Emmi Ekilä
Kolumni

Parhaat luovat ovat parhaita myyjiä, mutta harva markkinoija edes ymmärtää, mitä myynti on

29.5.2024 7:05
Leena Komulainen
Luovat jätetään jostain syystä ilman myyntikoulutusta, vaikka parhaat luovat ovat myös parhaita myyjiä, kirjoittaa Leena Komulainen.

Erinomaisen idean keksiminen on erittäin vaikeaa, mutta monesti sen myyminen on vieläkin vaikeampaa. Siksi on erikoista, että harva mainontaa opiskellut on opiskellut myyntiä edes yhden kurssin verran. Luovien lisäkoulutus myöhemmin työelämässä keskittyy sekin ennemminkin luovan työn kehittämiseen kuin kaupallisten taitojen hiomiseen.

Jotta ymmärtää myynnin tärkeyden luovan työn näkökulmasta, kannattaa ensin syventyä siihen, mitä myynti itseasiassa on. Toisin kuin monesti luullaan, myynti asiantuntija-alalla ei ole tuputtamista, luukuttamista eikä myöskään pelkkää pitchaamista.

Myynti on asiakaspalvelua kauneimmillaan. Se on halua ja kykyä auttaa asiakasta ratkomaan tunnistettuja ja vielä tunnistamattomia ongelmia. Se on läsnäoloa, luottamusta, kuuntelua ja aitoa halua olla avuksi ja tuottaa arvoa.

Luova työ ja liiketoimintaosaaminen pidetään edelleen kummallisen erillään toisistaan.
MAINOS

Hyvät myyntitaidot ovat avain hyvään yhteistyöhön ja hyvien ideoiden syntymiseen ja toteuttamiseen. Parhaiden ideoiden myyminen alkaakin jo paljon ennen niiden syntymistä. Asiakkaan kuunteleminen, kunnioittaminen ja opiskeleminen ovat oikeaoppista tarvekartoitusta, jonka pohjalta ideat syntyvät. Taika huikeimpien toteutettujen ideoiden takana on aina ansaittu luottamus.

Jos myyntitaito on yksi luovan suunnittelijan tärkeimmistä taidoista, miksi sitä ei sitten nähdä opettamisen tai usein opiskelemisenkaan arvoisena?

Vastaus kiteyttää yhden alamme haasteista. Luova työ ja liiketoimintaosaaminen pidetään edelleen kummallisen erillään toisistaan. Luovat idistelevät ja joku muu hoitaa myymisen ja bisneksen, ajatellaan usein.

Luova työ markkinointiviestintätoimistossa on sekä teoriassa että käytännössä liiketoiminnan edistämistä oston esteitä poistamalla.

Ajatus on sekä vääristynyt että vanhanaikainen. Vääristynyt siksi, että luova työ markkinointiviestintätoimistossa on sekä teoriassa että käytännössä liiketoiminnan edistämistä oston esteitä poistamalla. Väitän, että tämän totuuden esillä pitäminen ja vaaliminen edistää niin markkinoinnin arvostuksen kasvamista yritysjohdossa kuin luovan työn tason nousua yleisesti.

Myyntitaitojen ja muiden sosiaalisten taitojen arvo vain kasvaa tulevaisuudessa, kun generatiivinen tekoäly muuttaa työelämää entisestään. Teknologia ei tule vielä tuhansiin vuosiin korvaamaan aitoa ihmiskontaktia, kun puhutaan myynnin edellytyksestä eli luottamuksen rakentamisesta. Siksi ajatus siitä, mitä luova työ oikeastaan on, on muutettava viimeistään nyt.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Kolumneissa käsitellään muun muassa markkinointialan ajankohtaisia ilmiöitä, trendejä ja kehityskohteita.