Näkökulma

Mikään maailmassa ei ole brändiäsi tylsempää, paitsi kilpailijasi brändi

Suurin osa ihmisistä ei välitä brändistäsi, ei edes kohderyhmäsi sisällä, kirjoittaa Ossi Ahto.
Kuva:
Mikään maailmassa ei ole brändiäsi tylsempää, paitsi kilpailijasi brändi

On taas se aika vuodesta, jolloin ensi vuoden suunnitelmia viimeistellään ja odotukset seuraavaa vuotta kohden ovat suurimmillaan. Vuonna 2022 kaikki muuttuu!

Markkinoinnissa tämä voi tarkoittaa brändin uudistamista, uusien kampanjoiden suunnittelemista, uusia brändi-ilmeitä ja verkkosivustoja. Kaikki, jotka kehittävät yrityksen brändejä, näkevät tulevaisuuden kirkkaana. Ihmiset rakastuvat meihin!

Ensin siis huonot uutiset kaikille brändin kehittäjille ja heidän esihenkilöilleen. Suurimmalle osalle ihmisistä, myös kohderyhmänne sisällä, brändinne on täysin yhdentekevä. Nyt sekä tulevaisuudessa.

Sitten heti perään hyvät uutiset: tismalleen sama tilanne on kilpailijoillanne.

Jokaisella meistä on tiettyjä brändejä, joista emme kuvittele voivamme luopua. Niitä, joita etsimme hyllyistä aina tai jonka nimeen vannomme. Applen puhelimet, Valion jogurtit, Heinzin ketsupit, Iittalan lasit tai BMW:n autot. 

Jokaisella meistä on tiettyjä brändejä, joista emme kuvittele voivamme luopua. Niitä, joita etsimme hyllyistä aina tai jonka nimeen vannomme.

Näiden lisäksi meillä kaikilla on satoja, ellei tuhansia kategorioita, joista ostamme tuotteita ja joissa päätöksen hankinnasta ratkaisee jokin muu asia kuin se, että rakastaisimme brändiä tai että se olisi meille millään tavoin tärkeä. Näitä voivat olla esimerkiksi sellaiset asiat kuin kyseisen tuotteen/brändin korkea tunnettuus, ensimmäisenä mieleen tuleminen, helppo saatavuus, tottumus ostaa juuri sitä tai esillä oleva houkutteleva tarjous. Ei siis se, että olisimme rakastuneet brändiin ja tietoisesti hakeutuneet sen pariin. Silti saatamme uskoa, että omasta brändistämme tulisi tehdä rakastettava, suuren fanilauman himoitsema.

Moni markkinoinnin konsultti ja mainostoimisto elää siitä ajatuksesta, miten brändeistä tehdään ikoneita ja kuinka niiden takana olevat yhteisöt ja fanilaumat takaavat menestyksen ja vievät brändin kasvuun. Tämä on 99 prosentissa tapauksissa “bullshittiä”. Brändi myy, kun mahdollisimman moni tuntee sen, ihmisten on helppo ymmärtää mistä siinä on kyse, se on ostajalle relevantti ja sen ostamisesta on tehty helppoa. 

Moni markkinoinnin konsultti ja mainostoimisto elää siitä ajatuksesta, miten brändeistä tehdään ikoneita ja kuinka niiden takana olevat yhteisöt ja fanilaumat takaavat menestyksen ja vievät brändin kasvuun.

Jos teet B2C-markkinointia, suorita ensi vuoden markkinoinnin budjettisi kanssa seuraava ajatusharjoitus. Mikä osa budjetista pohjaa siihen ajatukseen, että brändistäsi tehdään pienen joukon kesken rakastettava ja että he takaavat kaupallisen menestyksenne? Entä mikä osa budjetista takaa sen, että tuotteestasi tietää mahdollisimman moni ja jopa niillä ihmisillä, joiden et edes toivoisi ostavan tuotettasi tai palveluasi, on kasvava todennäköisyys ostaa sitä?

Jos ensimmäinen ajatus on budjettisi kantava voima, kehotan laittamaan myös lottokupongin tällä viikolla vetämään. Jos taas jälkimmäinen ajatus kuvaa enemmän budjettiasi, voit onnitella myyntitiimiänne siitä, että heillä on kolleganaan kaupallisesti ajatteleva markkinoija.

Ossi Ahto tekee kolumneissaan havaintoja markkinoinnin roolista liiketoiminnan kasvattamisessa, markkinoinnin merkityksestä yritystoiminnassa sekä brändin rakentamisen ja tulospohjaisen markkinoinnin solmukohdista.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa