Suomalainen it-yhtiö Rakettitiede on pääsponsorina elokuun lopussa Suomessa ensimmäistä kertaa järjestettävässä Spaceship Game Jam 2025 -tapahtumassa. Tapahtuman järjestävät voittoa tavoittelematon yhdistys Finnish Game Jam ja Euroopan avaruusjärjestö ESA. Spaceship Game Jam -tapahtuma järjestetään samanaikaisesti verkossa ja yhdeksässä kaupungissa ympäri Suomea: Helsingissä, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kauhajoella, Kuopiossa, Oulussa, Outokummussa, Porissa ja Turussa. Tapahtuman muita sponsoreita ovat muun muassa The Walking Dead -pelistään tuttu pelistudio Next Games ja suomalaisen pelialan etujärjestö Game Makers of Finland.
Avaruustutkimus ja avaruusteknologia ovat maailmanlaajuisesti kasvavia aloja, ja myös Suomessa on alan nousevia tähtiä. Spaceship Game Jamin tavoitteena on yhdistää vahva suomalainen pelinkehitysosaaminen ja Euroopan avaruusjärjestön tutkimus. Avaruusaiheisissa peleissä keskitytään avaruustutkimuksen keskeisiin haasteisiin. Tapahtuman tarkoituksena on visioida tulevaisuuden avaruusinfrastruktuuria ihmiskeskeisen suunnittelun avulla.
Rakettitiede lähti tapahtuman pääsponsoriksi tukeakseen suomalaista ja eurooppalaista avaruusosaamista. Yritys kannustaa suomalaisyrityksiä ja -osaajia avaruustutkimuksen pariin entistä enemmän. Yhtiön liiketoiminnan ytimessä ovat web- ja mobiilipalvelut, IoT sekä sulautetut järjestelmät. Nimestään huolimatta sen julkisissa asiakasreferenseissä ei ole yhtään avaruusalan yritystä, eli sponsorointia voi pitää näppäränä kielipelinä.
“Suomessa on jo useita innovatiivisia avaruusalan yrityksiä, kuten Kuva Space, Iceye ja ReOrbit. Muuhun maailmaan verrattuna Suomi – ja myös koko Eurooppa – uhkaa kuitenkin jäädä jälkeen. Me Rakettitieteellä haluamme kannustaa suomalaisia yrittäjiä, yrityksiä ja osaajia lähtemään rohkeasti mukaan kasvavalle alalle. Suomi on edelläkävijämaa peliteollisuudessa. Miksi emme voisi olla sitä myös avaruusosaamisessa ja -teknologiassa? Meille oli tärkeää päästä tukemaan toimintaa, ei pelkästään nimemme kannalta, vaan näin pääsemme ruokkimaan koko peliyhteisön luovuutta avaruusalan edistämiseksi”, Rakettitieteen toimitusjohtaja Juha Huttunen sanoo tiedotteessa.
Spaceship Game Jam -tapahtumassa on tarkoitus luoda ympäristö, jossa eri alojen asiantuntijat, kuten insinöörit, ohjelmistokehittäjät ja luovien alojen ammattilaiset voivat pelillisesti hahmotella, rakentaa ja testata erilaisia ideoita, jotka perustuvat todellisiin avaruudessa esiintyviin ongelmiin. Pelien lopputulokset voivat esimerkiksi olla uusi tapa rakentaa avaruusalusten käyttöliittymiä, elämyksellinen läpikäynti miehitetyistä lennoista tai pelillinen tarina, joka tuo esille viestinnän haasteita Maan ja Marsin välillä.
”Avaruustutkimuksessa ei ole kyse vain insinöörityöstä, vaan ennen kaikkea ihmisten, teknologian ja avaruuden haastavan ympäristön välisen vuorovaikutuksen ymmärtämisestä. Näiden systeemisten haasteiden ratkaisemiseksi haluamme kannustaa yhä useampia ihmisiä uteliaisuuteen ja matalan kynnyksen innovointiin, joka voi tuoda uutta osaamista ja näkökulmia kasvavalle avaruusteollisuudelle”, kertoo ESAn miehitettyjen avaruuslentojen ohjelmassa virtuaalitodellisuuskehittäjänä työskentelevä Noora Archer, jonka ajatuksesta tapahtuma alun perin lähti liikkeelle.
Suomi liittyi miehitettyjen avaruuslentojen ohjelmaan vuonna 2023. Finnish Game Jam on järjestänyt peliaiheisia tapahtumia noin 15 vuotta.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä