Jussi Korkeela
Toimistot

🔍 Superson sai uusista ilmiöistä yllättävän hyödyn ja käänsi liiketoimintansa vahvaan kasvuun – “Suomen kansainvälisin toimisto” on kaapannut isoja asiakkuuksia

30.5.2022 7:50
Toni Rajamäki
Toimitusjohtaja Teppo Heikkinen sanoo, että työmarkkinoilla pinnalle noussut muutos on ollut yhtenä suurena tekijänä toimiston kehityksessä.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Spesialistimallistaan tunnettu markkinointitoimisto Superson sai käännettyä liiketoimintansa vahvaan kasvuun viime vuonna, ja tällä hetkellä meno näyttää vain kiihtyvän.

Vuosina 2019 ja 2020 toimistolla oli haasteita, mutta viime vuonna liikevaihto kasvoi 25 prosentilla ja oli reilut 3,3 miljoonaa euroa Suomessa ja miljoona euroa Singaporessa. Liiketulos oli yli 300 000 euroa. Kasvua tapahtui sekä Helsingin että Singaporen toimistoissa.

Supersonin toimitusjohtaja Teppo Heikkisen mukaan tulevaisuus näyttää nyt erittäin valoisalta. Viime vuosi osoitti, että toimiston spesialistimallin kysyntä kasvaa vauhdilla, ja toimisto onnistuikin voittamaan useita merkittäviä asiakkuuksia. Suomalaisista kansainvälisillä kentillä viihtyvistä yrityksistä asiakasportfolioon liittyivät muun muassa Fiskars, Kone ja Betolar. Ulkomaalaisista jättiyrityksistä Superson aloitti juuri yhteistyön Fortune 500 -listatun Johnson & Johnsonin kanssa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Heikkisen mukaan syy vahvalle käänteelle löytyy nimenomaan Supersonin toimintamallista: jokaiseen projektiin etsitään 600 asiantuntijan joukosta oikea kokoonpano, mikä takaa sen, että kaikissa töissä on mukana sopivimmat henkilöt.

Lisäksi pandemia toi yritykselle kilpailuetua, kun paikkariippumaton työnteko oli jo tuttua.

– Olemme toimineet spesialistimallilla 10 vuotta, ja meille esimerkiksi paikasta riippumaton työskentely oli valmiiksi tuttua. Muut toimijat joutuivat opettelemaan paikkariippumattomuuteen pikavauhdilla pandemian alettua, Heikkinen sanoo.

Samalla asiakkaat huomasivat, ettei toimiston tarvitse olla fyysisesti samassa kaupungissa kuin asiakas itse on. 

– Yhtäkkiä kaikki asiakkaat näkivät, miten helppoa on työskennellä asiantuntijoiden kanssa, vaikka ollaan fyysisesti eri paikoissa. Mallimme kysyntä kasvoi merkittävästi.

– Esimerkiksi eräässä kansainväliselle alkoholibrändille tehdyssä työssä projektinjohtomme istui Singaporessa, strategi Malesiassa, copywriter Sri Lankassa, pääsuunnittelija Intiassa ja asiakas Dubaissa. Ja kaikki sujui täysin saumattomasti.

“Great Resignation” tuo kilpailuetua

Hyväkään toimintamalli ei kuitenkaan riitä, jos tekijät eivät ole riittävän hyviä. Supersonilla on ollut jo vuosien ajan iso ja nimekäs asiantuntijakattaus, mutta on selvää, että pandemian mukana tullut "Great Resignation" -ilmiö on vauhdittanut toimiston kasvua entisestään. “Great Resignation” -ilmiö tarkoittaa niin sanottua massairtisanoutumista.

– Valtava määrä ihmisiä on irtisanoutunut perinteisistä “yhdeksästä viiteen” -töistä ja päättäneet ryhtyä itsenäisiksi yrittäjiksi. Ihmiset ovat halunneet ottaa oman työnsä hallinnan käsiinsä, ja se on tuonut verkostoomme lisää osaajia. Olemme ehdottomasti saaneet sitä kautta kilpailuetua.

Tällä hetkellä Supersonilla on Suomessa noin 200 asiantuntijaa ja ulkomailla noin 400. Mukana on lukuisia huipputoimistoissa työskennelleitä alan konkareita.

– Viime aikoina nimenomaan kovan luokan asiantuntijat ovat ryhtyneet yrittäjäksi. Tämä ilmiö näkyy Suomessakin. Meillä Suomessa on korkea osaamisen taso, ja trendinä on selkeästi siirtyä kohti vapaampia työskentelymalleja, Heikkinen kertoo.

Heikkisen kokemuksen mukaan kokeneet tekijät ovat ymmärtäneet, että osaamispääoman kerryttyä he voivat rakentaa itselleen aiempaa paremman työelämän freelancerina. Heillä on vapaus valita, minkälaista työtä tekevät ja keiden kanssa. Toisena syynä on se, että yrittäjä pystyy sovittamaan työelämänsä ketterästi muuhun elämäänsä.

Ja kun tämä ilmiö näkyy ympäri maailman, Superson on saanut haalittua asiantuntijaryhmäänsä huippuosaajia joka puolelta.

– Meillä on kovan luokan asiantuntijoita käytännössä kaikilla mantereilla paitsi Antarktiksella, mutta sinnekin saadaan tekijä, jos tarvitaan, Heikkinen naurahtaa.

Tälläkin asialla luodaan kilpailuetua: asiantuntemusta ja tekijöitä löytyy jokaiselta markkinalta, mikä tekee ison eron moniin kilpailijoihin. Lisäksi vahva diversiteetti tuo oman vahvan mausteensa kädenjälkeen.

– Kansainväliset tiimit ovat meille todella iso tekijä, ja ehkä voidaan sanoa, että olemme ainakin Suomen kansainvälisin itsenäinen toimisto. Meillä on asiakkaita 15 maassa ja satoja tekijöitä globaalissa verkostossa. Jokaisen ajattelu avartuu, kun laitetaan ihmisiä eri kulttuureista yhteen. Se on valtava etu, Heikkinen painottaa.

Lue myös: Markkinointiviestintätoimisto Superson loi asiakkailleen uudenlaisen työkalun ja e-kirjan auttaakseen brändejä kääntämään vastuullisuusteot kilpailueduksi

Ketterää ja kustannustehokasta

Heikkisellä on tietenkin omat motiivinsa liputtaa spesialistimallin puolesta, mutta hän myös sanoo uskovansa aidosti mallin toimivuuteen. Muuten hän ei työskentelisi Supersonilla. Heikkinen on nähnyt omin silmin, miten malli toimii käytännössä ja millaista tulosta syntyy. Hän uskoo, että vahvaa kasvua oltaisiin nähty Ilman pandemian mukana tulleita ilmiöitäkin.

– Tällä mallilla saadaan tuotettua töitä hyvin ketterästi ja myös kustannustehokkaasti. Nämä ovat asioita, joista asiakkaat ovat kiinnostuneita. Moni asiakas on kertonut, että kansainvälisten ketjujen kanssa työskentely saattaa olla hidasta ja kallista.

Ketteryyden ja kustannustehokkuuden lisäksi Heikkinen painottaa laatua, missä palataan muun muassa “Great Resignationiin”.

– Me valitsemme tekijät 600 osaajan joukosta. Millään pohjoismaisella toimistolla ei ole samanlaista valinnanvaraa. Asiakkaille tämä tarkoittaa sitä, että saamme heidän avukseen aina todellisen “dream teamin”. Ja oikeastaan pyrimme rakentamaan ”dream teamin” myös tekijöille, koska annamme heidän valita, missä tiimeissä he työskentelevät. Asiakkaamme arvostavat sitä, että etsimme heille parhaat mahdolliset tekijät projekteihin.

Kysyntä kasvaa

Supersonilla ollaan yksimielisiä siitä, että heidän toimintamallinsa kysyntä ei ole hiipumassa – päinvastoin. Yritys odottaa kasvua niin Suomessa kuin ulkomailla.

– Meidän tyylisiä toimijoita tulee varmasti lisää, mutta Pohjoismaissa ja EU:n alueella kilpailua on melko vähän. Meillä on markkina täysin auki kysynnän kasvaessa.

Tulevaisuudessa Superson saattaa jopa avata uusia toimipisteitä Helsingin ja Singaporen rinnalle. Toimipisteissä työskentelevät ainoastaan vakituiset työntekijät, jotka koostuvat hallinnosta sekä asiakkuus- ja projektinjohtajista.

– Avasimme Singaporen-toimiston kolme vuotta sitten testataksemme toimintamallin kansainvälistä skaalautuvuutta, ja olemme saaneet todeta, että vientipotentiaalia on. Voi olla, että tulevaisuudessa avaamme toimipisteitä lisää, Heikkinen päättää.

Mihin ja milloin toimipisteitä saatetaan avata? Sitä Heikkinen ei vielä kerro.

Kuvassa: Anna Tenhonen (ylärivissä vasemmalla), Jenni Reenpää (alarivissä vasemmalla), Samppa Vilkuna (keskellä), Teppo Heikkinen (oikealla) ja Emmi Kupari (ylärivissä oikealla).