Ilmiöt

Suomeen lanseerattiin uusi kotimainen ilmastomerkki – ”Yritykset hyötyvät kokonaisvaltaisesta konseptista”

Gaia Carbon Neutral -merkki voi helpottaa yrityksiä hiilineutraaliudesta ja sen hyödyistä viestimisessä.
Kuva:
Gaia Consulting
Suomeen lanseerattiin uusi kotimainen ilmastomerkki – ”Yritykset hyötyvät kokonaisvaltaisesta konseptista”

Hiilineutraalius on nykyisin monen yrityksen tavoite, mutta sen toteuttaminen on monivaiheinen hanke, joka voi vaatia yrityksiltä paljon työtä. Suomalaisen Gaia Consultingin yrityksille myönnettävä ilmastomerkki pyrkii auttamaan hankkeessa.

Gaia Carbon Neutral -merkki tarjoaa yrityksille hiilineutraaliuskonseptin sekä puolueettoman kumppanuuden. Merkki myös helpottaa hiilineutraaliudesta ja sen hyödyistä viestimistä.

– Yritykset hyötyvät kokonaisvaltaisesta suomalaisesta konseptista, joka auttaa heitä hallitsemaan hiilineutraaliuden saavuttamisen kaikki vaiheet, varmentamaan hiilineutraaliuden puolueettomasti ja viestimään sen tuomista hyödyistä asiakkaille ja muille sidosryhmilleen, Gaia Consultingin toimitusjohtaja Ulla Heinonen kertoo tiedotteessa.

Merkin saaminen on jatkuva kehitysprosessi, jonka toteutuminen varmistetaan säännöllisillä tarkastuksilla. Prosessin aluksi selvitetään yrityksen päästöt, mikä auttaa kulujen vähentämisessä ja riskien hallinnassa. Päästöjä ensisijaisesti vähennetään ja vasta toissijaisesti kompensoidaan.

Merkin saaneilta yrityksiltä odotetaan toiminnan jatkuvaa parantamista. Lisäksi Gaia Consulting varmistaa, että kaikki kompensointi on lisäistä, eli lisää sidottavan hiilidioksidin määrää aidosti.

Ensimmäisenä suomalainen merkki on otettu käyttöön luomusertifioidussa italialaisessa Think Organic Sparkling -kuohuviinissä. Tuote kuuluu Alkon tilausvalikoimaan ja sitä tuo maahan Vindirekt Oy.

– Meille on erityisen tärkeää, että saamme ottaa käyttöön täysin suomalaisen ilmastomerkin. Valitsimme ensimmäiseksi merkin saavaksi tuotteeksi kuohuviinin siksi, että vaikka vastuullisuus on tärkeä asia, siihen ei tarvitse suhtautua vakavasti, Vindirektin markkinointipäällikkö Meri Dow sanoo.

Suomessa jo toimivia ympäristömerkkejä ovat esimerkiksi pohjoismainen Joutsenmerkki sekä EU-ympäristömerkki. Nämä merkit tarkastelevat myös muun muassa tuotteiden turvallisuutta.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa