Unsplash/James Sutton
Mainonta

Saako mainosidean varastaa? Näin vastaa mainosalaan perehtynyt juristi

9.3.2021 7:00
Toni Rajamäki
Horinaa ja safkareseptejä -blogin kirjoittajan väitti Lidlin varastaneen hänen mainosideansa. Lidlin mukaan kyse oli "tyhmästä yhteensattumasta".

MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä käytiin viime viikolla keskustelua mainosideoiden varastamisesta pienimuotoisen Lidl-kohun seurauksena. Kohu johtui siitä, että Horinaa ja safkareseptejä -blogin kirjoittaja väitti Lidlin varastaneen hänen mainosideansa.

Bloggaaja sanoi kehittäneensä eräänlaisen karikatyyrin, joka lukee videolla Lidlin mainoslehteä. Hän julkaisi Twitterissä videoita, jotka keräsivät jopa miljoonayleisön. Suosion myötä Lidl kiinnostui konseptista, ja kauppajätti halusi kuulla bloggaajalta, millaista yhteistyötä he voisivat tehdä. Bloggaaja laittoi ehdotuksensa, ja Lidl kuittasi sen tulleen perille. Parin viikon päästä Lidl ilmoitti, että yhteistyötä ei tällä kertaa synny.

Siitä huolimatta radiossa soi pian mainos, joka oli hyvin samanlainen kuin bloggaajan kehittämä videokonsepti. Bloggaajalla ei vain ollut mitään tekemistä Lidlin radiomainoksen kanssa. Kun bloggaaja ihmetteli asiaa Twitterissä, Lidl vastasi, että kyseessä oli sattuma.

– Aika tyhmä yhteensattuma nyt käynyt. Selvitimme tätä, ja radiomainoksen tekijöille ei @Yrtithepreaa (bloggaajan Twitter-tili) fleetit olleet tuttuja ollenkaan. Mainoksen esikuvana on toiminut samettiääninen pitkätukka, Suomen seksikkäimmäksi mieheksikin valittu Sami Kuronen, Lidl tviittasi.

Tapaus herätti keskustelua siitä, onko mainosidean varastaminen juridisesti sallittua. Mainosalaan perehtynyt juristi Elina Koivumäki Lexperience Oy:stä kommentoi asiaa yleisellä tasolla MarkkinointiUutisille.

– Tekijänoikeus ei suojaa ideaa. Se suojaa lopputulosta. Sen takia idea ei saa juridista suojaa tekijänoikeuslain nojalla, Koivumäki sanoo.

Tapaukset eivät ole kuitenkaan niin mustavalkoisia. Teoriassa mainosidean varastaminen voi olla seuraamuksia aiheuttava teko, sillä tekijänoikeuslain ohella esiin voidaan nostaa laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa.

– Lain mukaan yrityksen toiminta ei saa olla sopimatonta toisen elinkeinotoimintaa kohtaan. Jos luova osapuoli on tehnyt valtavan ison työn myyntiesitykseensä ja toinen kerta kaikkiaan toteuttaa sen selvästi sellaisenaan ilman lupaa, en näe mahdottomana, etteikö asiaa voitaisi käsitellä sopimattoman menettelyn näkökulmasta.

Toisin sanoen mainosidean varastaminen ei ole tekijänoikeuslain vastaista, mutta se saattaisi rikkoa muuta lainsäädäntöä. Koivumäki muistuttaakin, että yritykset ja freelancerit voivat itse pyrkiä varmistamaan käytettävissä olevin keinoin, etteivät he joutuisi tällaisiin tilanteisiin.

– Mikään ei estä tekemästä sopimusta ennen idean esittelyä. On mahdollista tehdä sopimus, jossa sanotaan, että palvelun ostoa harkitseva osapuoli ei saa hyödyntää ideaa, jos neuvottelut eivät johda yhteistyöhön.

Kyseinen keino ei kuitenkaan ole täysin ongelmaton, sillä sopimuksen teko saattaa pelottaa potentiaalisia asiakkaita, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti luovan osapuolen liiketoimintaan.

– Tiedän, että toimistot ovat hieman arkoja tällaisten “pitchaussopimusten” suhteen. Mielestäni MTL (Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto) on tehnyt ansiokasta työtä sen suhteen, että kilpailutuksista pitäisi maksaa, Koivumäki viittaa muun muassa kilpailutuksen hyviin käytäntöihin.

– Yleensä toimistot tekevät merkittävän työn kilpailutuksissa, joten sitä voisi miettiä, millä elementeillä voitaisiin varmistaa, etteivät toimistot koe tehneensä ilmaista työtä turhaan tai koe tulleensa hyväksikäytetyiksi. 

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)