Brändit

Onko asiantuntijoiden teilaamalla brändillä mahdollisuutta menestyä? “Tuhoon tuomitun” Bypiasin tarina antaa selkeän vastauksen

Ammattiväen teilaama Bypias herätti tällä viikolla keskustelua MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä.
Kuva:
Unsplash/Caleb Lucas
Onko asiantuntijoiden teilaamalla brändillä mahdollisuutta menestyä? “Tuhoon tuomitun” Bypiasin tarina antaa selkeän vastauksen

MarkkinointiUutiset nostaa uudessa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla keskustelua herätti muun muassa lifestylebrändi Bypiasin menestys.

Monet yritykset saavat pettyä, kun heidän tuotteensa tai palvelunsa on ammattiväen syynissä. Pahimmillaan asiantuntijoiden teilaukset estävät laadukkaita yrityksiä menestymästä, koska negatiivinen palaute voi saada yrityksen muuttamaan ennestään vahvaa tuotettaan heikompaan suuntaan vain sen takia, että ammattiväki tykkäisi.

Joskus yritysten kannattaa kuunnella asiantuntijoita, joskus ei. Suomalainen lifestylebrändi Bypiasin perustaja Pia Erlund päätti olla kuuntelematta ja puski yritystään eteenpäin omalla visiollaan. Se kannatti, sillä Bypias on tehnyt viime vuosina liki 10 miljoonan euron liikevaihtoa. Erlund kertoi tarinansa Ilta-Sanomille.

Erlund on hyvä esimerkki siitä, että ammattiväen teilaus ei ole este menestykselle. Palaute on ollut rajua, mutta sekään ei ole hetkauttanut yrittäjää. Eräässä tapahtumassa brändi lakaistiin tyystin maton alle.

– Kun Bypias syntyi, arvioitin tuotteitani alan ammattilaisilla ja eräissä ostotapahtumissa. Tuomio tuli, että ”tuhoon tuomittua”, niin ostoväeltä kuin muodin ammattilaisilta ja Ely-keskukselta. Kerran jopa pakkasin kamani kesken ja totesin, että myyn nämä itse, Erlund sanoi IS:lle.

MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä keskusteltiin muun muassa siitä, että menestymisen elinehtona ei todellakaan ole asiantuntijoiden arvostus, vaan oikeanlaisen tuotteen ja markkinaraon löytäminen – unohtamatta tietenkään markkinointia.

– Jos myy vähän mutta hinnakasta ja laadukasta, vois saada pienelläkin myyntimäärällä ihan hyvän tuloksen, pitää löytää vaan ne kohteet hyvin. Jos taas myy laadukasta, erottuvaa ja edullista, niin menestyy varmasti ja saa nimeä melkein itsestään. Jos taas myy huonosti tehtyä ja halvalla, voi tehdä myös hyvän tuloksen, mutta myyntimäärien on oltava todella rajuja ja markkinoinnin on oltava agresiiivisen tehokasta. Bypias on varmaan noista toi keskimmäinen. Tuotteet on laadukkaita, omanlaisiaan, mutta ei liian kalliita ja tieto tuotteista on levinnyt ostajien keskuudessa nopeasti, eräs kommentoija pohti.

– Suunnittelija/omistaja on entinen kampaamoyrittäjä, joka vain keksi myydä sellaisia vaatteita, joita naiset haluavat ostaa, kiteytti keskustelun aloittaja.

– Muotiväen tunnustus ei ole sama asia kuin kassakoneen kilinä, muistutti kolmas keskustelija.

Keskustelussa tuotiin esiin myös se, että ammattiväki on usein kallellaan tietynlaisiin tuotteisiin ja tyyleihin. Se pätee jokaiseen ammattialaan. Esimerkiksi markkinoinnin kilpailujen voittajatöissä on usein paljon samoja piirteitä.

– Se, että koulutetun vaatesuunnittelijan luoma vaate sopii täydellisesti ja on ekologinen sekä Suomessa tehty ja maksaa 500e per mekko ja 120€ per t-paita, ei välttämättä kohtaa kysyntää, jos lompakko on hieman kevyempi ja oma vartalo hieman isompi, summasi eräs keskustelija.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa