Mainos

Sähköpostiosoitteiden kerääminen Facebookin avulla

12.6.2023 6:40
MarkkinointiUutiset
Sähköpostilistan rakentaminen ja kasvattaminen on erityisen tärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Yli 2,96 miljardilla kuukausittaisella aktiivisella käyttäjällään Facebook on loistava työkalu sähköpostiosoitteiden keräämiseen ja sähköpostilistan kasvattamiseen. Yritykset, jotka käyttävät Facebookia tähän, kasvattavat sähköpostilistaansa 2,5 kertaa nopeammin kuin ne, jotka eivät. Tässä artikkelissa tutkimme, mitä hyötyä Facebookista on sähköpostiosoitteiden keräämiseen, jaamme muutamia tilastoja ja esimerkkejä ja annamme käytännön vinkkejä osoitteiden keräämiseen Facebookin avulla.

MAINOS: Smaily

Miksi sähköpostiosoitteiden kerääminen Facebookista on hyvä liikevaihdon kannalta

Sähköpostimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yhdistäminen on nykyään lähes pakollinen tehtävä markkinoijille. Yksi tehokas tapa laajan yleisön tavoittamiseen ja sähköpostilistan kasvattamiseen on kontaktien kerääminen Facebookista. Käyttämällä Facebookin tehokkaita kohdentamismahdollisuuksia voit varmistaa, että sähköpostikampanjasi tavoittavat juuri oikeat ihmiset. Facebookin käyttäjäkunta on niin laaja, että sen avulla voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, joita et olisi muuten löytänyt. Sähköpostikontaktien kerääminen Facebookista on lisäksi kustannustehokas tapa listasi kasvattamiseen, eikä sinun tarvitse luottaa ainoastaan maksettuun mainontaan.

Yritykset, jotka käyttävät Facebookia sähköpostikontaktien keräämiseen, ovat menestyneet merkittävästi. Sähköposti- ja Facebook-markkinoinnin yhdistämisen avulla yritykset ovat kasvattaneet markkinointikampanjoidensa tehoa 22 %. Hubspot-tutkimuksen mukaan Facebook laajenee vuonna 2023 huomattavasti, koska 23 % sosiaalista mediaa markkinoinnissa käyttävät yrittäjät aikovat sijoittaa siihen isomman osan markkinointibudjetistaan kuin mihinkään muuhun alustaan. 43 % markkinoijista aikoo lisäksi panostaa Facebookiin enemmän. 

Kuinka kerätä sähköpostikontakteja Facebookista

Nyt kun on selvää, miksi sähköpostikontaktien kerääminen Facebookista kannattaa, käsittelemme sitä, kuinka se tehdään. Enää ei ikävä kyllä ole mahdollista lisätä rekisteröitymislomaketta suoraan Facebook-sivulle, koska se mahdollisuus loppui vuonna 2023, (esimerkiksi WooBox Custom Tab -sovellusta käytettiin tähän). Onneksi on olemassa myös muita tapoja sähköpostilistan kasvattamiseen alustan avulla. 

Käytä Facebook liidimainoksia

Facebook liidimainoksien avulla voit kerätä sähköpostikontakteja suoraan Facebookista luomalla mainoksen, joka sisältää tilaamislomakkeen. Kun käyttäjä klikkaa mainosta, lomakkeeseen lisätään hänen tietonsa automaattisesti, jolloin liittyminen on helppoa ja nopeaa.  

Ensimmäinen askel: Luo liidimainos

Voidaksesi tehdä Facebook liidimainoksen, siirry Facebookin mainosten hallintaan ja klikkaa “Luo” luodaksesi uuden mainoksen. Valitse mainoksen tavoitteeksi “Liidit” ja valitse kohdeyleisösi, budjettisi ja mainoksen asettelutapa. 

Seuraavaksi sinun tulee luoda liidilomake. Facebook mainosten hallinnan avulla voit luoda yksilöidyn lomakkeen, joka kerää tarvitsemasi tiedot, kuten nimen ja sähköpostiosoitteen. Kun olet luonut lomakkeen, voit varmistaa esikatselusta, että se näyttää juuri siltä kuin haluatkin.  

Toinen askel: Yhdistä liidimainos ja sähköpostimarkkinointialustasi.

Jotta varmistat, että Facebookista keräämäsi sähköpostiosoitteet liitetään automaattisesti postituslistallesi, sinun tulee yhdistää liidimainoksesi sähköpostimarkkinointialustasi kanssa. Facebook on yhteensopiva monien sähköpostimarkkinointialustojen kanssa.

Jotta voit yhdistää mainoksesi, siirry Facebook mainosten hallintaan ja valitse luomasi liidimainos. Valitse seuraavaksi “Asetukset” ja klikkaa “CRM integraatio”. Valitse käyttämäsi sähköpostimarkkinointipalvelu ja seuraa ohjeita tilisi yhdistämiseksi. Voit yhdistää Smaily-tilisi ja Facebook mainosten hallinnan helposti muutamalla klikkauksella Maken avulla, ja Smaily asiakaspalvelu voi myös auttaa yhdistämään nämä tilit. 

Kolmas askel: seuraa ja kehitä liidimainostasi

Kun liidimainoksesi on valmis, on tärkeää tarkkailla, miten se menestyy ja tehdä tarvittaessa muutoksia. Käytä Facebookin raporttityökaluja seurataksesi tilastoja, kuten klikkaussuhteita ja konversiolukuja, ja säädä mainoksesi kohdentamista ja viestintää, mikäli se on tarpeen tulosten kehittämisen kannalta.

Facebook mainosten hallinta on toimiva työkalu sähköpostikontaktien keräämiseen ja sähköpostilistan kasvattamiseen. Luomalla yksilöllisiä liidilomakkeita ja liittämällä ne sähköpostimarkkinointialustaasi varmistat, että sähköpostikampanjallasi on laajempi yleisö ja saat tuloksia. Ja Facebookin näppärillä mainosraporttityökaluilla on helppoa seurata ja kehittää liidimainoksia parhaiden mahdollisten tulosten saamiseksi. 

Marketer receiving likes and positive reactions

Lähde: Freepik

Järjestä Facebook-kilpailu

Kilpailun järjestäminen on mahtava tapa sitouttaa yleisöäsi ja se toimii mainiosti myös sähköpostikontaktien saamiseen Facebookin kautta. Luo julkaisu, joka mainostaa kilpailua, johon osallistuakseen käyttäjien on annettava heidän sähköpostiosoitteensa. Tässä on muutamia esimerkkejä toimivista Facebook-kilpailuista, joiden avulla voit kasvattaa postituslistaasi.

  • Kommentointiin perustuva kilpailu. Tällainen kilpailu on hyvin suosittu Facebookissa. Järjestä kilpailu, johon osallistuakseen kilpailijoiden tulee kommentoida yrityksesi postausta ja liittyä postituslistallesi. Valitse palkinto, jolla on merkitystä yleisöllesi ja joka motivoi heitä osallistumaan.
  • Järjestä visailu. Järjestä kilpailu, jonka aiheet liittyvät alaasi tai brändiisi. Jotta voit valita voittajan / voittajat parhaiten menestyvien kilpailijoiden joukosta, osallistujat voivat lähettää vastauksensa sinulle sähköpostitse. Jos haluat järjestää lyhyemmän tietokilpailun, voit kysyä yhden kysymyksen ja pyytää osallistujia vastaamaan kommentilla. Voittaja voidaan arpoa oikein vastanneiden joukosta. Voit kysyä kysymyksen esimerkiksi jostain alaasi liittyvästä luvusta, kuten mikä on oikea määrä tunteja, joka tuotteen kehittämiseen on kulunut tai kuinka suuri määrä ihmisiä vierailee kaupassasi vuosittain. Tällainen lähestymistapa varmistaa, ettei vastaus ole itsestään selvän helppo, ja se lisää myös kilpailullisuutta, joka motivoi ihmisiä osallistumaan. 
  • Kuva- tai videokilpailu. Innosta yleisöä postaamaan alaasi tai brändiisi liittyvän kuvan tai videon alustalle (ja lisäksi antamaan sähköpostiosoitteensa). Voit valita voittajan, jonka julkaisu on kaikista luovin tai sopivin aiheeseesi. 
  • Suosituskilpailu. Kannusta Facebook-käyttäjiä suosittelemaan yritystäsi tai brändiäsi kavereilleen. Jokaisesta uudesta suosituksesta osallistuja saa yhden arvan kilpailuun, ja heidän tulee myös antaa sähköpostiosoitteensa osallistuakseen.
  • Nimikilpailu. Voit postata yritykseesi tai brändiisi liittyvän kuvan ja kannustaa yleisöä keksimään sille luovan kuvatekstin. Toinen lähestymistapa on nimikilpailun järjestäminen jollekin uudelle tuotteellesi, joka antaa yleisölle mahdollisuuden osallistua brändisi tarinan luomiseen. Jotta kilpailijat voivat osallistua, heidän tulee antaa sähköpostiosoitteensa. Kun kaikki ehdotukset on saatu, voit valita voittajan luovimman tai hauskimman ehdotuksen perusteella, mikä sopii parhaiten tuotteeseesi.

Varmistaaksesi että Facebook-kilpailusi onnistuu, on tärkeää noudattaa kaikkia Facebookin ohjeita ja säädöksiä. Tähän kuuluu selkeiden sääntöjen luominen kilpailuun ja kilpailun voittajan valintaprosessin kertominen postauksessa. On tärkeää myös mainita, ettei Facebook ole millään lailla mukana kilpailussa. Suosittelemme, että tarkistat aina viimeisimmät Metan säännöt ennen kuin julkaiset kilpailusi, ja noudattamaan tietenkin myös paikallisia lakeja.

Noudattamalla näitä sääntöjä ja ohjeita, voit luoda kilpailun, joka on sitouttava ja merkityksellinen yrityksesi yleisölle. Saat lisäksi kerättyä myös sähköpostiosoitteita ja laajennettua postituslistaasi onnistuneesti. 

Lisää liittymislinkki Facebook-sivullesi

Lisäämällä Facebook-sivullesi uutiskirjeen postituslistalle ohjaavan liittymislinkin, teet uutiskirjeen tilaamisen helpoksi, koska tilaajien ei tarvitse siirtyä toiselle sivulle Facebookista löytääkseen liittymissivun. Alla on muutamia ohjeita tähän.

Askel 1: Luo liittymislomake

Ensin sinun tulee luoda liittymislomake uutiskirjeen tilaajaksi. Voit käyttää esimerkiksi Smaily-alustaa luodaksesi yksilöllisen lomakkeen yrityksellesi, mikä sisältää kentät nimelle, sähköpostiosoitteelle ja muuta tietoa. Smaily-alustalla voit luoda yksilöllisen lomakkeen, jossa on laskeutumissivu. Täältä löydät ohjeen, kuinka se tapahtuu.  

Askel 2: lisää tilaamislomake yrityksesi Facebook-postaukseen

Mainostaaksesi liittymislomakettasi, voit tehdä Facebook-postauksen, jossa kerrot, mitä hyötyä uutiskirjeen tilaamisesta on ja linkin liittymislomakkeeseen. Voit harkita myös Facebook-mainosta mainostaaksesi liittymislomakettasi isommalle yleisölle.

Askel 3: Yksilöi liittymislomakettasi ja mainosta sitä

Kun olet asentanut sopivan sovelluksen, voit yksilöidä liittymislomakkeesi sopimaan brändisi äänensävyyn. Varmista, että olet lisännyt selkeän CTA-kehotteen, joka rohkaisee käyttäjiä liittymään postituslistallesi.

Parhaat käytännöt liittymislomakkeen lisäämiseksi Facebook-sivulle

  • Tee siitä helposti löydettävä. Postaus, jossa on liittymislomake postituslistallesi, tulisi olla selkeästi esillä Facebook-sivullasi, jotta sivulla vierailijat löytävät sen helposti. Jotta saat sen näkymään sivuillasi aina, voit kiinnittää sen sivusi ylälaitaan. Näin se on helposti huomattavissa.
  • Lisää liittymislinkki yrityksesi Tietoja-osioon. Monet Facebook-sivuilla vierailijat tutkivat yrityksen esittelyn tai Tietoja-osion, jossa yrityksen perustiedot ovat. Lisäämällä liittymislinkin sinne, kasvatat Facebookin kautta saatujen uutiskirjeen tilaajiesi määrää.
  • Houkuttele. Mieti, voisitko tarjota houkuttimen, kuten alennuksen tai eksklusiivista sisältöä uutiskirjeen tilaajille.
  • Pidä yksinkertaisena. Liittymislomakkeen tulisi olla yksinkertainen ja helppo täyttää, ja sisältää vain muutamia tarvittuja tietoja.
  • Testaa ja kehitä. Käytä Facebook mainosraportointityökaluja seurataksesi liittymislomakkeen onnistumista ja tee tarvittavia muutoksia parantaaksesi tuloksiasi.

Seuraamalla näitä parhaita käytäntöjä ja lisäämällä liittymislinkin Facebook-sivullesi saat onnistuneesti kerättyä sähköpostiosoitteita ja kasvatettua lähetyslistaasi. Ja kun listasi kasvaa, jatka seuraajiesi sitouttamista vangitsevalla sisällöllä huolella valitsemasi alustan avulla - oli alasi sitten verkkokaupassa tai pienessä markkinaraossa.

Marketing team holding a Facebook logo showing thumbs up sign

Lähde: Freepik

Yhteenveto

Sähköpostikontaktien kerääminen Facebookista on tehokas tapa kasvattaa lähetyslistaasi ja laajemman yleisön tavoittamiseen. Facebookin kohdentamistyökaluilla varmistat, että sähköpostikampanjasi tavoittavat juuri oikeat ihmiset ja säästät samalla rahaa mainostamiskuluista. On helppoa aloittaa esittelemillämme taktiikoilla, kuten Facebook liidimainoksilla, kilpailujen järjestämisellä ja liittymislomakkeesi jakamisella. Joten, jos haluat saada sähköpostimarkkinointiyrityksillesi katetta, harkitse sähköpostikontaktien keräämistä Facebookista ja katso, kuinka lähetyslistasi kasvaa!

Tämä artikkeli on Smaily-sähköpostimarkkinointialustan asiantuntijoiden käsialaa. Löydä kaikki alan salaisuudet ja saavuta sähköpostimarkkinoinnin suurin potentiaali yrityksellesi - jos haluat oppia lisää Smaily-alustasta, hanki ilmainen esittelysi täältä!

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)