Kolumni

Luovuus ja palkitut kampanjat eivät yksistään riitä määrittelemään sitä, millainen on maailman paras toimisto

15.5.2023 9:19
Mika Hyötyläinen
Mikäli perusyhteistyö asiakkaan ja toimiston välillä ei toimi, on suhde tuhoon tuomittu, kirjoittaa Mika Hyötyläinen.

Muistan kun Soneran aikoina teimme markkinatutkimusta siitä, mitä pk-yritykset Suomessa odottavat operaattoreiltaan? Meillä oli omat ajatuksemme erilaisista applikaatioista, kenttätyösovelluksista, tuottavuuden parantamisesta ja niin edelleen, mutta loppuraportin kärjessä oli kuitenkin yksi asia selkeästi ylhäisessä yksinäisyydessään: “Että asiat sujuu”.

Samaan kategoriaa kuuluvia asioita nousi esiin useita. 15 vuoden takaa muistan ainakin seuraavat: ”tehdään mitä sovitaan”, ”palataan silloin kun on luvattu”, ”hinnat ovat, mitä on aiemmin puhuttu” ja että ”yhteyshenkilön saa kiinni”. Pähkinänkuoressa asiakkaat siis odottivat hyvää palvelua.

Tänään olin markkinointi- ja myyntikoulutuksessamme, jossa näytettiin eri ajureita, jotka vaikuttavat asiakkaiden päätöksiin. Ja mitä siellä top5-listassa olikaan? Hyvä palvelu, luotettavuus, asioinnin helppous ja niin edelleen.

Reflektoin siinä samalla omia kokemuksiani toimistoyhteistyöstä viimeisen noin 15 vuoden markkinointiurani ajalta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Reflektoin siinä samalla omia kokemuksiani toimistoyhteistyöstä viimeisen noin 15 vuoden markkinointiurani ajalta. Millaisten toimistojen kanssa on itse tullut tehtyä pitkäjänteisimmin yhteistyötä?

On pakko sanoa, että niiden, joiden kanssa on helppo tehdä hommia. Ei mitään sen enempää eikä vähempää. Lisäpainotuksena voisi lisätä vielä sen, että kenen kanssa oman porukan on helppo tehdä hommia. On ollut niitäkin caseja matkan varrella, joissa meikäläistä on paapottu ja paasattu, mutta tiimi huutaa, että toimiston porukka on täynnä mahdottomia säätäjiä, ja että kaikki on ihan saakelin vaikeaa.

On ollut niitäkin caseja matkan varrella, joissa meikäläistä on paapottu ja paasattu.

Hyvä tai huono markkinointi on totta kai asia erikseen. Jokainen itseään kunnioittava markkinoinnin ammattilainen haluaa tehdä hyvää ja vaikuttavaa markkinointia sekä yhdessä liiketoiminnan kanssa saada asioita aikaan.

Mutta väitän, että vaikka toimisto olisi kuinka luova ja palkintokamppiksia takova porukka ikinä, niin jos tekijätasolla on fiilis, että asiat eivät toimi, on suhde tuhoon tuomittu.

Älä ikinä aliarvioi hyvin toimivan yhteistyön voimaa. Se kantaa monen vastoinkäymisen yli. Jokainen asiakas haluaa sen toimiston, jonka tiimistä aina löytyy se tyyppi, joka sanoo, “hei mä hoidan tän”. Ja sitten myös hoitaa ja tekee, mitä on sovittu.

Liian monta kertaa, kun olen antanut palautetta, ja siihen on vastattu, että ”hei tosi hyvä pointti”, ei seuraavassa versiossa palautetta ole huomioitu ollenkaan. Jos asiakkaalla on vähänkään järkeä päässä, niin kyllä se muistaa ja huomaa. Jos olet eri mieltä, niin sano suoraan. Ja jos asiakas silti haluaa jotain, niin laita se suosiolla mukaan.

Millainen siis on maailman paras toimisto? Sellainen, minkä kanssa hommat hoituvat, ja joka kuuntelee asiakasta.

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.