityksille kallista, ja kuluttajien tulee muistaa liuta salasanoja. Nyt markkinoille on tulossa uusi kansallinen tunnistautumispalvelu turvallisen digiasioinnin helpottamiseksi.

Tunnistautumispalvelun luomiseksi on perustettu Suomen Tunnistautumisosuuskunta, jonka perustajia ovat Alma Media, Yleisradio, Nixu ja Digital Living International. Osuuskunnan perustajat yhdistivät media-alalle jo aikaisemmin suunnitellun yhteistunnistautumishankkeen ja muun yrityskentän käynnistämän SisuID-projektin.

Osuuskunnan tavoitteena on rakentaa kansallinen, salasanat korvaava tunnistautumisvaihtoehto, jonka kautta suomalaiset pääsevät kirjautumaan eri palveluntarjoajien sivustoille helposti ja turvallisesti.

– Osuuskunnan perustamisen ja eri hankkeiden yhdistämisen avulla voimme vihdoin kutsua kaikki liiketoimintansa digitaalisesta kasvattamisesta kiinnostuneet yritykset mukaan kehittämään tätä yhteistä palvelua. Osuuskunnan jäsenyys mahdollistaa kustannusten ja riskien jakamisen toimijoiden kesken. Tarkoituksena on tarjota edullisia vaihtoehtoja myös pitkällä aikavälillä alentamalla palvelumaksuja, kun käyttäjämäärät kasvavat sekä kehitys- ja operointikulut on saatu katettua. Päämääränämme on toimia digitaalisten palveluiden mahdollistajana, kuvailee Suomen Tunnistautumisosuuskunnan toimitusjohtaja Liisa Lundström (kuvassa) tiedotteessa.

Uusi kansallinen tunnistautumispalvelu lanseerataan kuluttajille loppuvuodesta 2022.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)