Unsplash
Ilmiöt

Markkinatutkimus paljastaa, että jopa kolmanneksella suomalaisista vaikeuksia saada rahat riittämään energian kallistumisen vuoksi

2.12.2022 13:00
Satu Hurme
Anyfinin tekemä markkinatutkimus selvittää maailman taloustilanteen vaikutuksia hyvinvointiin ja kuluttajien omaan talouteen.

Ruotsalaisen taloudenhallintapalveluita tarjoavan Anyfinin teettämän tutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia suomalaisista on huolissaan taloudellisesta tilanteestaan kiihtyvän inflaation vuoksi. Nuoret aikuiset kokevat ahdistusta ja stressiä enemmän kuin vanhempi ikäluokka. 65 prosenttia 18–35-vuotiaista suomalaisista kertoo maailman taloustilanteen vaikuttaneen heidän terveyteensä.

Anyfinin raportista selviää, että kolmasosa vastaajista koki, ettei pysty ylläpitämään nykyistä elämäntyyliään. Lähes yhtä moni kertoi, että heillä on hankaluuksia saada rahat riittämään joka kuukausi. 20 prosentilla vastaajista ei jää käteen mitään ja 10 prosenttia vastaajista on joutunut tekemään välttämättömiä ostoksia luotolla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Inflaatio vaikuttaa valtaosan taloudellisiin valintoihin tällä hetkellä. Jopa 78 prosenttia vastaajista kertoi tehneensä jotain muutoksia kulutukseensa inflaation vuoksi. Lähes puolet kertovat harkitsevansa ostoksiaan tarkkaan. 

Monet hakevat ratkaisua haastavaan taloustilanteeseen lainoista ja kulutusluotosta. 13 prosenttia vastaajista kertoi velkataakkansa kasvaneen kuluttajahintojen nousun myötä. Pankkilainojen ja kulutusluottojen lisäksi rahaa lainataan ystäviltä ja perheeltä. Vaikka lainoja otetaan tällä hetkellä herkemmin, suurin osa kertoo kulujen pysyvän hallinnassa.

Toinen keino tiukkaan rahatilanteeseen on osamaksujen hyödyntäminen. Reilu puolet vastaajista oli maksanut viimeisen puolen vuoden aikana alle viisi ostoa osamaksulla. Eniten osamaksulla ostetaan elektroniikkaa, vaatteita ja sisustustarvikkeita. 

Tutkimuksesta selvisi myös, että talousasioista puhuminen on vaikeaa 37 prosentille vastaajista, ja yli viidennes kertoi tuntevansa häpeää omasta taloudellisesta tilanteestaan.

Lue myös:

Miten markkinoijien kannattaa varautua käsillä olevaan talouskriisiin? Neljä markkinoinnin ammattilaista kertoo mielipiteensä

Verkkokauppa.comilta hälyttävä signaali: Kuluttajakysyntä on heikentynyt arvioitua voimakkaammin