Matka-sarjaa tähdittävät muun muassa Sanna-Kaisa Palo ja Carl-Kristian Rundman. Kuva: Tuukka Lindholm
Luovuus

Tiina Lymin ohjaama ja käsikirjoittama alkuperäissarja rikkoo mainonnan ja draamaviihteen rajoja

24.9.2025 11:14
Mikko Perttunen
HSL:n alkuperäissarjaa tähdittää muun muassa Carl-Kristian Rundman.

Neloselle ja Ruutuun ilmestyy ensi viikolla Helsingin seudun joukkoliikenteen alkuperäissarja Matka, joka yhdistää mainonnan ja draamaviihteen erikoisella tavalla.

Sarjan on ideoinut mainostoimisto Wörks.

Viisiosainen minidraamasarja kertoo arkielämän absurdeista kohtaamisista joukkoliikenteessä. Maailmalla brändien tuottamia minisarjamuotoisia draamasarjoja on jo nähty, mutta Suomessa vastaavaa ei juuri ole tehty.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Tiina Lymi on poiminut sarjan aineiston suoraan arjesta: tilanteista, jotka ovat tunnistettavia, absurdeja ja joskus kiusallisen inhimillisiä. Näistä syntyi viisi jaksoa minidraamaa, jossa seurataan päähenkilö Juhanin työmatkaa ja samalla hänen kasvutarinaansa.

"Tarinaa emme halunneet ohjailla tai silotella."
MAINOS
MAINOS

–Matka tukee HSL:n brändilupausta ”Kaikki on mahdollista”. Sarja rikastaa lupaustamme ja peilaa muutoinkin tapaamme toimia ennakkoluulottomasti ja rohkeasti. Tarinaa emme halunneet ohjailla tai silotella, vaan annoimme myös Tiinalle täyden luovan vapauden kertoa Juhanin tarina juuri niin kuin hän sen näki, HSL:n brändi- ja markkinointipäällikkö Anu Koskinen toteaa.

Itse asiassa kaunistelematon kuva joukkoliikenteestä ilman pakotettuja kaupallisia viestejä oli edellytys sille, että projektiin saatiin mukaan ohjaaja Lymi ja tunnettuja näyttelijöitä Carl-Kristian Rundmanin johdolla.

HSL kertoo, että sarja on vaikuttamisen väline, ja sillä on muilla keinoin vaikeasti tavoitettava kohderyhmä eli autoilevat, arjessaan kiireiset pääkaupunkiseudun asukkaat. Tarinalla voidaankin ehkä saavuttaa se, mihin mainos ei yllä.

Koska kyseessä on Jimillä ja suoratoistopalvelu Ruudussa esitettävä aito draamasarja, ovat mediakulut ovat maltilliset, ja HSL:llä uskotaan investoinnin olevan paitsi vaikuttava myös kustannustehokas.

Mainostoimisto Wörksiltä kerrotaan, että tarkoituksena on haastaa myös totuttuja tapoja tehdä markkinointiviestintää ja brändikerrontaa. Wörksillä uskotaan, että laadukas sisältö ja tarinat kiinnostavat ja otetaan vastaan eri tavalla kuin perinteinen mainosviesti.

Lue myös: HSL käytti 13-vuotiaan ottamaa kuvaa luvatta mainoksessaan – markkinointitoimisto kertoo, että kyse oli inhimillisestä virheestä

MAINOS