Jenni Kynnös (toinen vasemmalta) keskusteli Crush-tapahtumassa naisperustajien yrityksiin sijoittamisesta Janiina Lammin (kolmas vas.) ja Hanna Nyholmin (oik.) kanssa. Paneelikeskustelun juonsi Anna Pyykkö (vas.). Kuva: Akifoto
Ilmiöt

🔍 Someyrittäjästä enkelisijoittajaksi hypännyt Jenni Kynnös paljastaa parhaan sijoituksensa: ”Siitä on luotu ilmiö”

10.5.2024 9:25
Iina Kansonen
Kynnös peräänkuuluttaa rahoitusta hakevien yritysten perustajilta näkemystä markkinoinnista.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

”Pyydä rahaa rohkeasti. Se on tärkein vinkkini rahoitusta hakeville naispuolisille yrityksen perustajille ”

Vinkin jakoi enkelisijoittaja ja MySome-toimiston perustaja ja sen sittemmin myynyt Jenni Kynnös Crush-tapahtumassa, joka järjestettiin Helsingissä torstaina 8.5. Naisyrittäjille ja -johtajille suunnatun tapahtuman tavoitteena on monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden parantaminen Suomessa.

”On yllättävää, minkä suuruisista summista joskus puhutaan. 100 000 euroa on suuri summa ihmiselle henkilökohtaisesti, mutta ei yritykselle. Kymppitonnilla ei tehdä bisnesmaailmassa vielä mitään”, Kynnös sanoo.

”Kun pitchaat, älä mainitse, että olet nainen. Näen sen kyllä.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kynnös oli Crushissa keskustelemassa naisperustajien yrityksiin sijoittamisesta yhdessä Vendep Capitalin investointijohtajan Janiina Lammin sekä Shevestmentin toimitusjohtajan ja perustajan Hanna Nyholmin kanssa.

”En ole perinteinen sijoittaja”

Kynnös on itsekin perustanut ahkerasti yrityksiä. Viimeisimmän yrityksensä hän perusti edellisenä sunnuntaina. Kyse on toimistomummobisneksestä: yritys välittää mummoja piristämään toimistojen arkea kahtena tuntina per päivä.

Kynnös kertoo, että intuitio sanoi hänelle idean olevan sen verran hyvä, että siihen kannattaa panostaa. Intuitioonsa hän luottaa myös sijoittajana.

”Olen spirit animal. Teen sitä, mikä tuntuu hyvältä.”

Kynnös myöntää toki myös ”pyöräyttävänsä lukuja Excelissä”, mutta se ei ole hänelle pääasia. Hän rahoittaa lähinnä alkuvaiheessa olevia yrityksiä, jolloin tärkeimmiksi tekijöiksi nousevat idea ja tiimi. Numeroita kun ei välttämättä ole vielä jaettavaksi.

”Haluan tehdä sijoitusteni kautta jotakin hauskaa ja inspiroivaa."

Kynnös muistuttaa myös, että enkelisijoittajan sijoituspotti on usein maltillisen kokoinen eikä siksi sisällä kovin suurta riskiä.

Koska Kynnöksen omat yritykset ovat hänen omien sanojensa mukaan ”perustekemistä”, hakee hän sijoittamiltaan yrityksiltä usein jotakin muuta.

”Haluan tehdä sijoitusteni kautta jotakin hauskaa ja inspiroivaa. En ole kovin perinteinen sijoittaja.”

Visio markkinoinnista täytyy olla olemassa

Hyvän idean ja osaavan tiimin lisäksi Kynnös edellyttää, että perustajatiimillä tulee olla osaamista tai ainakin näkemystä markkinoinnista.

Kynnös on sijoittanut moniin kuluttajatuotteisiin, ja entisenä someyrittäjänä hän tietää, että markkinoinnilla on suuri vaikutus tuotteen menestykseen.

”Mä autan tarvittaessa, mutta kyllä yrittäjällä pitää olla visio markkinoinnista. Ilman sitä on vaikea auttaa.”

Kynnös on sotkenut kätensä saveen esimerkiksi sijoittamansa sukkahousubrändin somemainoksissa.

Kynnös on sijoittanut 13 nais- ja yhteen miesvetoiseen yritykseen.

”Mä teen ne mainokset omin pikku kätösin.”

”Älä mainitse, että olet nainen”

Kynnös muistuttaa naisperustajia paitsi pyytämään rohkeasti rahaa myös unohtamaan sukupuolensa.

”Kun pitchaat, älä mainitse, että olet nainen. Näen sen kyllä.”

Kynnös kuulee paljon pitchejä. Hänen mielestään tärkeintä on idea ja ihmisen persoona, ei sukupuoli. Hän on itse sijoittanut 13 nais- ja yhteen miesvetoiseen yritykseen. Se ei kuitenkaan ole Kynnöksen mukaan ollut tarkoituksellista.

”Naiset lähestyvät minua usein. Luulen, että se johtuu siitä, että olen heidän mielestään helposti lähestyttävä ja samaistuttava. Lisäksi minua kiinnostavat naisvetoiset alat, kuten kosmetiikka.”

Sellainen on myös Smuuti Skin -kauneusbrändi, jonka Kynnös nimeää parhaaksi sijoituksekseen.

”Siitä on onnistuttu luomaan käyttäjien rakastama brändi ja ilmiö, vaikka Z-sukupolvi onkin haastava kohderyhmä.”