Näkökulma

Miksi markkinoinnissa ei osata arvostaa keskinkertaisuutta?

Kannustan tekemään markkinoinnin arjessa pieniä kompromisseja, sillä paras on harvoin sama kuin suosituin, Niko Rinta kirjoittaa.
Kuva:
Miksi markkinoinnissa ei osata arvostaa keskinkertaisuutta?

Jostain syystä markkinoinnin sisältötekemisessä ollaan kovin kunnianhimoisia. Halutaan hätkähdyttää ja voittaa palkintoja. Vähintään hamutaan arvotusta kollegoilta.

Kaipaan sisältötekemiseen järjestelmämaailmasta tuttua tapaa tehdä käytännön ratkaisuja. Tiedättekö, niitä purkkaratkaisuja, jotka siinä hetkessä toimivat sopivan tovin. Ratkaisuja, jotka mahdollistavat asioiden etenemisen ja joita voidaan fiksata, kehittää ja parantaa matkan varrella lennosta.

Markkinointiguru Seth Godin sanoi taannoin osuvasti: paras on harvoin sama kuin suosituin. Se on ohjenuora, joka meidän kaikkien kannattaisi muistaa. Miettikää vaikkapa Fifty Shades of Grey -menestyskirjasarjaa: keskinkertaista kuraa, mutta sitäkin suurempi menestys.  

Ei keskinkertaisuus tietenkään automaattisesti hyvästä ole, mutta aina ei ole kunnianhimottomuutta tai rohkeuden puutetta olla vain ”tarpeeksi hyvä”. Päinvastoin, välillä se on se rohkein ja fiksuin teko. Usein keskinkertaisuus yksinkertaisesti mahdollistaa sen, että aidosti tärkeissä asioissa voi tehdä parhaansa ja tavoitella täydellisyyttä.

Usein keskinkertaisuus yksinkertaisesti mahdollistaa sen, että aidosti tärkeissä asioissa voi tehdä parhaansa ja tavoitella täydellisyyttä.

Kannustan tekemään markkinoinnin arjessa pieniä kompromisseja. Siitä on suhteellisesti eniten hyötyä liiketoiminnalle. Asioiden ylihinkkaaminen ja itseltään täydellisyyden vaatiminen on armottomuutta, jonka hinta saattaa olla suuri. Henkinen taakka kasvaa sietämättömäksi puhumattakaan europinkan kuihtumisesta. Taistelunsa pitää osata valita ja työt arvottaa.

Tekemisen määrä ei ole itseisarvo, mutta sitäkin parempi mittari muiden keskeisten mitattavien asioiden joukossa. Vanha viisaus kuuluu, että jos vierailet yrityksessä ja havaitset myyntijamppojen olevan kotikonttorilla asiakkaiden sijaan, on syytä huolestua. Sama pätee markkinointiin. Jos havaitset operaatioiden määrän pienenevän ja asenteen notkahtavan, on syytä huolestua.

Markkinointialan skaboissa arvioidaan oivaltavuutta, laatua ja tunnetta, mutta kuinka usein palkintokriteereissä pisteytetään liiketaloudellista vaikuttavuutta? Televisiomainoksen värisävyllä tai loppuspiikin tonaliteetilla ei ole väliä, jos eurot eivät liiku. Palkinnoilla voi pyyhkiä peppua, elleivät yhtenä kriteerinä ole liiketoiminnan luvut.

Niko Rinta luotsaa finanssialalla asiakkuusmarkkinoinnin in-house-sisältötiimiä. Kirjoituksissaan hän keskittyy markkinoinnin arjen asioihin, kuten reagointikykyyn, epäonnistumisen sietämiseen, personointiin ja paikallisuuteen – ehkä jopa kaikkien rakastamaan sanapariin, roihin ja romiiin.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa