Digitaalisuus

Suomalainen rekrytointipalvelu Boing uudistaa rekrytointia: nyt osaaja kilpailuttaakin yritykset

Boingin taustalla on kovan luokan osaajia, kuten markkinoinnin huippunimi Eka Ruola.
Kuva:
Unsplash/Eric Prouzet
Suomalainen rekrytointipalvelu Boing uudistaa rekrytointia: nyt osaaja kilpailuttaakin yritykset

Rekrytointimarkkinoilla työntekijän asema on yleensä tukala, sillä suurin valta on aina työntekijää etsivällä yrityksellä. Suomalainen rekrytointipalvelu Boing on kuitenkin kääntänyt ajattelun päälaelleen ja päivittänyt malliaan siten, että nyt osaaja kilpailuttaakin yritykset eikä toisin päin. Pyrkimyksenä on tietenkin se, että molemmat osapuolet voittavat.

Boing kertoo virittäneensä digitaalisen kohtaamispalvelunsa tulevaisuuden vaatimuksia vastaavaksi. Boingissa työtä etsivä henkilö saa kertoa osaamisestaan anonyymisti työntekijöitä etsiville yrityksille, jotka puolestaan ilmoittavat palvelussa, millaisia rekrytointitarpeita heillä on.

– Rekrytoinnin valta-asetelma on murroksessa. Työnhakijat tarvitsevat riskittömän vaihtoehdon anonymiteetin kautta markkinoida omaa osaamistaan ja kilpailuttaa yrityksiä – tarkkailua lakanan takaa, kuten rekrytoinnin moniottelija Saana Rossi on osuvasti kuvannut. Minä ja tiimimme teemme töitä sen eteen, että mahdollisimman moni pääsee loistamaan työssään. Työelämän kuuluu tuntua merkitykselliseltä ja työn maistua hyvältä. Tässä on vahvasti minua ja tiimiäni puhutteleva missio, sanoo Boingin toimitusjohtaja Roger Enlund, joka on myös yrityksen yksi omistajista.

Tänä päivänä Boingin kaltaisille palveluille saattaa olla paljon kysyntää, sillä ihmiset vaihtavat työpaikkoja useammin kuin ennen. Boingin mukaan Suomessa on tällä hetkellä menossa irtisanoutumisaalto, ja samalla yritykset tuskailevat osaajien löytämisen kanssa. Osaajapulaa löytyy muun muassa teknologia-alalta, mikä näkyy myös markkinoinnin alalla, jossa teknologian merkitys korostuu vuosi vuodelta.

– Näin rekrytoijan näkökulmasta tilanne on hyvinkin mielenkiintoinen, sillä markkinoiden muuttuessa myös tavat rekrytoida kehittyvät aiempaa vauhdikkaammin. Samanaikaisesti työnhakijoiden odotukset rekrytointia kohtaan muuttuvat, jonka vuoksi Boingin kaltaiset, ehdokaskokemukseen panostavat työkalut tulevat varmasti olemaan jatkossa entistä suuremassa roolissa rekrytoijien arjessa, povaa teknologiayritys Vincitin rekrytoinneista vastaava Mikael Korpi.

Yhtenä trendinä on etenkin keikkatalouden lisääntyminen. Vakituisten työsuhteiden sijaan yhä useammin solmitaan keikkasopimuksia freelancereiden kanssa.

– Työelämä muuttuu nopeasti, toimialarajat murtuvat, toimialoja kuolee, uusia syntyy, uutta pitää oppia koko ajan. Volatiliteetti kasvaa. Työrupeamat ovat entistä lyhyempiä. Keikkatalous voimistuu. Siksi myös rekrytoinnin pitää olla sujuvampaa ja nopeampaa, muistuttaa Boingin hallituksen puheenjohtaja Frank Korsström.

Boing korostaa etenkin rekrytoinnin helppouden ja nopeuden merkitystä.

– Työpaikan tai asiantuntijan etsiminen on jo pitkään vaatinut hikeä ja kyyneliä turhan monta ämpärillistä. Tämä ongelma on huutanut muutosta jo maailman sivu. Avoimuus yhdistettynä oikea-aikaisiin matalankynnyksen keskusteluihin on uusi tapa, joka on perusta tehokkaamman rekrytoinnin tulevaisuudelle, Enlund päättää.

Boingin taustajoukkoihin kuuluu nimekäs joukko huippuosaajia, kuten tunnettu sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisänen, markkinointitoimisto Nitro Groupin vastaava luova johtaja Eka Ruola ja Rekrytoija-kirjan kirjoittanut Saana Rossi, joka istuu muun muassa markkinointitoimisto Ivalo Creative Agencyn hallituksessa.

Lähde: Boingin tiedote

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa