Nelli Kivinen
Luovuus

Pipsa Aro sai työtarjouksen, josta hän ei voinut kieltäytyä – “Suurimpana unelmanani on ollut esihenkilöasemaan pääseminen”

18.11.2021 9:15
Toni Rajamäki
Aro haluaa olla johtaja, joka noudattaa lakia millintarkasti, koska hän on törmännyt liian usein epäpätevään johtajuuteen.

Markkinoinnin parissa ansioitunut Pipsa Aro koki onnenpotkun lokakuussa, kun varmistui, että hänestä tulee sovelluksella vuokrattavista työ- ja tapaamistiloistaan tunnetun Spacehubin markkinointijohtaja.

– Oli iso helpotus, kun sain tiedon työpaikasta, hän sanoo.

Aro on tehnyt pitkään töitä markkinoinnin parissa ja ollut näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa. LinkedInissä häntä seuraa noin 24 000 henkilöä. Aro on hankkinut kannuksiaan muun muassa suomalaisten startupien ja kasvuyritysten markkinointijohdossa sekä globaalien teknologiajättien leivissä. Työnantajiin ovat lukeutuneet muun muassa Google ja IBM.

Iso helpotus johtuu siitä, että Aro pääsi muutaman kuukauden tauon jälkeen rakastamansa työn pariin. Aro on työskennellyt viime vuodet Finders Seekersin markkinointijohtajana, mutta työt loppuivat yllättäen viime keväänä, kun hän sai potkut.

– Ensimmäiset pari-kolme kuukautta menivät shokissa. Sen jälkeen päätin pitää kunnon kesäloman ja sitten vasta aloittaa työnhaun. Helpotus oli iso etenkin siksi, että olen osaava ja innokas työntekijä, joka halusi päästä hommiin, mutta myös siksi, koska työttömyys on aina stressaavaa, Aro avaa.

Ensimmäiset pari-kolme kuukautta menivät shokissa. Sen jälkeen päätin pitää kunnon kesäloman ja sitten vasta aloittaa työnhaun.

Potkut eivät siis vieneet uskoa omaan osaamiseen. Aro tiesi edelleen, että hän on tehnyt urallaan loistavaa jälkeä, ja siksi hän haki tänä syksynä pelkästään markkinointijohtajan töitä.

Aron taitoihin uskottiin myös työnantajapuolella. Kun Aro ilmoitti LinkedInissä hakevansa markkinointijohtajan pestiä tietynlaisista yrityksistä, Spacehubin toimitusjohtaja Tuomas Ilola otti Aroon yhteyttä vielä samana päivänä.

Siitä alkoi kaksi ja puoli kuukautta kestänyt rekrytointiprosessi, joka päättyi lokakuussa työsopimuksen allekirjoittamiseen. Työt markkinointijohtajana alkoivat heti marraskuun alussa. Aro sanoo, että nyt hän on unelmatyössään.

– Suurimpana unelmanani on ollut esihenkilöasemaan pääseminen. Haluan motivoida ihmisiä ja auttaa heitä kasvamaan. Nyt saan johtaa asiantuntijoita. Haaste on iso ja jännittävä, mutta uskon kokemukseni auttavan minua. Olen nähnyt urallani niin hyviä kuin järkyttävän huonojakin johtajia, joten oppia on karttunut runsaasti.

Heti Slush-projektin kimppuun

Spacehubilla Aro pääsee tekemään juuri sellaista työtä, jota hän halusikin: kokonaisvaltaista brändin rakentamista startup-yhtiössä, joka hamuaa tulevaisuudessa kansainvälisille pelikentille.

Yhtenä porkkanana on myös Spacehubin kohderyhmät.

– Olen tehnyt urallani pääsääntöisesti B2B-markkinointia, mutta nyt pääsen tekemään sen ohella myös B2C-markkinointia. Se on kiinnostavaa. En kuitenkaan usko, että muutos on erityisen suuri, sillä olen aina tehnyt B2B-markkinointiakin ihmiseltä ihmiselle -periaatteella.

Spacehub on tuore, viime keväänä lanseerattu yritys, jonka tunnettuuden kasvattamisessa on paljon työtä.

– Nyt vasta aloitamme tekemään strategisempaa markkinointisuunnitelmaa, kun lanseeraushuuma on ohi. Konseptimme on mielenkiintoinen ja potentiaalinen, mutta bränditunnettuuden kasvattaminen vaatii paljon. Yksi tärkeimmistä asioista on rakentaa toimiva lanseerauskonsepti, jonka voi monistaa eri kaupunkeihin ja maihin.

– Suurena tehtävänä on myös kiinnittää huomiota asiakaspolkuun. Meidän on onnistuttava varmistamaan se, että asiakkaat palaavat käyttämään palveluitamme ja kertovat meistä tutuilleen ja somessa.

Meidän on onnistuttava varmistamaan se, että asiakkaat palaavat käyttämään palveluitamme ja kertovat meistä tutuilleen ja somessa.

Isossa kuvassa Aro haluaa tuoda Spacehubin esiin työelämän muuttajana. Spacehubin tiloja on ostoskeskuksissa, ja niitä voi vuokrata mobiilisovelluksella 15 minuutiksi tai vaikkapa koko päiväksi.

– Me muutamme työelämää ja sitä, mihin yhteiskunta on tottunut. Maailma on muuttunut ikuisiksi ajoiksi, ja meidän ratkaisulla voidaan helpottaa ihmisten arkea, Aro kertoo brändin narratiivista.

Ensi töikseen Aro sai pöydälleen suuren hankkeen, Slush-kumppanuuden. Spacehub on Slushin virallinen yhteistyökumppani, ja joulukuun tapahtumassa yrityksellä on oma “kylänsä”, Spacehub Village, jossa tuhannet vierailijat pääsevät tutustumaan vuokrattaviin tiloihin ja Spacehub-sovellukseen.

– Heti ensimmäisenä päivänä sain työkseni tehdä projektisuunnitelman Slushiin. Työtä on vielä valtavasti, sillä melkein kaikki asiat olivat puolitiessä aloittaessani, Aro naurahtaa.

– Mutta se on meille iso mahdollisuus olla esillä. Meillä on siellä Spacehub Village, jossa on kaksi hiljaista työtilaa. Kaikki Slushin 8800 vierailijaa pääsevät niissä näkemään ja kokemaan, miten vaivattomasti tilojamme saa vuokrattua sovelluksella. Ja kesken jääneitä tapaamisia voi jatkaa Mall of Triplan omassa Spacehub Villagessa, Aro vinkkaa.

Asiantuntijoiden johtamista

Esihenkilön asemaan pääseminen on Arolle kunniatehtävä, mutta samalla hän tiedostaa, että nyt harteille on laitettu täysin uudenlainen vastuu: hänen pitää osata johtaa asiantuntijoita ja saada heistä paras terä irti.

– Olen aiemminkin vetänyt tiimejä, mutta nyt kyse ei ole harjoittelijoista tai freelancereista, vaan asiantuntijoiden johtamisesta. Se on juuri sitä, mitä haluan.

Aro sanoo, että hänelle yksi tärkeimmistä asioista johtajana on lain noudattaminen. Hän on nähnyt ja kokenut urallaan huonoja, suorastaan surkeita johtajia, joille lakipykälät eivät merkitse paljoakaan.

– Olen perehtynyt työntekijän oikeuksiin, työsuojelulakiin, työaikalakiin ja yhdenvertaisuuslakiin. Haluan tehdä kaiken oikein enkä soveltaa. En usko, että ihmisten johtamisessa on harmaata aluetta.

– Aikomuksenani on nyt hankkia mentoriksi kokenut hr-johtaja, sillä haluan kehittyä tälläkin saralla, Aro sanoo lopuksi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)