Mainos

Suomalainen brändi kruunattiin parhaaksi luovaksi TikTok Ad Awards Nordic -tapahtumassa

26.10.2023 11:55
MarkkinointiUutiset
Toinen vuosittainen TikTok Ad Awards Nordic on jälleen palkinnut voittajansa. Nämä ehdokkaat eivät ole vain omaksuneet TikTokin tavoitetta inspiroida ja tuoda iloa katselijoille, vaan ne ovat myös osoittaneet TikTokin kampanjoiden voiman bisneksen kasvattamisessa. Tässä esittelemme teille nämä TikTokin Einsteinit, olkaa hyvä! 

MAINOS: TikTok

Toista kertaa järjestetyn vuosittaisen TikTok Ad Awards Nordicin voittajat on julkistettu! TikTokin eurooppalainen palkitsemisohjelma aloitettiin toukokuussa 2022. Sen tarkoitus on tuoda esiin brändejä ja toimistoja, jotka ovat ottaneet TikTokin alustan omakseen luoville kampanjoilleen, joilla on kovat tavoitteet. Awardsien voittajat, G.O.A.T., Greatest Of All Time, osoittavat millaisen vipuvoiman mainostajat saavat, kun he käyttävät alustalle ominaisia mahdollisuuksia hyväkseen. Vain taivas on rajana! Tänä vuonna TikTok lisäsi uuden kategorian kilpailuun pienten yritysten brändeille. 

Tänä vuonna pohjoismaisessa gaalassa suomalainen brändi vei pokaalin Paras Luova -kategoriassa. Ruotsalaiset brändit saivat palkinnot kategorioissa Greatest TikTok, Greatest Performance ja Greatest Small Business. Heidän kampanjansa osoittivat innovatiivisuutta strategiassa ja mainosratkaisujen käytössä, jolla he saivat aikaan merkittäviä tuloksia. Lue koko juttu niin näet, mitkä brändit voittivat TikTok Awardseissa tänä vuonna. 

Greatest Creative

Cloetta Suomi / Toinen PHD / Bängeri 

Paras Luova -kategorian voitto meni Cloettan TV Mix -kampanjalle. Kampanjaa oli tekemässä toimistot Toinen PHD ja Bängeri. Paras Luova -palkinto nostaa esiin brändejä ja toimistoja, joilla on rohkeutta kokeilla luovuuden rajoja TikTokissa. Cloettan TV Mix -kampanjassa hyödynnettiin innovatiivisesti ideointisessioita TikTokin natiivien sisällöntuottajien kanssa. Kampanjastrategia hyödynsi autenttisia parodiavideoita, ASMR-trendejä voimakkailla äänillä ja kummallisesti tyydyttäviä aktivointeja sekä yhteistyötä paikallisten sisällöntuottajien kanssa. Cloetta käytti taidokkaasti TikTokin luovia työkaluja, jotka mahdollistivat sitouttavan, todella TikTok-natiivin ja koukuttavan sisällön tekemisen. 

@tvmixpussi Tervetuloa mukaan NOMPPALIVEEN!🤭😋💜🖤 Arvatkaa kommenteissa: kuinka monta nonparellia nomppanapissa oli? 😜🤔 #tvmix #nomppanapinsalaisuudet #parhaatonsekaisin #karkit #herkuttelu ♬ alkuperäinen ääni - tvmixpussi

Tuomariston kommentti: 

”Kyse ei ole vain siitä, että löytää oman yleisönsä joltain alustalta. Kyse on myös siitä, että saa heidät pidettyä oman sisällön parissa ja sitoutettua siihen. Tuomaristo oli hyvin yksimielinen kampanjan monista tasoista ja sen luovasta toteutuksesta – tuomaristo ei voinut kuin hymyillä tätä kampanjaa arvioidessa. Tässä kampanjassa on kaikki; se on hyvin koukuttava ja se hyödyntää hienosti useita trendejä. Vaikka tämä kaikki kuoritaan pois, näemme vain briljanttia työtä, juuri tälle yleisölle tarjoiltuna aidosti ja autenttisesti. Ei pikselin tarkasti, mutta ääntä hyödyntäen parhaalla mahdollisella tavalla.” 

Greatest Performance

Oddlygood / Bright Mind Agency 

Greatest Performance -kategoria tuo esiin luovat kampanjat, joiden vaikutusta voidaan mitata. Kategoria keskittyy brändeihin ja toimistoihin, jotka käyttävät TikTokia saavuttaakseen liiketaloudelliset tavoitteet. Greatest Performance -palkinnon lunasti Oddlygood, jonka kampanja sekoitti saumattomasti huumorin sekä vaikuttavat kampanjatulokset. Kampanjan sisältö osui napakymppiin kohderyhmän sisällä, tehden Oddlygoodista maukkaan vaihtoehdon. Käyttämällä TikTokin alustaa, Oddlygood osoitti tehokkaasti heidän kykynsä puhua samaa kieltä kohdeyleisön kanssa äänien ja DIY-trendien kautta. Vain kolmessa kuukaudessa Oddlygood voitti vastustajansa ja pääsi ansaitusti ykkössijalle brändin valinnassa. Menestys ei jäänyt vain digitaaliseen maailmaan; Oddlygoodin myynti kaupoissa kasvoi 40 %, mikä on kaikkien aikojen suoritus brändille! 

