Mainonta

Ulkomainosyhtiö JCDecaux ja HKL poistivat perussuomalaisten rasistisena pidetyt mainokset katukuvasta

Yritysten välinen sopimus kieltää yleistä paheksuntaa herättävät mainokset.
Kuva:
Unsplash/Kate Trysh
Ulkomainosyhtiö JCDecaux ja HKL poistivat perussuomalaisten rasistisena pidetyt mainokset katukuvasta

Ulkomainosyhtiö JCDecaux ja Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ovat poistaneet kuntavaalien alla perussuomalaisten mainokset, joissa vihjataan, että Helsingin vuokra-asuntoyhtiö Hekan valintaprosessissa suositaan maahanmuuttajia.

JCDecaux ja HKL saivat mainoksista runsaasti palautetta, miksi yritykset päättivät vetää mainokset pois.

– JCDecaux Finland ja HKL ovat saaneet palautetta koskien perussuomalaisten vaalimainoksen sisältöä. Otamme palautteen vakavasti ja olemme yhdessä tehneet päätöksen mainoksen poistamisesta. JCDecaux’n ja HKL:n sopimus kieltää yleistä paheksuntaa herättävät mainokset. Mainonnan tulee noudattaa mainonnan eettisiä sääntöjä, eikä mainonta saa olla harhaanjohtavaa. Arvomaailmaamme kuuluu yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja avoimuus kaikessa toiminnassa, sanottiin tiedotteessa, jonka ovat allekirjoittaneet JCDecaux Finlandin toimitusjohtaja Klaus Kuhanen ja HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Kuhanen kertoi Helsingin Sanomille, että hän näki mainokset ennen niiden julkaisua, mutta hänellä ei ollut keinoja estää julkaisua poliittiseen mainontaan liittyvien lakien puitteissa.

Perussuomalaisten Helsingin piirin puheenjohtaja Johannes Nieminen ihmetteli etenkin sitä, miksi kaupunginyhtiöt ryhtyivät tällaisiin tekoihin.

– Poliittiseen mainontaan puuttuminen on aika raju toimenpide. Tuntuu aika oudolta, että tähän yhtyvät Helsingin kaupungin omat yhtiöt, Nieminen sanoi Suomen Uutiset -sivustolla.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa