Unsplash/Tapio Haaja
Mainonta

Mediamainonnan määrä kasvoi lokakuussa viime vuoteen verrattuna – vain aikakauslehti- ja televisiomainonta laskussa

22.11.2021 14:10
Minna Lehto
Eniten kasvoivat elokuvamainonta, ulkomainonta ja radiomainonta.

Mediamainonnan määrä kasvoi lokakuussa 6,6 prosenttia viime vuoden lokakuuhun verrattuna, selviää Kantarin tutkimuksesta. Eniten kasvoivat elokuvamainonta (220,4 prosenttia), ulkomainonta (24,5 prosenttia) ja radiomainonta (21,3 prosenttia).

Mediamainontaansa eniten lisäsivät finanssialan (21,3 prosenttia), vähittäiskaupan (15,5 prosenttia), pukeutumisen (15,5 prosenttia) sekä öljy- ja energiayhtiöiden (9 prosenttia) mainostajat.

Merkkimainonta kasvoi 2,4 prosentilla ja luokiteltu ilmoittelu 14,5 prosentilla. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi 49,1 prosentilla.

Mediaryhmittäin mainonnan määrä laski ainoastaan aikakauslehdissä (7,5 prosenttia) ja televisiossa (2 prosenttia). Toimialoista telepalvelujen (16 prosenttia), kosmetiikan (15 prosenttia), lääkkeiden (10,3 prosenttia) ja moottoriajoneuvojen (9,7 prosenttia) mainonta laski viime vuoteen verrattuna.

Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen jatkuvassa kuukausittaisessa seurannassa olevien medioiden mittaukseen. Raportti sekä medialuettelo ovat luettavissa täällä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)