Toimistot

Putsaako House of Laplandin Save Salla -kampanja palkintopöydät myös kotimaisissa kisoissa?

Menestyskampanja on tehnyt historiallista tulosta kansainvälisissä kisoissa.
Kuva:
House of Lapland
Putsaako House of Laplandin Save Salla -kampanja palkintopöydät myös kotimaisissa kisoissa?

Rovaniemeläisen markkinointitoimisto House of Laplandin, Sallan Kunnan ja brasilialaisen Agencia African Save Salla -kampanja on heittämällä yksi tämän vuoden puhutuimmista suomalaisista markkinointitöistä. Siitä voidaan puhua jopa yhtenä kaikkien aikojen suomalaiskampanjoista – ainakin jos mittarina käytetään kansainvälistä menestystä.

Kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäolympialaisten kisaisännyyttä. Salla ei tietenkään oikeasti hakenut kisoja itselleen, vaan kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kysymyksessä oli ilmastokampanja, jossa Salla haastoi koko maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin.

Kampanjan tulokset ovat suorastaan mykistävät: Se keräsi noin 7,5 miljardia näyttökertaa 113 eri maassa, ja siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua. Pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja tavoitti yli 250 miljoonaa käyttäjää, ja media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa, vaikka kampanjan mediabudjetti oli nolla euroa. 

Poikkeuksellisen luova toteutus on voittanut jo lukuisia palkintoja kansainvälisissä kisoissa aina Cannesia myöten. Siksi onkin selvää, että Save Salla on myös ensi vuonna käytävien kotimaisten markkinointialan kisojen selkeä ennakkosuosikki, jos vain työ asetetaan ehdolle.

Mutta putsaako työ palkintopöydät myös Suomessa? Vastaus on selkeä: ei ainakaan kaikissa kilpailuissa.

House of Lapland ei nimittäin asettanut työtä ehdolle parhaita markkinointiviestinnän töitä palkitsevaan Effie Awardsin Suomen-kilpailuun, joten pöytä on katettu muille. Muissa kilpailuissa, kuten Grand Onessa ja Vuoden Huipuissa, Save Salla saattaa kuitenkin pestä lattiaa kilpailijoillaan.

– Effiestä jäimme pois, mutta tarkoituksenamme on osallistua muihin kilpailuihin, sanoo House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Jos osallistutte muihin kilpailuihin, onko edessä palkintosadetta?

– Se jää tietenkin nähtäväksi. Se on päätös, jonka kilpailujen tuomarit tekevät, Tarssanen muotoilee.


Katso Save Salla -kampanjan case study -video tästä:

Save Salla on niittänyt kansainvälisissä kisoissa historiallista menestystä. Cannes Lions -kilpailussa työ voitti yhden Grand Prix'n eli pääpalkinnon, kolme kultaista leijonaa ja kolme pronssista. D&AD-kilpailusta puolestaan irtosi kuusi Wood Penciliä ja kaksi Graphite Penciliä. Clio Sports -kilpailussa työ voitti yhden pääpalkinnon, yhden kullan, kolme hopeaa ja kaksi pronssia. Latinalaisen Amerikan mainostoimistojen FIAP Awardsissa palkintokaappi kasvoi kahdella pääpalkinnolla ja kolmella kullalla sekä vuoden markkinoija -tittelillä ja erityismaininnalla, joka on rinnastettavissa pääpalkintoon.

Tarssanen sanoo, että Cannesista tulleet palkinnot ovat toimistolle kaikista erityisimmät, vaikka jokainen pysti onkin tärkeä.

– Cannes on varmasti Suomessa mainosalalla isoin, tunnetuin ja arvostetuin juttu. Ja kyllä Cannesin Grand Prix ja leijonat ovat meille tärkein saavutus. Tietysti kaikki palkinnot ovat olleet poikkeuksellisia ja upeita tunnustuksia. Kilpailuissa ovat kuitenkin mukana maailman parhaat työt.


– Kaiken kaikkiaan näin iso menestys on ollut yllätys meille. Emme odottaneet, että tällainen jackpot olisi tulossa. Toki D&AD-palkintojen jälkeen osasimme odottaa, että menestys ei jää tähän, mutta siitä huolimatta yllätyimme kampanjan huikeasta menestyksestä.

Sanna Tarssanen. Kuva: House of Lapland

Maakunnissakin osataan

Suomalainen markkinointikenttä on keskittynyt vahvasti Helsinkiin, ja se näkyy muun muassa alan kilpailuissa. Tuomaristot koostuvat pääosin helsinkiläistoimistojen tai -yritysten jäsenistä, ja palkitut työt ovat useimmiten helsinkiläistoimistojen käsialaa.

Save Salla on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että maakunnissakin tehdään kansainvälisen tason markkinointia. Tarssanen pitääkin tärkeänä, että Helsingin ulkopuolinen työ on saanut näin paljon huomiota ja tunnustusta.

– Suomen kansantalouden kannalta on tärkeää, että markkinoinnilla herätetään kiinnostusta ja synnytetään kysyntää muuallakin kuin Helsingissä. Tästä lähtökohdasta katsottuna on hienoa, että täällä (Lapissa) on tehty kampanja, joka saa näin isoa huomiota. Lappi elää brändistään, joten on todella tärkeää, että meillä on täällä kovan luokan markkinointiosaamista.

Suomen kansantalouden kannalta on tärkeää, että markkinoinnilla herätetään kiinnostusta ja synnytetään kysyntää muuallakin kuin Helsingissä.

Jos Tarssaselta kysyy, niin osaamista löytyy paljon.

– Laatu on hyvää. Toimistot ovat tietenkin pienempiä kuin Helsingissä, ja myös asiakasmäärät ovat pienempiä, mutta meillä on paljon taitavia tekijöitä, hän vakuuttaa.

Poikkeuksellinen yhteistyö

Save Salla oli tyystin poikkeuksellinen kampanja – monellakin tapaa. Suurin erityisyys tuli suomalais-brasilialaisesta yhteistyöstä, joka on harvinaista, jopa ainutlaatuista. Isot kulttuurilliset erot eivät kuitenkaan haitanneet, vaan yhteistyö sujui mallikkaasti, kuten lopputuloksesta voi päätellä.

– Yhteistyömme sujui tosi hienosti. Suomalainen toimintaympäristö ei ollut heille tuttu, joten meillä piti olla tiivis suhde. Kemiat ja strategiat kohtasivat erinomaisesti.

Luovuus ja yhteiskunnalliset asiat eivät katso maarajoja, joten yhteinen kieli oli helppo löytää. Sen sijaan olosuhteisiin liittyvät asiat herättivät ihmetystä.

– Kampanjavideolla on kohta, jossa kilpauimari ui jäätyneessä järvessä. Kuvausryhmän oli vaikea ymmärtää, että kovin montaa tai pitkää ottoa on mahdotonta tehdä. Sallassa ja Sao Paulossa kuvaaminen on myös yleisen turvallisuuden kannalta hyvin erilaista, Tarssanen muistelee.

Kampanjavideolla on kohta, jossa kilpauimari ui jäätyneessä järvessä. Kuvausryhmän oli vaikea ymmärtää, että kovin montaa tai pitkää ottoa on mahdotonta tehdä.

Yhteistyö sai alkunsa, kun Agencia Africa etsi kumppania ympäri maailmaa. Lopulta House of Lapland ja Sallan kunta pystyivät tarjoamaan houkuttelevimman kokonaisuuden brasilialaiselle menestystoimistolle.

– Erityiskiitos pitää antaa Sallan kunnalle, joka uskalsi lähteä mukaan tähän rohkeaan kampanjaan, jossa oli omat riskinsä. Toteutimme tämän kampanjan yhteisvoimin, ja mukana oli paljon paikallisia ihmisiä kunnanjohtajasta lähtien, Tarssanen kiittelee

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa