Suomen Markkinointiliitto
Luovuus

Tässä ovat vuoden 2021 parhaat iskulauseet

16.2.2022 9:40
Toni Rajamäki
Voitto meni tänä vuonna Rapalalle, joka vakuutti kahdella sloganillaan.

Kalastustarvikevalmistaja Rapala on voittanut Suomen Markkinointiliiton vuoden iskulause -kilpailun kahdella sloganillaan.

Markkinointiliiton Iskulausetoimikunta valitsi viime vuoden parhaiksi iskulauseiksi Rapalan ”Heittämällä parempi päivä” ja ”Vastustamatonta viehetysvoimaa”. Perusteluiden mukaan iskulauseet ovat omaperäisiä, oivalluttavia ja ilahduttavat kekseliäisyydellään. Lisäksi toimikunta arvosti sitä, että iskulauseilla tuotiin kiireettömyyden ihannointi urbaaniin kaupunkiympäristöön, joka on täynnä kiireisiä ihmisiä.

Toimikunta toteaa myös, että iskulauseet kiteyttävät yrityksen toiminta-ajatuksen ja kertovat yksinkertaisesti olennaisen kalastamisen maailmaan liittyen.

– Hyvä slogan kiteyttää asiakkaalle annettavan lupauksen ja brändin keskeisimmän sanoman.  Ja hyvä slogan saa ajattelemaan. Edes pienen hetken. Yleensä valitsemme vain yhden Vuoden Iskulauseen, mutta tällä kertaa oli perusteltua antaa tunnustus Rapalan kampanjan molemmille sloganeille, jotka täyttivät nuo kriteerit esimerkillisesti, toteaa Iskulausetoimikunnan jäsen Anssi Järvinen.

Rapalan Copywriter & Content Coordinator Lassi Linnola sanoo, että iskulauseet olivat kampanjassa merkittävässä roolissa. Kampanjassa luotiin muun muassa Rapala-raitiovaunu, jossa iskulauseet näkyivät.

– Iskulauseet ovat etenkin tämän kampanjan kohdalla erityisen tärkeässä roolissa. Halusimme huomiota herättävää markkinointia, joka muistuttaa kalastuksen iloista ja Rapalan tuotteiden pyytävyydestä – brändille sopivan nokkelalla tavalla, tietenkin! Linnola sanoo.

– Rapala-raitiovaunun tapauksessa Tomi Freemanin loihtima näyttävä design kaappaa huomion välittömästi, ja iskulauseiden sanaleikkejä jää mutustelemaan pitkään senkin jälkeen, kun ratikka on jo vilahtanut ohi. Raitiovaunun iskulauseiden kaksoismerkitykset antavat pallon lukijalle, ja lauseiden merkitys avautuu pienen pähkäilyn päätteeksi. Lopputuloksena on markkinointia, joka on sekä hauskaa että mieleenpainuvaa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)