Tuomariston kommentti:

”Go big, or go home – vanha sanonta on helppo yhdistää tähän kampanjaan. Altavastaajana ei ole koskaan helppoa olla, mutta se antaa mahdollisuudet kokeilla uusia asioita ja ottaa riskejä, jotka tässä tapauksessa todellakin kannatti ottaa! Numerot puhuvat puolestaan, mutta vaikuttavinta on nuoren kohderyhmän vastaanotto brändille ja muutos heidän valinnoissaan. Nousu sijalta 5 suoraan ykköseksi nuoren kohderyhmän mielessä –  vau! Loistava työ ja kampanjointi TikTokissa auttoi voittamaan vastustajat.” 

Greatest Small Business

Brödinstitutet / Jung Relations 

Greatest Small Business -kategoria nostaa valokeilaan pienet yritykset, joissa on alle 50 henkilöä töissä. Kategorian ehdokkailla on vahva strategia, luovuutta ja vaikutusta oikeaan elämään digin ulkopuolella. Tämän kategorian voittajaksi kruunattiin ruotsalainen brändi Brödinstitutet. Kampanjan tavoitteena oli raikastaa nuorten aikuisten näkemystä täysjyväleivästä ja rohkaista heitä syömään terveellisemmin. Tunnistamalla TikTokin alustaksi, jossa kohderyhmä on, Brödinstitutet otti tarkoituksella käyttöönsä kampanjassa nokkelan ja lähes "kuivan" tarinan, mikä viittasi TikTok-trendeihin luodessaan räätälöityjä meemejä. Mikä erotti tämän kampanjan muista, oli TikTokeihin upotetut elementit, jotka lisäsivät niiden kommentointia ja sitoutumista kampanjaan sitä kautta. Sisältö vaikutti orgaaniselta ja todella sopivalta kanavaan. Numerot puhuvat puolestaan: 840 000 videon katselua, 28 000 sitoutumista ja 25 000 vierailua kampanjasivulla. Mutta mikä kaikista tärkeintä, yhä useammat nuoret aikuiset syövät säännöllisesti täysjyväleipää ja sitä kautta elävät terveellisemmin. 

Tuomariston kommentit: 

”Ei ole helppoa sitouttaa ihmisiä johonkin, mitä he eivät pidä trendikkäänä tai coolina. Yksi tapa lähestyä haastetta on puhua siitä todella vakavasti. Toinen mahdollisuus on pitää hauskaa, ottaa etäisyyttä haasteesta ja saada hymy ihmisten kasvoille. Tässä tapauksessa jälkimmäinen tapa todella kannatti. Tuomaristo koki yksimielisesti ratkaisun ongelmaan viihdyttävänä ja numerot puhuivat puolestaan. Vanhentuneesta tuli tuoretta, ja leipä näyttää palanneen takaisin ruokalistalle.” 

Greatest TikTok 

IQ / Abby World / Wavemaker 

Greatest TikTok -kategoria juhlii luovuutta, tehokkuutta ja TikTok-strategiaa. Kategorian voittaja pääsee kilpailemaan Amsterdamiin TikTok Awards Grand Prix -tapahtumaan 30. marraskuuta. Tapahtuman voittaja kruunataan tittelillä Greatest of All Time Europe. 

TikTok Nordic Awardsien G.O.A.T.-tittelin sai IQ, ruotsalainen valtion omistama yhtiö.
Heidän innovatiivinen kampanjansa oli myös heidän ensimmäinen TikTok-sarjansa, ja siinä käsiteltiin nuorten ja alkoholin monimutkaisia ​​suhteita. IQ:n nerokas lähestymistapa sisälsi casting-prosessin, jonka avulla kohdeyleisö pääsi luomaan tarinan yhdessä IQ:n kanssa. Yhdistämällä perinteistä näyttelemistä TikTokin sitouttamistyökaluihin, kuten Duet- ominaisuuteen, kampanja tuotti yli 450 viihdyttävää videota yleisöltä yleisölle. Videoita myös mainostettiin TikTokissa, mutta säilyttäen suoran yhteyden videoiden katsojiin. Mainokset ja videot tuntuivat kohdeyleisölle aidoilta ja samaistuttavilta. 

@iqinitiativet

Nu kan du spela mot Fabian Penje i Sveriges första dramaserie på TikTok – Ruset. Provfilma inne på vårt konto för chansen att få den sista rollen. Serien, som handlar om kärlek och vänskap, produceras för att öka medvetenheten om normer och ungas relation till alkohol idag. Du måste vara minst 18 år, regler och villkor hittar du på iq.se/ruset

♬ original sound - RUSET av IQ

Tuomariston kommentti: 

”Kun kohdeyleisö on siirtynyt uudelle alustalle, täytyy kotiläksyt tehdä hyvin ja selvittää, miten yleisöä voi seurata alustalle ja viihdyttää heitä heidän ehdoillaan. Tuomaristo oli sekä hämmästynyt että iloinen tämän kampanjan fiksuudesta ja sen tuloksista sekä erilaisten ratkaisujen käytöstä viestin välittämiseksi kohderyhmälle. On vaikea mitata jotain, mitä ei voi ostaa, koskea tai todella kokea. Kampanja keskittyi pikemminkin normien muuttamiseen kuin seuraavan tuotteen ostamiseen. Mutta luota meihin kun sanomme, että tekisimme tämän dueton vaikka viikon jokaisena päivänä.”

MAINOS