Evelin Kask
Kolumni

Pilaako konsepti sinunkin tulostavoitteesi?

21.10.2022 9:55
Tytti-Lotta Ojala
Markkinoinnin tehtävänä on konseptoida myös myynti. Älä siis syytä myyjiä vaan tee markkinoijana työsi, kirjoittaa Tytti-Lotta Ojala.

Olin ostamassa keittiötä tosi mielessä ja rahatukku taskussa. Olin mieltynyt suuren keittiövalmistajan kestävänä esiteltyyn konseptiin, johon oli selkeästi upotettu brändäys- ja markkinointirahaa.

Marssin myymälään ja kerroin tarpeeni: tässä keittiöni ja alustavat piirustukset uudesta. Saisinko tarjouksen, kiitos.

Myyjä kauhistui. Ei asiakas tiedä omia tarpeitaan! Ensin heidän täytyisi tulla vierailulle ja sitten keskustella kanssamme siitä, mitä tarvitsemme. Muutaman viikon päästä sopisi.

Kerroin olevani harrastelijasisustaja ja aivan varma tarpeistani. Tarvitsisin vain tarjouksen, mahdollisimman nopeasti, kiitos. Myyjä nyrpistyi. “Ai tuota erikoiskonseptia toivot. Sitä myydään vain yhdessä tietyssä myymälässä, ja siellä Topi (nimi muutettu) on ainoa, joka laskee tarjoukset."

En saisi mukaani edes ajatusta hintatasosta – koska Topi. Kysyin, voisiko piiristukseni lähettää Topille. Ei voisi. Konseptiin kuuluu käydä paikan päällä. 

15 kilometriä myöhemmin löysi Topi uuden ongelman: jos haluaisin ekorungot, en voisi valita haluamani tasoja brändin toisesta mallistosta. ”Ei kuulu konseptiin yhdistellä.”

Asia tarkastettiin tehtaalta asti. Ei käy, konseptia täytyy noudattaa. Muuten runkojen eko-brändilupaus ei täyty. Luovutin.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Vaihdoin keittiöliikettä. Uusi, paljon somessa  esiintyvä toimija lupasi räätälöityä. Näytin myyjälle showroomissa kokonaisuuden, jonka halusin omiin mittoihin. Kerroin, että meillä on kiire, sillä vanha keittiö on lähes purettu.

Myyjä kertoi, että heidän konseptiinsa kuuluu ensin asiakkaan tapaaminen. Heti ei sopisi, koska hän on yksin (tyhjässä) liikkeessä, ja seuraavalla viikolla hän on sisustusmessuilla, toinen myyjä taas kiireinen. Tapaaminen menisi monen viikon päähän. Sen jälkeen kestäisi vielä kuukausia saada osat tehtailta. 

Selvisi, että liikkeen konseptiin ei sovi hahmotella meille mallikeittiön pohjalta ehdotusta mukanani tuomaan pohjapiirustukseen, heti tai myöhemmin. ”Ei kuulu konseptiin. Meillä asiakkaat haastatellaan henkilökohtaisesti ja ratkaisut räätälöidään.” 

Ei siis tullut kauppoja, vaikka yritin.

Heidän konseptiinsa kuuluu ensin asiakkaan tapaaminen. Heti ei sopisi, koska hän on yksin (tyhjässä) liikkeessä, ja seuraavalla viikolla hän on sisustusmessuilla, toinen myyjä taas kiireinen.

Marssin Ikeaan, tilasin rungot ja lähetin piirustukset ovista puusepälle. Molempien konsepteihin kuului myyntihalukkuus.

Olisi helppoa syyttää myynnin pilaavan hyvät brändäykset ja markkinoinnin rakentamat potentiaalit, eli kaupat ostohalukkaiden asiakkaiden kanssa. Totuus kuitenkin on, että markkinoinnin tehtävänä on konseptoida myös myynti. 

Älä siis syytä myyjiä vaan tee markkinoijana työsi: tunne asiakkaasi ja suunnittele asiakaspolut joustaviksi erilaisille ostajille. Ja kiellä myyjiä vetoamasta konseptiin, jos kaupanteko ei kiinnosta. Ja konseptoi niin, että myynti motivoi.