Marketing Finland
Ilmiöt

Ukrainaa auttaneille suomalaisille yrityksille ja yhteisöille lanseerattiin yhteinen symboli

24.5.2022 12:25
Toni Rajamäki
Hanketta koordinoi Marketing Finland, ja symbolin suunnitteli LM Someco.

Suomessa on lanseerattu symboli, jolla jokainen Ukrainaa auttanut yritys tai yhteisö voi osoittaa antaneensa tukea. Asiasta kertoo markkinoinnin yhteisö Marketing Finland, joka on koordinoinut hanketta. 

Auttaneet yritykset ja yhteisöt saavat symbolin käyttöönsä täyttämällä lomakkeen Ukrainamerkki-sivustolla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Ukraina-merkki syntyi yritysten tarpeesta saada yhtenäinen, valtakunnallisesti tunnettu symboli, jonka avulla ne voivat viestiä annetusta tuesta Ukrainaa ja ukrainalaisia kohtaan. Verkkosivulle kerättävät tarinat tarjoavat esimerkkejä erilaisista avun muodoista niille organisaatioille, jotka vielä pohtivat miten ne voisivat auttaa Ukrainaa tässä tilanteessa tai tulevaisuudessa. Tarinoiden avulla ylläpidetään myös tietoisuutta avun tarpeesta pitkällä aikavälillä, sillä sitä tarvitaan runsaasti myös sodan jälkeisessä jälleenrakennusvaiheessa, kertoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki tiedotteessa.

Suomalaiset toimijat ovat auttaneet Ukrainaa ahkerasti. Kasaan on jo kerätty kymmeniä miljoonia euroja.

– Suomessa yli 20 järjestöä kerää rahaa Ukrainan ja ukrainalaisten auttamiseen. Lahjoituksia avustustyöhön on kertynyt tähän mennessä reilu 60 miljoonaa euroa. Osa järjestöistä on ilmoittanut, että heidän saamistaan lahjoituksista jopa 30-40 prosenttia on tullut yrityksiltä ja yhteisöiltä, sanoo Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n pääsihteeri Pia Tornikoski.

Ukraina-merkin on suunnitellut LM Someco, jonka lisäksi Marketing Finlandin Ukrainan auttamishankkeessa ovat olleet mukana Kuuki, Fama Consulting, Suomalaisen Työn Liitto ja Vala ry.