Lindsey LaMont / Unsplash
Digitaalisuus

Näiden brändien avulla rikolliset kalastelevat uhrien tietoja – Mukana muun muassa Yahoo, DHL ja Microsoft

27.1.2023 13:52
Satu Hurme
Viidennes brändiväärennösyrityksistä tehdään nyt Yahoon nimissä.

Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologies julkaisi hiljattain brändiväärennösraportin joka kertoo, mitä brändejä huijarit käyttävät kalastellessaan uhrien henkilö- tai pankkitietoja viime vuoden viimeisellä kvartaalilla.

Brändiväärennöksessä rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun brändin verkkosivuja ja viestintää. Uhreille lähetetään brändin nimissä väärennetylle sivustolle johtava linkki sähköpostitse tai tekstiviestinä. Väärennetyllä sivustolla on usein lomake, jossa kysytään henkilö- ja pankkitietoja sekä salasanoja. Kun uhri täyttää ja lähettää lomakkeen, tiedot päätyvät vääriin käsiin. Joskus uhreja yritetään houkutella väärennetylle sivustolle myös verkkoselailun aikana tai väärennetyn puhelinsovelluksen avulla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yksittäisistä brändeistä eniten väärennettyjä viestejä lähetettiin Yahoon, DHL:n ja Microsoftin nimissä. 

Toimialoista eniten jäljiteltiin teknologia-alaa esimerkiksi Googlen nimissä. Myös kuljetusalan yrityksiä, kuten DHL:ää ja Fedexiä, jäljiteltiin paljon. Check Pointin mukaan Black Fridayn ja Cyber Weekin vilkas verkkokauppasesonki voi selitää alan yleisyyden brändihuijauksissa. Näiden lisäksi esimerkiksi Netflixin ja Linkedinin nimissä tehdään huijauksia.

– Hakkerit yrittävät houkutella uhrejaan palkinnoilla ja merkittävillä summilla rahaa. Kannattaa muistaa, että jos jokin näyttää liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä myös on sitä. Voit suojautua brändiväärennöshyökkäyksiltä olemalla klikkaamatta epäilyttäviä linkkejä tai liitteitä ja tarkistamalla aina sen sivun URL-osoitteen, jolle sinut ohjataan. Etsi kirjoitusvirheitä äläkä anna tarpeettomia tietoja, sanoo Data Research Group Manager Omer Dembinsky Check Point Softwarelta tiedotteessa.