Muun muassa Vuoden huiput ja Grand One -palkintoja rohmunnut Saaristo - The Archipelago of Finland -kampanja on taas mukana shorttilistoilla. Lokakuussa pidettävä Finnish Travel Gala on valinnut sen kolmen parhaan joukkoon Vuoden markkinointikampanja -kategoriassa.
Muut kaksi kampanjaa ovat Suoma ry:n 100 syytä matkailla Suomessa ja VR:n Helsingin päärautatieaseeman Kivimies-patsaiden pukeminen. Kivimiehiä on puettu jo viime vuosikymmeneltä lähtien eri teemojen mukaisiin asuihin.
Vuoden kotimainen vierailukohde / nähtävyys -sarjassa mukana ovat Kolin kansallispuisto, Pulsan Asema ja Vuokatti. Vuoden vastuullisiksi toimijoiksi ovat puolestaan ehdolla Nolla-mökit, Suomenlinna ja Tampere-talo. Matkailuinfluenssereista shorttilistalle ovat päässeet Anna-Katri Räihä, Jasmin Ngo ja Kia Finska.
Muita kategorioita ovat muun muassa Vuoden matkatoimisto / matkanjärjestäjä, Vuoden ryhmä-/kiertomatkanjärjestäjä, Vuoden kuljetusyhtiö ja Vuoden majoitusliike. Yhteensä eri kategorioita on yksitoista.
Voittajat määräytyvät NPS-kyselytutkimuksen perusteella, johon osallistui heinä-elokuussa 2025 noin 12 500 eri vastaajaa 183 000:lla vastauksella. Mukana ovat olleet niin työ- ja vapaa-ajan matkustajat kuin matkailualan ammattilaiset.
"Finnish Travel Galan palkinto on arvostettu tunnustus palkituille. On sitten kyseessä alan markkinajohtaja tai pieni paikallinen toimija, matkustajien ja alan kollegoiden tunnustus lämmittää mieltä. Meille SMALissa on tärkeää tuottaa tapahtuma, jossa alan ammattilaiset ovat huomion keskipisteessä ja ansaitsemansa arvostuksen kohteena", Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti sanoo tiedotteessa.
Finnish Travel Gala järjestetään nyt seitsemättä kertaa.