Unsplash
Mainonta

Mainonnan eettinen neuvosto jakoi huomautuksia tiuhaan marraskuussa

8.12.2022 9:40
Toni Rajamäki
Muun muassa Huippukiva ja BMW Suomi saivat noottia.

Syksy on ollut kiireistä aikaa Mainonnan eettiselle neuvostolle (MEN), joka on saanut jakaa huomautuksia tiuhaan tahtiin. Marraskuussa seitsemän eri brändiä sai huomautuksen markkinointisääntöjen rikkomisesta.

Huomautuksen sai muun muassa aikuisten leluja myyvä verkkokauppa Huippukiva, joka oli jo toista kertaa syynissä tänä syksynä. Ensimmäisellä kerralla brändi sai vapauttavan päätöksen, mutta nyt MEN antoi huomautuksen televisiomainoksesta, joka oli suunnattu aikuisille.

Mainosta esitettiin televisiossa ennen kello 21:tä, ja MENin mukaan mainoksessa käytettiin sanaa “lelu”, jonka lapsi yhdistää nimenomaan hänelle tarkoitettuun tuotteeseen riippumatta siitä, missä yhteydessä sana mainitaan. Tästä syystä mainoksen katsotaan olevan hyvän tavan vastainen televisiossa ennen kello 21:tä esitettynä.

Samasta syystä huomautuksen sai Hotlips-brändin takana oleva HL Property. Lapsille sopimatonta verkkokauppaa oli mainostettu radiossa toistuvasti ennen klo 21:tä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MEN antoi huomautuksen myös muun muassa muodin verkkokauppa Ellokselle yhteistyöstä vaikuttaja Anna Pastakin kanssa. Pastak on ollut tänä vuonna useamman kerran MENin syynissä piilomainonnasta, josta oli kyse tälläkin kertaa. MENin mukaan Pastakin julkaisut eivät olleet heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Pastak oli mukana myös toisessa marraskuun huomautustapauksessa, mutta tällä kertaa kyse ei ollut piilomainonnasta. Pastakin yhteistyö pienten lasten tuotteita myyvän Twistshaken kanssa sisälsi Instagram-julkaisun, jossa pieni lapsi kylpee ammeessa samalla, kun ammeen ympärillä on kynttilöitä. MEN sanoo, ettei lasta tule esittää markkinointimateriaalissa turvattomassa tilanteessa ilman hyväksyttävää syytä.

Twistshake sai huomautuksen myös yhteistyöstään vaikuttaja Sonja Aiellon (Instagram-käyttäjänimi: sonjaaiello) kanssa. MENin mukaan sponsoroidun julkaisun mainostunniste oli merkitty liian epäselvästi.

Viime aikoina julkisessa keskustelussa on ollut myös lasten käyttäminen mainonnassa, ja asia näkyi myös MENin marraskuun huomautuksissa. MEN antoi huomautuksen matkailualalla toimivalle Elämys DMC:lle, jonka mainoskuvassa oli kolme saamenpukuista lasta. MENin mukaan lapset ovat tunnistettavissa, ja esitetyn selvityksen perusteella lasten huoltaja ei ole antanut suostumusta kuvan käyttämiseen markkinointitarkoituksessa.

Isoista brändeistä huomautuksen sai BMW Finland. Huomautus tuli yhteistyöstä vaikuttaja Emmi Pärnin (Instagram-käyttäjänimi: betoniviidakko) kanssa. Sponsoroitu julkaisu ei ollut selkeästi tunnistettavissa mainokseksi, MEN linjaa.