Unsplash/Ant Rozetsky
Mainonta

Näin HSL vastaa kohua herättäneeseen mainokseen

9.2.2021 9:59
Toni Rajamäki
HSL:n puhetta herättänyt mainos ei ollut huonosti ajoitettu, sanoo yhtiön viestintä- ja markkinointipäällikkö.

Helsingin seudun liikenteen mainos Helsingin Sanomissa on aiheuttanut pienimuotoista kohua, jota käsiteltiin muun muassa MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä.

HSL:n mainoksessa mainostetaan 70 vuotta täyttäneiden kausilippua, jossa ei ole aikarajoitusta. Mainoksessa on iäkäs nainen ja tekstit  “Ei kotiintuloaikoja” sekä “Niille, jotka liikkuvat omien aikataulujensa mukaan”. Osa ihmisistä on kokenut, että mainos on mauton koronaviruspandemian aikana, jolloin etenkin ikäihmisiä neuvotaan pysymään kotona ja välttämään liikkumista julkisissa paikoissa.

Kuva: Sherpa

HSL:n viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas kuitenkin kertoo MarkkinontiUutisille, ettei HSL näe mainoksen olleen huonosti ajoitettu.

– Ei, koska haluamme kertoa uudesta, edullisesta kausilipusta senioreille. Viime vuonna käytössä oli rajattuna aikana voimassa oleva alennus kertalipuista. Saimme siitä kritiikkiä aktiivisilta senioreilta, jotka haluavat liikkua muulloinkin kuin aamupäivisin, vaikkapa harrastuksiin tai ystävien luokse. Koronasta huolimatta ihmisillä on liikkumistarpeita. HSL on myös selvittänyt yhdessä VTT:n kanssa, että joukkoliikenne ei ole erityisen vaarallinen paikka tartuntojen vuoksi, kun matkustajat käyttäytyvät vastuullisesti, Kotikangas sanoo.

– Nyt meillä on uusi tuote, jossa ei ole kotiintuloaikoja, ja hinta on edullinen. Tästä tuotteesta on tullut hyvää palautetta käyttäjiltä, jotka ovat huomanneet, että hinta päivää kohti on huokea.

HSL:n mukaan mainoksesta on tullut pääsääntöisesti hyvää palautetta.

– Olemme saaneet ilahtunutta palautetta mainoksesta, jossa seniorit nähdään aktiivisina kansalaisina kliseiden sijasta. Meillä oli alussa myös muita viestejä, joita testasimme seniorijoukolla. "Ei kotiintuloaikoja" resonoi ikäryhmässä eniten.

– Tähän mennessä en ole kuullut, että viesti olisi ymmärretty täysin väärin. Ja kuten todettua, seniorit ovat osallistuneet viestin valintaan. Ilman heitä olisimme valinneet toisenlaisen näkökulman, Kotikangas päättää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)