Pohjoismainen matkailualan palkintogaala, Grand Travel Award, järjestettiin maanantaina ensimmäistä kertaa Suomessa.
Grand Travel Awardin palkinnot eivät perustu julkiseen äänestykseen tai medianäkyvyyteen vaan asiakastutkimukseen. Suomessa tutkimuksen toteutti Nordic Bench, joka on erikoistunut asiakaskokemuksen mittaamiseen matkailu- ja palvelualoilla.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Net Promoter Score- eli NPS-metodologiaa, joka mittaa asiakkaiden halukkuutta suositella yritystä eteenpäin. Lisäksi yrityksiä arvioitiin kymmenen keskeisen imagotekijän perusteella, joita olivat esimerkiksi palvelun laatu, luotettavuus, vastuullisuus, innovatiivisuus ja brändin uskottavuus.
Best car rental company: Europcar
Best hotel group in Finland: Lapland Hotels
Best international hotel group: Radisson Hotels
Best ferry operator: Finnlines
Best cruise line: Celebrity Cruises & Royal Caribbean (jaettu 1. sija)
Best European airline: Finnair
Best intercontinental airline: Qatar Airways
Best tour operator: Aurinkomatkat
Best specialist tour operator: Helin Matkat
World’s best travel destination: Kreikka