Unsplash/Piotr Cichosz
Media

LinkedIn on suomalaisten mielestä luotettavin somealusta – Facebookin ja Instagramin välillä on merkittävä ero

15.12.2021 14:10
Toni Rajamäki
Kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa.

Tuoreen tutkimuksen mukaan LinkedIn on suomalaisten mielestä luotettavin somekanava. Facebook puolestaan on toiseksi luotetuin ja selvästi luotetumpi kuin Twitter ja Instagram.

Asia selviää Fonectan tilaamasta ja tutkimustoimisto IRO Researchin toteuttamasta selvityksestä. Luotettavuudella tutkimuksessa tarkoitetaan sitä, miten mediat suojelevat käyttäjiensä yksityisyyttä ja dataa.

Vastuullisesta datasta puhutaan yhä enenevissä määrin, mikä johtuu muun muassa Euroopan Unionin tietosuoja-asetus GDPR:stä. Etenkin somejätit ovat olleet viime aikoina keskustelun keskiössä, mikä johtuu muun muassa Facebookin ympärillä olleista tietovuodoista ja kohuista.

Myös jotkut mainostajat ovat pelästyneet somekanavien heikkoa imagoa, mikä on asettanut kysymyksen, onko somemarkkinointi bränditurvallista? Siksi julkaisijan luotettavuus on nyt ja etenkin tulevaisuudessa tärkeämpää kuin ennen.

Lue myös: Nähdäänkö sosiaalisessa mediassa mainostajien joukkopako? Näin vastaavat Kari Tervonen, Jyrki Poutanen ja Tommi Kortesniemi

LinkedInin ykköspaikka ei ole yllättävää, sillä sen taustayhtiö on alusta lähtien halunnut tehdä kanavasta vastuullisen. Maailmalla tehdyt tutkimukset osoittavatkin, että kanavaan luotetaan eniten globaalisti.

Suomalaisista 37 prosenttia sanoo LinkedInin olevan luotettavin. LinkedIniä käyttävistä suomalaisista kolme neljästä pitää sitä luotettavimpana somekanavana.

Toiseksi suosituimman kanavan eli Facebookin prosenttiluku on yllättävän iso: 23 prosenttia. Facebook lyö luotettavuudessa selkeästi samaan yhtiöön, Metaan, kuuluvan Instagramin, jonka lukema on kahdeksan prosenttia. Myös Twitter jää Facebookin jalkoihin yhdeksällä prosentillaan.

Yksi selittävä asia Metan kanavien merkittävissä eroissa löytynee etenkin käyttäjäkunnasta. Vanhemmat ihmiset käyttävät enemmän Facebookia ja nuoremmat Instagramia, ja tutkimusten mukaan nuoret aikuiset ovat selvästi kiinnostuneempia vastuullisuudesta kuin vanhemmat.

Yli 65-vuotiaat käyttävät somekanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Yli 18-vuotiaista 63 prosenttia kertoo käyttävänsä Facebookia. Heistä Instagramia puolestaan käyttää 42 prosenttia, LinkedIniä 20 prosenttia ja Twitteriä 15 prosenttia.

Facebook on käytetyin sosiaalisen median palvelu sekä ajallisesti että käyntien tiheydessä vertailtuna. Yli puolet suomalaisista somekäyttäjistä viettää ajallisesti eniten aikaa Facebookissa, kun taas vajaa neljännes käyttää eniten Instagramia. 18–24-vuotiaista Instagram-käyttäjistä 74 prosenttia käyttää palvelua päivittäin, kun kaikissa palvelun käyttäjissä luku on 60 prosenttia.

Tutkimuksesta selviää myös, että kolme neljästä suomalaisesta käyttää jotain somekanavaa.

Lähde: Fonectan tiedote

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)