Vama Network
Ilmiöt

Suomalaisille vaikuttajille avattiin tietopankki, joka antaa eväät ammattimaiseen vaikuttajamarkkinointiin

31.5.2022 8:45
Toni Rajamäki
“Aikaisemmin tietoa on joutunut kahlaamaan eri sivustoilta miettien mikä nyt pitääkään paikkaansa”, sanoo perustaja Johanna Tolppola.

Suomessa on avattu Vama Network -niminen vaikuttajien tietopankki, jolla pyritään tekemään suomalaisesta vaikuttajamarkkinoinnista aiempaa ammattimaisempaa. Vaman taustalla ovat vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaiset Johanna Tolppola (kuvassa vasemmalla) ja Hanna Voutilainen (oikealla). 

Yhteisön missiona on ammattitaidon kasvattamisen lisäksi ajaa alan kehitystä edistämällä yhteisöllisyyttä. Tietopankki antaa tietoa muun muassa vaikuttamisesta eri somekanavissa, brändin rakentamisesta ja kaupallisista yhteistöistä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Tahdomme omalta osaltamme olla kehittämässä vaikuttajamarkkinointia vaikuttajien kautta tuottamalla heille puolueetonta tietoa asiantuntijoilta ja vaikuttajilta. Aikaisemmin tietoa on joutunut kahlaamaan eri sivustoilta miettien mikä nyt pitääkään paikkaansa. Halusimme luoda vaikuttajille alustan, josta he saavat kaiken tarvitsemansa tiedon vaikuttamisesta, kaupallisista yhteistöistä, sopimuksista – aina hinnoitteluun, kertoo Tolppola.

Voutilaisen mukaan suomalainen vaikuttajamarkkinointikulttuuri on monien muiden maiden kulttuuria jäljessä, miksi Vaman kaltaiselle toimijalle – joka tarjoaa jäsenilleen tietopankin lisäksi webinaareja ja yhteisöllisyyttä – on tilausta.

– Olen toiminut vaikuttajana noin kymmenen vuotta ja tehnyt töitä myös pöydän toisella puolella Suomessa ja kansainvälisesti. Etenkin ulkomailla, esimerkiksi Iso-Britannissa ja Yhdysvalloissa, vaikuttajamarkkinointikulttuuri on harppauksia edellä Suomeen verrattuna. Sekä yritykset, että vaikuttajat ovat huomattavasti valveutuneempia työhönsä vaikuttavista lainsäädännöistä sekä mahdollisuuksista, joita vaikuttajamarkkinoinnilla on tarjota, Voutilainen kertoo.

– Haluan pystyä tuomaan tätä ammattimaisempaa kulttuuria myös Suomeen, jotta etenkin vaikuttajat ja sellaiseksi haluavat ymmärtäisivät alaa laajemmin ja voivat halutessaan kehittyä siinä ammattilaisiksi, kenties neuvoen jopa omia yhteistyöyrityksiä ja luoden muutosta koko vaikuttajamarkkinointikentässä, hän lisää.