Toimistot

ūüĒć Superson sai uusista ilmi√∂ist√§ yll√§tt√§v√§n hy√∂dyn ja k√§√§nsi liiketoimintansa vahvaan kasvuun ‚Äď ‚ÄúSuomen kansainv√§lisin toimisto‚ÄĚ on kaapannut isoja asiakkuuksia

Toimitusjohtaja Teppo Heikkinen sanoo, että työmarkkinoilla pinnalle noussut muutos on ollut yhtenä suurena tekijänä toimiston kehityksessä.
Kuva:
Jussi Korkeela
ūüĒć Superson sai uusista ilmi√∂ist√§ yll√§tt√§v√§n hy√∂dyn ja k√§√§nsi liiketoimintansa vahvaan kasvuun ‚Äď ‚ÄúSuomen kansainv√§lisin toimisto‚ÄĚ on kaapannut isoja asiakkuuksia

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Spesialistimallistaan tunnettu markkinointitoimisto Superson sai käännettyä liiketoimintansa vahvaan kasvuun viime vuonna, ja tällä hetkellä meno näyttää vain kiihtyvän.

Vuosina 2019 ja 2020 toimistolla oli haasteita, mutta viime vuonna liikevaihto kasvoi 25 prosentilla ja oli reilut 3,3 miljoonaa euroa Suomessa ja miljoona euroa Singaporessa. Liiketulos oli yli 300 000 euroa. Kasvua tapahtui sekä Helsingin että Singaporen toimistoissa.

Supersonin toimitusjohtaja Teppo Heikkisen mukaan tulevaisuus näyttää nyt erittäin valoisalta. Viime vuosi osoitti, että toimiston spesialistimallin kysyntä kasvaa vauhdilla, ja toimisto onnistuikin voittamaan useita merkittäviä asiakkuuksia. Suomalaisista kansainvälisillä kentillä viihtyvistä yrityksistä asiakasportfolioon liittyivät muun muassa Fiskars, Kone ja Betolar. Ulkomaalaisista jättiyrityksistä Superson aloitti juuri yhteistyön Fortune 500 -listatun Johnson & Johnsonin kanssa.

Heikkisen mukaan syy vahvalle käänteelle löytyy nimenomaan Supersonin toimintamallista: jokaiseen projektiin etsitään 600 asiantuntijan joukosta oikea kokoonpano, mikä takaa sen, että kaikissa töissä on mukana sopivimmat henkilöt.

Lisäksi pandemia toi yritykselle kilpailuetua, kun paikkariippumaton työnteko oli jo tuttua.

‚Äď Olemme toimineet spesialistimallilla 10 vuotta, ja meille esimerkiksi paikasta riippumaton ty√∂skentely oli valmiiksi tuttua. Muut toimijat joutuivat opettelemaan paikkariippumattomuuteen pikavauhdilla pandemian alettua, Heikkinen sanoo.

Samalla asiakkaat huomasivat, ettei toimiston tarvitse olla fyysisesti samassa kaupungissa kuin asiakas itse on. 

‚Äď Yht√§kki√§ kaikki asiakkaat n√§kiv√§t, miten helppoa on ty√∂skennell√§ asiantuntijoiden kanssa, vaikka ollaan fyysisesti eri paikoissa. Mallimme kysynt√§ kasvoi merkitt√§v√§sti.

‚Äď Esimerkiksi er√§√§ss√§ kansainv√§liselle alkoholibr√§ndille tehdyss√§ ty√∂ss√§ projektinjohtomme istui Singaporessa, strategi Malesiassa, copywriter Sri Lankassa, p√§√§suunnittelija Intiassa ja asiakas Dubaissa. Ja kaikki sujui t√§ysin saumattomasti.

‚ÄúGreat Resignation‚ÄĚ tuo kilpailuetua

Hyv√§k√§√§n toimintamalli ei kuitenkaan riit√§, jos tekij√§t eiv√§t ole riitt√§v√§n hyvi√§. Supersonilla on ollut jo vuosien ajan iso ja nimek√§s asiantuntijakattaus, mutta on selv√§√§, ett√§ pandemian mukana tullut "Great Resignation" -ilmi√∂ on vauhdittanut toimiston kasvua entisest√§√§n. ‚ÄúGreat Resignation‚ÄĚ -ilmi√∂ tarkoittaa niin sanottua massairtisanoutumista.

‚Äď Valtava m√§√§r√§ ihmisi√§ on irtisanoutunut perinteisist√§ ‚Äúyhdeks√§st√§ viiteen‚ÄĚ -t√∂ist√§ ja p√§√§tt√§neet ryhty√§ itsen√§isiksi yritt√§jiksi. Ihmiset ovat halunneet ottaa oman ty√∂ns√§ hallinnan k√§siins√§, ja se on tuonut verkostoomme lis√§√§ osaajia. Olemme ehdottomasti saaneet sit√§ kautta kilpailuetua.

Tällä hetkellä Supersonilla on Suomessa noin 200 asiantuntijaa ja ulkomailla noin 400. Mukana on lukuisia huipputoimistoissa työskennelleitä alan konkareita.

‚Äď Viime aikoina nimenomaan kovan luokan asiantuntijat ovat ryhtyneet yritt√§j√§ksi. T√§m√§ ilmi√∂ n√§kyy Suomessakin. Meill√§ Suomessa on korkea osaamisen taso, ja trendin√§ on selke√§sti siirty√§ kohti vapaampia ty√∂skentelymalleja, Heikkinen kertoo.

Heikkisen kokemuksen mukaan kokeneet tekijät ovat ymmärtäneet, että osaamispääoman kerryttyä he voivat rakentaa itselleen aiempaa paremman työelämän freelancerina. Heillä on vapaus valita, minkälaista työtä tekevät ja keiden kanssa. Toisena syynä on se, että yrittäjä pystyy sovittamaan työelämänsä ketterästi muuhun elämäänsä.

Ja kun tämä ilmiö näkyy ympäri maailman, Superson on saanut haalittua asiantuntijaryhmäänsä huippuosaajia joka puolelta.

‚Äď Meill√§ on kovan luokan asiantuntijoita k√§yt√§nn√∂ss√§ kaikilla mantereilla paitsi Antarktiksella, mutta sinnekin saadaan tekij√§, jos tarvitaan, Heikkinen naurahtaa.

Tälläkin asialla luodaan kilpailuetua: asiantuntemusta ja tekijöitä löytyy jokaiselta markkinalta, mikä tekee ison eron moniin kilpailijoihin. Lisäksi vahva diversiteetti tuo oman vahvan mausteensa kädenjälkeen.

‚Äď Kansainv√§liset tiimit ovat meille todella iso tekij√§, ja ehk√§ voidaan sanoa, ett√§ olemme ainakin Suomen kansainv√§lisin itsen√§inen toimisto. Meill√§ on asiakkaita 15 maassa ja satoja tekij√∂it√§ globaalissa verkostossa. Jokaisen ajattelu avartuu, kun laitetaan ihmisi√§ eri kulttuureista yhteen. Se on valtava etu, Heikkinen painottaa.

Lue myös: Markkinointiviestintätoimisto Superson loi asiakkailleen uudenlaisen työkalun ja e-kirjan auttaakseen brändejä kääntämään vastuullisuusteot kilpailueduksi

Ketterää ja kustannustehokasta

Heikkisellä on tietenkin omat motiivinsa liputtaa spesialistimallin puolesta, mutta hän myös sanoo uskovansa aidosti mallin toimivuuteen. Muuten hän ei työskentelisi Supersonilla. Heikkinen on nähnyt omin silmin, miten malli toimii käytännössä ja millaista tulosta syntyy. Hän uskoo, että vahvaa kasvua oltaisiin nähty Ilman pandemian mukana tulleita ilmiöitäkin.

‚Äď T√§ll√§ mallilla saadaan tuotettua t√∂it√§ hyvin ketter√§sti ja my√∂s kustannustehokkaasti. N√§m√§ ovat asioita, joista asiakkaat ovat kiinnostuneita. Moni asiakas on kertonut, ett√§ kansainv√§listen ketjujen kanssa ty√∂skentely saattaa olla hidasta ja kallista.

Ketteryyden ja kustannustehokkuuden lis√§ksi Heikkinen painottaa laatua, miss√§ palataan muun muassa ‚ÄúGreat Resignationiin‚ÄĚ.

‚Äď Me valitsemme tekij√§t 600 osaajan joukosta. Mill√§√§n pohjoismaisella toimistolla ei ole samanlaista valinnanvaraa. Asiakkaille t√§m√§ tarkoittaa sit√§, ett√§ saamme heid√§n avukseen aina todellisen ‚Äúdream teamin‚ÄĚ. Ja oikeastaan pyrimme rakentamaan ‚ÄĚdream teamin‚ÄĚ my√∂s tekij√∂ille, koska annamme heid√§n valita, miss√§ tiimeiss√§ he ty√∂skentelev√§t. Asiakkaamme arvostavat sit√§, ett√§ etsimme heille parhaat mahdolliset tekij√§t projekteihin.

Kysyntä kasvaa

Supersonilla ollaan yksimielisi√§ siit√§, ett√§ heid√§n toimintamallinsa kysynt√§ ei ole hiipumassa ‚Äď p√§invastoin. Yritys odottaa kasvua niin Suomessa kuin ulkomailla.

‚Äď Meid√§n tyylisi√§ toimijoita tulee varmasti lis√§√§, mutta Pohjoismaissa ja EU:n alueella kilpailua on melko v√§h√§n. Meill√§ on markkina t√§ysin auki kysynn√§n kasvaessa.

Tulevaisuudessa Superson saattaa jopa avata uusia toimipisteitä Helsingin ja Singaporen rinnalle. Toimipisteissä työskentelevät ainoastaan vakituiset työntekijät, jotka koostuvat hallinnosta sekä asiakkuus- ja projektinjohtajista.

‚Äď Avasimme Singaporen-toimiston kolme vuotta sitten testataksemme toimintamallin kansainv√§list√§ skaalautuvuutta, ja olemme saaneet todeta, ett√§ vientipotentiaalia on. Voi olla, ett√§ tulevaisuudessa avaamme toimipisteit√§ lis√§√§, Heikkinen p√§√§tt√§√§.

Mihin ja milloin toimipisteitä saatetaan avata? Sitä Heikkinen ei vielä kerro.

Kuvassa: Anna Tenhonen (ylärivissä vasemmalla), Jenni Reenpää (alarivissä vasemmalla), Samppa Vilkuna (keskellä), Teppo Heikkinen (oikealla) ja Emmi Kupari (ylärivissä oikealla).

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa