Ristikot ovat yhä käypää viihdettä. Kuvassa Suomen Kuvalehden ristikko. Kuva Harri Junttila
Brändit

Ristikoissa on vielä bisnestä: Keesing osti Suomen johtavat ristikkokustantajat Kolmiokirjan ja Sanarisin 

9.6.2025 9:45
Harri Junttila
Klassiset suomalaiset ristikkojen kustantajat siirtyivät ulkomaiseen omistukseen.

Maailman ristikkomarkkinoiden ykkönen Keesing Media Group on ostanut kaksi Suomen johtavaa ristikkokustantajaa Kolmiokirjan ja Sanarisin ja vahvistanut näin asemaansa Suomen ristikkomarkkinoilla. Keesing Suomi on kaupan jälkeen Suomen ristikko- ja älypelialan markkinajohtaja.

Keesing tuli Suomeen vuonna 2023 ostamalla Onni Kustannuksen ja sen yli 20 ristikkolehteä. Nyt tapahtuneet kaupat ovat Keesingin strategian mukaisia: ne vahvistavat yhtiön läsnäoloa Pohjoismaissa ja avaavat uusia innovaation, yhteistyön ja kasvun mahdollisuuksia Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.

”Tämä on Keesingille merkittävä askel Pohjoismaissa. Suomalaiset ristikkoharrastajat ovat maailman sitoutuneimpien joukossa. Luomme melkoisen voimanpesän, kun yhdistämme Kolmiokirjan vankan ristikkolehtiperinteen ja Sanarisin mediaan tuottaman ristikkosisällön Keesingin digitaaliseen ristikko- ja älypeliportfolioon. Pystymme näin tarjoamaan Suomessakin ratkojille ja liikekumppaneillemme ylivoimaista arvoa sekä painetuissa tuotteissa, digitaalisessa ympäristössä että syndikoinnissa”, sanoo Keesing Nordicsin toimitusjohtaja Anders Juhlin.

Kaupassa Keesing hankkii omistukseensa sekä Kolmiokirjan että Sanarisin koko osakekannan. Kaikki Kolmiokirjan ja Sanarisin työntekijät siirtyvät Keesingin palvelukseen. Myös kummankin yrityksen johto jatkaa uuden omistajan palveluksessa.

MAINOS

Kolmiokirjan ja Sanarisin nykyiset tuotteet jatkavat ilmestymistä normaaliin tapaan, ja Keesing Suomi vauhdittaa uusien tuotteiden kehittämistä Suomen markkinoille.

Kolmiokirjan aiemman omistajan Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen kommentoi kauppaa näin:

”Kun siirrämme kapulan Keesingille, Kolmiokirja siirtyy innostavaan uuteen vaiheeseen. Keesing on kansainvälinen yritys, jolla on erinomainen digitaalinen osaaminen ja syvällinen ristikkoasiantuntemus. Niinpä Keesing pystyy ainutlaatuisella tavalla viemään perintömme seuraavalle tasolle. Tässä ei ole kyse vain liikkeenluovutuksesta, vaan tämä on koko Suomen braintainmentille askel eteenpäin. Uusi strateginen yhteistyömme tuo maailmanluokan ristikkokokemukset Kalevan lukijoiden ja muidenkin suomalaisten ulottuville.”

Sanarisin toimitusjohtaja Erkki Vuokila, joka on keskeinen hahmo suomalaisessa ristikkokulttuurissa, lisäsi:

”Kun Sanaris kumppanoituu Keesingin kanssa, saamme alustan skaalata sitä, mitä osaamme parhaiten: ensiluokkaisen, ainutkertaisella tavalla suomalaisen ristikkosisällön tuottamista. Olemme valmiita saattamaan rikkaan ristikkokulttuurimme rikkauden laajemman yleisön ulottuville Keesingin työkalujen, laajan maantieteellisen toiminta-alueen ja tinkimättömän laatuajattelun avulla.”

MAINOS