Unsplash/Erik McLean
Media

MTV kasvatti markkinajohtajuuttaan kaupallisten tv-kanavien välisessä kilpailussa – tässä ovat vuoden katsotuimmat ohjelmat

12.1.2022 14:55
Toni Rajamäki
MTV:n kanavien katseluluvut pysyivät ennallaan, kun taas muiden kanavien luvut laskivat.

MTV onnistui viime vuonna kasvattamaan markkinajohtajuuttaan kaupallisten tv-kanavien välisessä kilpailussa, kertovat Finnpanelin tilastot ja TotalTV-tutkimus.

MTV:n osuus vuorokauden katselusta oli 24,6 prosenttia, kun mukaan lasketaan kaikki yli nelivuotiaat suomalaiset. Vuonna 2020 MTV:n osuus oli 23,9 prosenttia.

MTV onnistui pitämään katselulukunsa ennallaan, vaikka maailma aukesi osittain ja ihmisillä oli muutakin tekemistä kuin olla kotona ja katsoa televisiota. Muiden kanavien luvut laskivat vuodesta 2020. Toiseksi suosituimman mediatalon, Sanomaan kuuluvan Nelonen Median osuus vuorokauden katselusta oli viime vuonna 13,3 prosenttia, kun vuotta aiemmin lukema oli 13,9.  Discovery Networks Finlandin osuus oli 9,2 prosenttia (vuonna 2020 9,7 prosenttia) ja Disney Finlandin 4,9 prosenttia (vuonna 2020 5,2 prosenttia).

Suosituin yksittäinen kaupallinen kanava oli MTV3, jonka osuus vuorokauden katselusta oli 17,7 prosenttia. Nelonen oli toiseksi suosituin ja keräsi 7,9 prosentin osuuden. MTV3:n lukema nousi 0,3 prosenttiyksikköä, kun taas Nelosen lukema laski 0,2 prosenttiyksikköä.

MTV:n ja Nelonen Median välinen ero kapenee, kun tarkasteluun otetaan 25–44-vuotiaiden ja 45–64-vuotiaiden ryhmät. Viime vuonna MTV:n osuus 25–44-vuotiaiden vuorokausikatselusta oli 27,1 prosenttia ja Nelonen Median 18,5 prosenttia. 45–64-vuotiaissa lukemat olivat 23,9 prosenttia ja 14,6 prosenttia.

MTV:n kanavaportfolioon kuuluvat MTV3:n lisäksi Sub, AVA ja C Moren maksukanavat. Nelonen Mediaan kuuluvat Nelosen lisäksi Jim, Liv, Hero ja monet maksukanavat. Discovery Networks Finlandin muodostavat TV5, Kutonen, Frii, The Discovery Channel ja TLC. Disney Finlandin puolestaan FOX ja National Geographic Channel.

Jääkiekon MM-finaali keräsi isoimman katsojalukeman

Kaupallisten kanavien viime vuoden katsotuin ohjelma oli MTV3:lla esitetty jääkiekon MM-finaali 6. kesäkuuta, jolloin Suomi taisteli maailmanmestaruudesta Kanadaa vastaan. Ottelua seurasi lähes kolme miljoonaa suomalaista keskikatsojamäärän ollessa 2 183 000. MM-finaalia edeltänyt MM-kisastudio oli kolmanneksi katsotuin (1 358 000). Jääkiekko-ohjelmien väliin kiilasi saman päivän Kymmenen uutiset (2 121 000).

Katsotuin viihdeohjelma oli MTV3:lla 28. marraskuuta lähetetty Tanssii Tähtien Kanssa -jakso (1 082 000). Nelonen Median katsotuin ohjelma oli 23. huhtikuuta esitetty The Voice of Finland -jakso (924 000).

Viime vuoden katsotuimmat kaupallisten kanavien ohjelmat:

1. Jääkiekon MM, 6. kesäkuuta (2 183 000)
2. Kymmenen uutiset, 6. kesäkuuta (2 121 000)
3. MM-kisastudio, 6. kesäkuuta (1 358 000)
4. Seitsemän uutiset, 5. kesäkuuta (1 104 000)
5. Tanssii Tähtien Kanssa, 28. marraskuuta (1 082 000)
6. Putous, 16. tammikuuta (992 000)
7. The Voice of Finland, 23. huhtikuuta (924 000)
8. Laulu Rakkaudelle: Secret Song Suomi, 1. tammikuuta (864 000)
9. Masked Singer Suomi, 20. marraskuuta (841 000)
10. Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja, 2. tammikuuta (763 000)

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)