Luovuus

Mainostoimisto loi kuvitteellisen hautaustoimiston, joka kehotti ihmisiä olemaan ottamatta koronarokotetta – kampanja toi käsittämättömän näkyvyyden

Yhdysvaltalainen Boone Oakley nousi hetkessä alan puhutuimpien toimistojen joukkoon.
Kuva:
Unsplash/Towfiqu Barbhuiya
Mainostoimisto loi kuvitteellisen hautaustoimiston, joka kehotti ihmisiä olemaan ottamatta koronarokotetta – kampanja toi käsittämättömän näkyvyyden

MarkkinointiUutiset nostaa juttusarjassaan esiin MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmän mielenkiintoisimpia keskusteluita. Tällä viikolla keskustelua herätti mainostoimisto Boone Oakleyn tempaus.

Boone Oakley on yhdysvaltalainen mainostoimisto, joka sijaitsee Charlottessa Pohjois-Carolinan osavaltiossa. Kyseessä on pieni toimisto, joka ei normaalisti paistattele alan otsikoissa nerokkailla tempauksillaan. Kaikki kuitenkin muuttui yhden kampanjan myötä.

Toimiston kampanja herätti suurta keskustelua ympäri sosiaalista mediaa aina Suomea myöten, ja Yhdysvaltain isoimmat mediat uutisoivat tapauksesta. Kampanjasta kirjoittivat muun muassa Washington Post -lehti ja CNN.

Kampanjassa oli kyse siitä, että toimisto loi kuvitteellisen hautaustoimiston Wilmore Funeral Homen, jonka markkinointi on vähintäänkin omalaatuista. MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmään ladattiin kuva hautaustoimiston autosta, jossa luki “Don’t get vaccinated” (Suomeksi “älä ota rokotetta”). Hautaustoimiston auto laitettiin kiertämään yhden päivän ajaksi paikallisen amerikkalaisen jalkapallon stadionin ympärille, jossa mainos tavoitti tuhannet ihmiset.

Hautaustoimistolle luotiin myös verkkosivut. Pääsivulla lukee "Get vaccinated now" (suomeksi "ota rokote nyt"), ja tekstistä lähti suora linkki sivustolle, jossa voi varata ajan koronarokotteeseen. Tekstin alla oli lause, jossa lukee "If not, see you soon" (suomeksi "jos et ota, nähdään pian").

Alun perin hautaustoimistoa pidettiin täysin oikeana yrityksenä. MarkkinointiKollektiivin jäsenet ehtivät jo kehua vuolaasti innovatiivista hautaustoimistoa.

– Just hyvän rohkeeta markkinointia, uskalletaan olla hauskoja! Sanoi eräs kommentoija.

– Täydellinen! Kehui toinen.

– Ihan hirveä, ihan kamala, aivan mahtava! Lisäsi kolmas.

Lopulta Boone Oakley tuli asian kanssa julki ja kertoi totuuden. Kyseessä oli vain mainostoimiston oma kampanja.

Mainostoimiston perustaja David Oakley kommentoi kampanjaa jälkikäteen WBTV-kanavalle.

– Idea syntyi siitä, kun mietimme, ketkä oikeasti hyötyvät ihmisten rokottamattomuudesta. Palasimme myös siihen yksinkertaiseen totuuteen, että rokottomattomia ihmisiä kuolee, joten kuka hyötyy ihmisten kuolemisesta? Hautaustoimistot tietenkin, Oakley sanoi.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa