Peaceful Oy
Ilmiöt

Suomalaisyritys yhdisti hautauspalvelun ja huippu-designin – eturivin suunnittelijat mukana malliston luomisessa

18.2.2021 13:15
Toni Rajamäki
Hautauspalvelukulttuuri on muuttumassa, kertoo alan yrittäjä.

Hautauspalveluala on yleisesti ottaen melko hajuton ja mauton, mutta tulevaisuus saattaa olla erilainen, sillä hautauspalvelukulttuuri on murroksessa. Vanhasta ja jäykästä tyylistä halutaan siirtyä iloisempaan ja räväkämpään kulttuuriin. Murroksesta puhuttiin jo vuonna 2019 Helsinki Design Week -tapahtumassa.

Trendin on sisäistänyt ainakin hailuotolainen hautauspalveluyritys Peaceful Oy, joka on panostanut isosti designmarkkinointiin. Yritys lanseerasi tällä viikolla uuden hautausmallistonsa, jossa näkyy vahvasti suomalaisten huippusuunnittelijoiden kädenjälki. Malliston arkkuliinat ovat suunnitelleet muotisuunnittelijat Jukka Rintala, Paola Suhonen ja Sasu Kauppi.

Peacefulin perustaja ja toimitusjohtaja Anna Karvosenoja sanoo, että ala on tarvinnut jotain uutta.

– Hautausala on ison murroksen edessä. Kivijalkaliikkeet siirtävät palveluita verkkoon ja uusia yrittäjiä on tullut viime vuosina paljon, mutta silti tarjonta on ollut samaa. Meidän moderni ilme on varmasti raikas tuulahdus alalle, ja se tuo lisää valinnanvaraa hautajaisten järjestelyyn. Näkisin, että olemme tavallaan suunnannäyttäjiä siinä, mihin hautauskulttuuri on muuttumassa, Karvosenoja kommentoi MarkkintoinUutisten haastattelussa.

Huippusuunnittelijoiden käyttäminen on tietenkin työn lopputuloksen kannalta tärkeää, mutta myös näkyvyyden.

– Suunnittelijat tulevat varmasti mainostamaan tuotteita myös omien sometiliensä kautta, Karvosenoja muistuttaa.

Huippu-designin ostaminen arkkuun ei ole kallista, sanoo Karvosenoja. Design-liinallisen arkun saa vajaalla tuhannella eurolla.

– Meillä on ollut lähtökohtana se, että kaikilla kuluttajilla olisi varaa huippu-designiin.

Huippusuunnittelijoiden kuosit löytyvät arkkuliinan lisäksi tuhkauurnista ja adresseista.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)