Näkökulma

Markkinoijien keksipurkki hupenee

Yhtä varmasti kuin aurinko nousee idästä markkinoijille on tarjolla kehittyneitä mainonnan kohdentamiskeinoja myös tulevaisuudessa, kirjoittaa Petri Mertanen.
Kuva:
Markkinoijien keksipurkki hupenee

MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä nostettiin useaan otteeseen esille Helsingin Sanomien maaliskuun alussa julkaisema artikkeli, jossa “Google sanoo lopettavansa käyttäjien selaustietojen tarkkailun”. Voi luoja, miten harhaanjohtava otsikko!

Heti ingressissä kerrotaan tarkemmin, että “Google aikoo estää kolmansien osapuolten evästeiden käytön selaimessaan ensi vuonna”. Jutussa jäi mainitsematta, että todella monella sivustolla oleva Google Analytics käyttää ensimmäisen osapuolen evästeitä, ja näin ollen omalla verkkosivustolla käyttäjien seuranta jatkuu kuten aiemmin.

Kerrottakoon vielä, että kolmannen osapuolten evästeitä käytetään silloin, kun käyttäjä vierailee yrityksesi sivustolla ja lähetät siitä tiedon esimerkiksi Facebookille. Näin pystyt tavoittamaan verkkosivustolla käyneitä uudelleen toisessa mediakanavassa.

Kysymyksessä ei ole mikään uusi juttu, kuten Hesarin klikkiotsikossa annetaan ymmärtää. Jo parin vuoden ajan Apple omalla Safari-selaimellaan sekä Firefox ovat eturintamassa huolehtineet käyttäjiensä tietosuojasta estämällä kolmansien osapuolten evästeiden käytön. Google vain seuraa Chome-selaimellaan perässä ensi vuonna.

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että vaikka teknologisesti olisi mahdollista, mitään henkilökohtaista tietoa ei tallenneta eikä välitetä – evästeet ovat yleensä anonyymeja. Suuren yleisön pelottelu “vakoilupikseleillä” on mielestäni vastuutonta.

Kolmansien osapuolten evästeiden takia meistä jokainen on siis saanut pahimmillaan ehkä paremmin kohdennettua mainontaa.

Kolmansien osapuolten evästeiden takia meistä jokainen on siis saanut pahimmillaan ehkä paremmin kohdennettua mainontaa. Kohdennettu mainonta ja personointi jakavat mielipiteitä yhtä varmasti kuin pääministeri Sanna Marin. Näin ollen on jokaisen etuoikeus kieltäytyä moisesta humpuukista. Mutta kuten aiemmassa kolumnissani kirjoitin, evästehallinnan käytännöt rehoittavat yrityksissä kuin rikkakasvit.

Yhtä varmasti kuin aurinko nousee idästä markkinoijille on tarjolla kehittyneitä mainonnan kohdentamiskeinoja myös tulevaisuudessa. Suurin osa Googlen tuloista tulee nimenomaan mainonnasta. Miksi se kusisi omiin muroihinsa? Teknologiatoimittajilla on jo nyt tarjolla erilaisia vaihtoehtoja, mikäli kolmannen osapuolen evästeet kielletään lainsäädännöllä.

Yrityksillä on vastuu siitä, miten henkilökohtaisen tiedon, kuten sähköpostiosoitteen, seurantaa käytetään. Läpinäkyvyys ja luvan kysyminen sekä saaminen on ollut jo vuosia voimassa olleen GDPR-asetuksen lähtökohtia. On päivänselvää, että muutokset korostavat yritysten tallentaman “oman” datan merkitystä.

Ylen artikkelissa on jo viitteitä oikeasta toimitustyöstä. Siihen on haastateltu useita henkilöitä. Valtamedialta odottaisi kuitenkin tasapuolisuuden nimissä myös markkinoinnin asiantuntijoiden kuulemista. Markkinoinnin ihmisten on joka tapauksessa oltava antennit pystyssä. Heillä kun riittää pohdittavaa omassa datastrategiassa.

Datanisti Petri Mertanen jakaa mietteitä markkinoinnin mittaamisesta ja erityisesti digitaalisen analytiikan hyödyntämisestä sekä kipukohdista. Mertanen työskentelee toimitusjohtajana sekä analytiikan kouluttajana ja hands on -konsulttina.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa