Duran Creative
Ilmiöt

Tekoälyä työssään hyödyntänyt Senior Copywriter Petteri Puustinen ei pelkää työpaikkansa puolesta: “ChatGPT:n tuotokset ovat vankan tylsää keskitasoa”

13.12.2022 14:30
Toni Rajamäki
Markkinointialan ammattilaiset käyttävät koko ajan enemmän tekoälyä työssään, mutta ihmisen kädenjälkeä tarvitaan aina, sanoo asiantuntija.

Uusi teknologia on aina herättänyt epävarmuutta ihmisissä, sillä koneiden pelätään vievän ihmisten työpaikkoja. Tänä päivänä puhe keskittyy tekoälyyn, joka kehittyy kovaa vauhtia.

Tekoälyllä on jo hyvän tovin pystynyt tuottamaan tekstiä ja visuaalisia elementtejä. Siksi etenkin markkinoinnin alalla on seurattu tekoälyn kehitystä huuli pyöreänä. Nyt keskustelu on ottanut uusia kierroksia, kun paljon puhuttu ChatGPT lanseerattiin. Uusi tekoälyyn pohjautuva työkalu pystyy tuottamaan hämmästyttävän laadukasta tekstiä ja tietoa, vastaamaan kysymyksiin monipuolisella kielellä ja muistamaan keskusteluhistorian.

ChatGPT pystyy helposti luomaan esimerkiksi mainostekstejä ja sloganeita tai tekemään yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman. Vielä kun lukuisat muut tekoälyyn pohjautuvat työkalut voivat luoda sekunneissa visuaalisia elementtejä, koko markkinoinnin voi periaatteessa hoitaa yhden tekoälylle tietoja syöttävän ihmisen voimin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Pitääkö markkinointialan ammattilaisten olla siis jo aidosti huolissaan työnsä puolesta? MarkkinointiUutiset haastoi markkinointitoimisto Duran Creativen Senior Copywriterin Petteri Puustisen vastaamaan muun muassa tähän kysymykseen. Puustinen on käyttänyt tekoälyä työssään ja tutustunut heti lanseerauksen jälkeen ChatGPT:n ominaisuuksiin.

Petteri Puustinen, pitääko markkinoinnin ammattilaisten pelätä jo työnsä puolesta tekoälyn takia?

– Ei missään nimessä ole syytä pelätä ChatGPT:tä, Dall-E:a tai mitään muitakaan tekoälyä hyödyntäviä työkaluja. Ne eivät vie markkinoijien työpaikkoja, kuten eivät aikoinaan vieneet Photoshop, Illustrator, Facebook tai Wikipediakaan. 

Miksi ne eivät vie työpaikkoja?

– Ne ovat nimenomaan työkaluja, joiden arvo toteutuu vasta, kun ihminen ottaa ne “käsiinsä” ja työstää niiden avulla jotain oivaltavaa, uutta ja oman näköistään. Tekoälytyökaluista tulee osa markkinoijan arjen työkalupalettia, ja näemme varmasti tulevaisuudessa kiinnostavia ja inspiroivia markkinoinnin toteutuksia, joissa on jossain työvaiheessa hyödynnetty tekoälyä.

Entä ChatGPT, eikö senkään suoritustaso pelota?

– ChatGPT:n tuotokset ovat vankan tylsää 3/5-keskitasoa. Koska ChatGPT:ltä puuttuu vielä aito luovuus, oivaltavuus ja kontekstien ymmärtäminen, vaaditaan edelleen ammatti-ihmistä, että päästään perustasolta ylöspäin kohti 5/5-tavoitetta. Ja sitä 5/5-tulostahan aina tavoitellaan!

ChatGPT on kuitenkin iso kehitysaskel tekoälyn kehitysmatkalla. Millaista apua markkinoijat saavat siitä nyt ja tulevaisuudessa?

– Se on jo nyt toiminut kätevänä pikasparraajana ja ideasiementen istuttajana. Se ei tuota valmista jälkeä, mutta sitä voi hyödyntää suuntaviivojen hahmotteluun esimerkiksi “workshopien” ja presentaatioiden suunnittelussa tai luovien toteutusten hähmäisimmässä alkuvaiheessa. 

Entä visuaalista materiaalia tuottavat tekoälytyökalut, ovatko ne jo kehityksessä pidemmällä ja valmiimpia viemään ihmisten töitä?

– Eivät. Esimerkiksi Midjourney tai Dall-E 2 ovat samalla tavalla käteviä pikaisten luonnosten tuottajia. Ei niiden teoksia voi asiakkaalle tai loppukäyttäjälle myydä, mutta ne auttavat esimerkiksi tarjouspresentaatioissa alustavien ideoiden hahmottelemisessa. Lisäksi niillä voi tehdä vaikka työkaverista Paavo Pesusienen näköisen potretin ja piristää työpäivää kaamoskiireen keskellä.