Foppa
Ilmiöt

Markkinoinnin kasvurahoittaja Foppa tuo Suomeen kaksi uudenlaista rahoitusratkaisua, joilla mainostajia autetaan pääsemään “markkinoinnin kuolemanlaakson” yli

10.11.2022 10:20
Toni Rajamäki
“Me olemme kuin Klarna mutta mainostajille – palvelumme avulla markkinointibudjetin kulut saa jaettua pidemmälle aikavälille, jolla markkinoinnin todellinen tuottokin syntyy”, sanoo Fopan toimitusjohtaja Antti Kaihlanen.

Suomalainen markkinoinnin kasvurahoittaja ja finanssiteknologiayritys Foppa on lanseerannut suomalaisille mainostajille kaksi uudenlaista rahoitustuotetta, joilla helpotetaan yrityksiä investoimaan markkinointiinsa.

Foppa kertoo tuoneensa tarjolle muun muassa palvelun, jossa mainostaja maksaa projektin tai kampanjan kuukausierissä. Tällöin kertainvestointi ei ole liian iso. Toisessa palvelussa mainostaja maksaa laskun yhdessä erässä normaalia pidemmällä maksuajalla. Tällöin mainostaja ehtii kerätä satoa investoinnillaan ennen maksua. Palveluita voivat käyttää myös markkinointitoimistot, jotka voivat tarjota rahoitusta Foppan verkkopalvelun kautta asiakkailleen.

– Me olemme kuin Klarna mutta mainostajille –  palvelumme avulla markkinointibudjetin kulut saa jaettua pidemmälle aikavälille, jolla markkinoinnin todellinen tuottokin syntyy, sanoo Fopan toimitusjohtaja Antti Kaihlanen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kaihlasen mielestä tällaisille palveluilla on kova tarve Suomessa, sillä suomalaiset mainostajat eivät investoi tarpeeksi markkinointiinsa. Kaihlanen muistuttaa, että Ruotsissa mainospanostukset per capita ovat 70 prosenttia enemmän kuin Suomessa. 

Marketing Finlandin vuonna 2020 teettämän barometritutkimuksen mukaan reilulla kolmasosalla suomalaisista yrityksistä markkinointibudjetti on 2-4 prosenttia yrityksen koko liikevaihdosta. Hieman yli 20 prosentilla markkinointibudjetti on alle prosentin. Lähes puolella vastaajista mainosbudjetti on alle 200 000 euroa, ja yli miljoonan markkinointibudjetteja on vain hieman yli 15 prosentilla.

– Markkinointibudjetit ovat usein liian pieniä niin meillä kuin maailmallakin. Puhutaan paljon siitä, että markkinointi on investointi, mutta silti siihen käytetään lähinnä vain kassassa olevia rahoja. Ei muitakaan investointeja makseta 14 päivän maksuajalla, joten miksi markkinointiakaan pitäisi, Kaihlanen jatkaa.

Lue myös: Foppa toi Suomeen uudenlaisen mediabudjettien rahoitusmallin, jonka avulla kasvuyhtiöiden markkinointibudjetit saattavat jopa moninkertaistua

Kaihlanen sanoo, että jos yritykset eivät investoi markkinointiin tarpeeksi, ne uhkaavat jäädä jumiin “markkinoinnin kuolemanlaaksoon".

– Markkinoinnin kuolemanlaaksossa yritys investoi markkinointiin liian vähän, ja lopulta yritys kuihtuu ennen kuin markkinoinnin generoimat kassavirrat ehtivät kumuloitua positiiviseksi.

– Markkinoinnin ulkopuolinen rahoittaminen auttaa markkinoinnin kuolemanlaakson yli. Markkinoinnin tulokset eivät näy heti, joten vaatii aikaa kääntää mainonnan tuottama kassavirta positiiviseksi.

Lähde: Fopan tiedote