Digitaalisuus

Onko DAM-termi jo tuttu? Asiantuntija kertoo, mistä siinä on kyse

DAM-alustojen tehtävänä on voittaa käyttäjälleen aikaa.
Kuva:
Onko DAM-termi jo tuttu? Asiantuntija kertoo, mistä siinä on kyse

DAM-termiä on alettu viljellä Suomessakin enenevissä määrin, mutta sen tarkoitus ei ole vielä auennut suurelle yleisölle. Mutta onko valtavirran syytä edes tietää kyseistä termiä? Todennäköisesti on, sillä DAMin eli digital asset managementin tehtävänä on tarjota yrityksille rahaakin arvokkaampaa asiaa, aikaa.

Yksinkertaistettuna kyseessä on digitaalista aineistonhallintaa tarkoittava työkalu, jonka avulla yrityksen digitaalinen media keskitetään yhteen paikkaan helposti löydettäväksi. Kuulostaa samalta kuin esimerkiksi Google Drive, mutta Saas-pohjaiset DAM-alustat ovat suunniteltu huomattavasti ketterämmiksi kuin perinteiset pilvipalvelut.

– DAM-työkaluissa on pointtina tuoda lisää toiminnallisuuksia verrattuna esimerkiksi Driveen, jotta työkalu toimisi paremmin isoissa toimintaketjuissa, kertoo mediateknologiayritys Media Tailorin DAM-asiantuntija, Sales & Marketing Specialist Miikka Niemi.

– Yksi työkalujen pääasioista on media-arkiston organisointi. Esimerkiksi Drivessa saatetaan etsiä materiaalia klikkailemalla kansioita kansioiden perään, mutta DAMeissa on enemmän kerroksia hakufilttereissä, mikä nopeuttaa prosessia huomattavasti. Joissain DAMeissa, kuten Media Tailorin Media Pocket -työkalussa, on myös tekoälyominaisuus, joka pystyy tunnistamaan materiaalissa näkyviä objekteja ja tällä tavalla helpottamaan materiaalin hakemista.

Niemen mukaan yrityksissä käytetään tuhottomasti aikaa digitaalisen materiaalin etsimiseen, ja sitä ei edes aina ymmärretä.

– Jos isoissa yrityksissä seurattaisiin, miten paljon aikaa kuluu materiaalin hakemiseen ja jakamiseen, olisivat tulokset yllättäviä. DAM-työkaluilla voi nipistää tuosta ajasta 30-50 prosenttia, Niemi lupaa.

Materiaalipankeilta vaaditaan koko ajan enemmän

DAM-työkalujen merkitys todennäköisesti vain kasvaa tulevaisuudessa, sillä työkalut soveltuvat yrityksille, joilla on paljon digitaalista aineistoa sekä paljon yhteistyökumppaneita. Digitaalisen materiaalin määrä kasvaa koko ajan maailmassa, ja lisäksi yritysverkostot muuttuvat koko ajan isommiksi sekä monipuolisemmaksi. Siksi yhteiset, tehokkaat materiaalipankit ovat isossa roolissa projektien sujuvoittamisessa. DAM-työkalut nimenomaan poistavat aikaa vieviä välivaiheita sekä sisäisesti että ulkoisesti.

DAM-termin tunteminen on tärkeää muun muassa markkinointialalla, jossa käsitellään paljon erilaista mediaa niin talon sisällä kuin myös kumppanien toimesta. Alustojen etuna on myös niiden integroitumismahdollisuudet muihin sisältöön keskittyviin alustoihin.

– Jos materiaalia liikkuu paljon, DAMeista on paljon hyötyä, Miikka Niemi kiteyttää.

– Lähtökohtaisesti työkalut soveltuvat etenkin keskisuurille ja isoille yrityksille, mutta joskus myös pienemmissä yrityksissä, kuten monissa markkinointialan yrityksissä, käsitellään todella paljon materiaalia.

Niemen mukaan DAM-konseptin tunteminen on olennaista koko yrityskentässä, vaikka työkaluille ei olisikaan juuri nyt tarvetta.

– Mottomme on “Every company is a media company”, eli uskomme, että jokaisessa yrityksessä on tänä päivänä arkistoitavaa mediaa ja että median määrä kasvaa koko ajan. Digitalisaatio kiihtyy, joten uusien digitaalisten toimintatapojen löytäminen on välttämätöntä joko nyt tai tulevaisuudessa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa